همتی خبر داد:بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر در خراسان رضوی شمارش شدند/نخستین مشاهده کاکایی سیبری

همتی خبر داد:بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر در خراسان رضوی شمارش شدند/نخستین مشاهده کاکایی سیبری

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از نتایج سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر در آبگیر های استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی ادامه داد: طی سرشماری زمستان سال جاری، ۲۳ سایت در سراسر استان مورد آماربرداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵ هزار و ۷۰۰ پرنده از ۴۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی و پرندگان شکاری مهاجر  دراین ویژه برنامه شمارش شد.

همتی افزود: طی دوره سرشماری، سد درونگر واقع در شهرستان درگز دارای بیشترین جمعیت و سد جهان آباد واقع درشهرستان تربت جام و نیزدشت تایباد میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر بودند.

وی همچنین آبگیرهای اطراف مشهد در رودخانه کشف رود را دارای بیشترین تنوع گونه ای در استان دانست و افزود: از جمله تبعات خشکسالی درسال جاری خشک شدن برخی سدها و بندهای خاکی از جمله سد شهید یعقوبی تربت حیدریه و بند خاکی جهان آباد تربت جام و دهن قلعه بردسکن بودند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه بر اساس نتایج سرشماری زمستان امسال، از پرندگان طبقه بندی شده در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت ( IUCN ) گونه های اردک سرحنایی، اردک مرمری، اردک بلوطی، خروس کولی معمولی و از پرندگان شکاری عقاب صحرایی، عقاب شاهی و عقاب خالدار بزرگ در شهرستانهای مختلف استان مشاهده و شمارش شده اند گفت: ۴ قطعه گونه کاکایی سیبری با نام علمی Larus vegae نیز برای اولین بار در استان مشاهده و مستند سازی شد.

همتی توضیح داد: نتایج حاصل از سرشماری پرندگان به عنوان پایه و اساس برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و موقعیت استراتژیک استان از آن یک کریدور مهم در مسیر مهاجرت پرندگان ساخته است لذا تالاب‌ها و مناطق مهم زمستان گذرانی پرندگان در کشور نقش بین المللی درحفاظت پرندگان ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: هر ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان، سرزمین ایران میزبان گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر است که از شمال به سمت مناطق جنوبی کوچ می کنند و عملیات سرشماری طی یک برنامه هماهنگ در تمامی استان های کشور همگام با دیگر مناطق کشور انجام می شود و درخراسان رضوی نیز ، گروه های اصلی پرندگان آبزی و کنارآبزی که در فصل مهاجرت مشاهده و مورد آماربرداری قرار می گیرند عموما متعلق به گروه های کشیم ها، باکلان ها، اگرت ها و حواصیل ها، اردک ها، درناها، چنگرها، آبچلیک ها و.... هستند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات