نشست خبری اصحاب رسانه استان سیستان و بلوچستان با اعضای شورای شهر و شهردارزابل

نشست خبری اصحاب رسانه استان سیستان و بلوچستان با اعضای شورای شهر و شهردارزابل

نشست خبری اصحاب رسانه بااعضای شورای اسلامی شهر وشهردارزابل درشامگاه ۹۷/۱۲/۲۱ در محل صحن شورای شهر زابل برگزار گردید

در ابتدا میر رئیس شورای شهر زابل با بیان خیر مقدم و خوش آمد به خبرنگاران و فعالین فضای مجازی منطقه سیستان این نشست را آغاز کرد.

ایشان  درپاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص حادثه ای که در ماههای گذشته در شهرداری اتفاق افتاد اظهارداشت:  که هرچند آن اتفاق در واقع اختلاس نبود بلکه تخلفاتی بود که شهردار وقت در جهت رفاه حال شهروندان محترم ؛ انجام داده بود بعنوان مثال: هرساخت وساز باید نمای ساختمان را اجرا نمایند تا پایان کار داده شود اما در مواردی شهروند پول نما رانداشته و گفته اگر پایان کار نگیرم نمیتوانم وام گرفته و بقیه کاررا ادامه دهم که شهرداروقت  پایان کار بدون نما صادر نموده که این جزو تخلفات محسوب گردیده است و موارد دیگری از این قبیل ...

وی در ادامه افزود با توجه به بافت زمین در شهر زابل و زه آب موجود متاسفانه عمر لوله های فاضلاب تمام شده و این موضوع باعث میشود که آسفالت نیز در سطح خیابانها بسرعت فرسوده شود که این مورد نیازمند بودجه جداگانه ای برای تعویض لوله های فرسوده است.

همچین در خصوص بدهی شهرداری خاطرنشان کرد که تا کنون شهرداری ۶۵ میلیارد تومان بدهی دارد که متاسفانه با افزایش قیمت قیر به تنی ۵ میلیون تومان کار برای شهرداری سخت تر از قبل شده و همچنین با وجود ۳۹ محله در شهر زابل که از این تعداد ۲۶ محله به علت مهاجرت از روستا به شهرها حاشیه نشین هستند که با ساخت و سازهای غیر اصولی  مشکلی بر مشکلات افزوده شده است.

میر با بیان اینکه شهرداری زابل در حال حاضر درآمد پایداری ندارد ؛افزود ، شهرداری در ماه ۲ میلیارد تومان حقوق و هزینه های عمرانی دارد اما درآمدش ۳۰۰ میلیون تومان است و همچینن گفت که متاسفانه ملک در شهر زابل ارزش افزوده ندارد و مردم کمتر رو به ساخت و ساز می آورند.

وی با بیان گزیده ای از فعالیتهای کمیسیون ها در شورا به بیان آنها پرداخت و خاطر نشان کرد کلیه اقدامات انجام شده توسط شهرداری میبایست در کمیسیونهای مربوطه مطرح ومصوب گردد ..

بطور مثال از پیگیری ایجاد پارک بانوان در پارک ملت توسط کمیسیون بانوان شورا خبر داد و همچینن در تعریف و بیان فعالیت دیگر کمیسیون ها به صورت مختصر توضیحاتی ارائه داد.

ایشان در ادامه با گلایه از حرکت تعدادی از جوانان و مردم معترض به عملکرد شورا در مورد گل گرفتن درب شورای شهر زابل افزود این حرکت هیچ افتخاری ندارد و اگر شورا ملک شخصی بنده بود هرگز اجازه نمی دادم که اینگونه برخورد شود چون این شورا برخواسته از انتخاب همین مردم است و باید به انتخاب خود احترام بگذارند و در ادامه گفت اعضای شورا هیچ هدفی جز در راه منافع مردم انجام نخواهند داد.

رئیس شورای شهرزابل در خصوص شفاف سازی مصوبات شورای شهر وکمیسیونها اعلام داشت : تمامی مصوبات شورای شهر در سایت رسمی شورا درج میگردد و عزیزان میتوانند با مراجعه به سایت رسمی شورای شهرزابل shorazabol.ir کلیه مصوبات شورای اسلامی شهر را رصد نمایند.

دکتر خمری شهردار زابل در مورد بناها غیر مجاز گفت : منتظر طرح جدید بازنگری شهری هستیم که  انجام شده است و احتمالا در این طرح بعضی از تخریب ها کنسل میشود و تمام تلاش ما این است که در این اوضاع بد اقتصادی مردم کمتر آسیب ببینید زیرا طبق پیش بینی انجام شده توسط مشاور طرح ، شهر زابل باید ۱۶۹۰۰۰ نفر جمعیت میداشت اما با بررسی انجام شده در حال حاضر این عدد ۱۳۴۰۰۰ نفر است که این یعنی رشد منفی و تعریض در رشد منفی شهرها معنی و کارایی ، جز فشار بر مردم ندارد

وی در خصوص نیروهای رسمی و پیمانی و قرار دادی اینگونه پاسخ داد که نیروی رسمی و پیمانی به تعداد کافی نداریم و اکثر عزیزان بصورت قراردادی هستند و شهرداری نمی تواند از بین این نیروها مدیر انتخاب کند و مدیریت یک بخش را به این افراد واگذار کند فلذا لیستی از کارمندان قراردادی تهیه کردیم که برای تایید به نهادهای امنیتی ارسال شده است ، که به خواست خدا یک پوست اندازی در شهرداری انجام شود و در ادامه افزود در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل در بودجه سال ۹۸ مبلغ ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۳ میلیارد آن وام و ۲ میلیارد دیگر از محل فروش ماشین آلات فرسوده و زمین گیر تامین خواهد شد.

شهردار زابل در خصوص مدیریت منابع مالی اینگونه مثال زد که در دوره قبلی ۱ میلیارد تومان بابت گل و نهال هایی که عمر انها فقط ۱۵ روز بود هزینه شده بود اما اکنون با ۹۰۰ هزار تومان خرید بذر و تولید گل توسط خود شهرداری مبلغ بالایی صرفه جویی صورت گرفت که این خود قدم بزرگیست.

خمری گفت که با دانشگاه زابل و افراد دانشگاهی جلساتی برگزار شده تا در خصوص در اختیار گذاشتن گلخانه رایگان به شهرداری اقدام شود و همچنین در خصوص بافت خاک و گیاهان شور پسند منطقه گفت که پده و توت و زیتون تلخ از نمونه گیاهان پیشنهادی برای این شهر است.

شهردار در ادامه با تشکر از اهالی محله هایی از جمله آیت الله طالقانی و ارتش ۷ که در خصوص زیبا سازی درب منازل خود و کاشت نهال و گل و گیاه اقدام کرده اند ادامه داد که آموزش و فرهنگ سازی در بعضی از محلات صورت گرفته و امیدوایم این فرهنگ سازی به همه شهر منتقل شود.

در خصوص سوالی در مورد ورودی شهر نیز عرض کردند که ورودی ها در حال برنامه ریزی است و با کشت ۲۹۰۰ درخت کاج ۴ ساله سعی داریم فضای سبز شهری را افزایش دهیم که از این تعداد کاج مقداری در پارک یعقوب لیث و مقداری در پارک ملت و باقیمانده در سطح شهر کشت شده است.

خمری در ادامه افزود که بودجه ای که برای سال ۹۸ در نظر گرفته ایم را هیچکدام از شهرداری ها در استان نمی توانند تامین کنند اما امیدواریم طبق برنامه بتوانیم بودجه مورد نظر را محقق کنیم که با برنامه ریزی انجام شده سعی بر ان داریم که منابع درامدی پایدار برای شهرداری  بوجود بیاوریم و اینکه از بودجه پیش بینی شده ۵۸% آن عمرانی و ۴۲% باقیمانده هزینه های جاری پیش بینی شده است وی همچنین در خصوص بدهی ارگانهای مختلف به شهرداری مبلغ ۱۰ میلیارد تومان را اعلام کرد که در قالب اسناد خزانه پیگیر وصولش هستیم.

شهردار زابل گفت با توجه به اهمیت ورزش کبدی در سیستان  از تغییر نام میدان راه و ترابری در ورودی شهر به میدان  کبدی و نصب المان کبدی در این میدان خبر داد.

دکتر خمری گلایه ای را نیز اینگونه مطرح کرد که متاسفانه از چند شهر شمالی استان تنها شهرداری زابل قیر رایگان دریافت نمیکند که در این مورد نیز رایزنی هایی با شهرداری های دیگر شهرها صورت گرفته که قیر رایگان آنها را تحویل و بجایش آسفالت تحویل دهیم

ایشان همچنین با توجه به فرارسیدن سال نو و دستور استاندار در خصوص پاکسازی شهرهای استان گفت: ما از وجود ماشین آلات سنگینی که برای مدیریت سیل در منطقه حضور داشتن استفاده کردیم و با تعاملی که با فرماندار محترم صورت گرفت ، در حال پاکسازی نخاله های اطراف شهر هستیم.

ایشان در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص پارک غدیر نیزاظهارداشتند:  با توجه به قرارداد بین شهردار وقت و اعضای شورای در‌ آن زمان این قرارداد رسمی است و فعلا نمیتوان در این خصوص ورود کرد.

در پاسخ به سوالی در مورد ساماندهی دست فروشان نیز وی افزود : با توجه بر سرسختی که دستفروشان برای عدم جابجایی  بروز میدهند اما در بودجه ۹۸ مبلغ ۲ میلیارد تومان را به این موضوع اختصاص داده ایم و تا خرداد سعی میکنیم پارکینگ قبلی شهرداری که ۳۵۰۰ متر است را به محلی برای حضور دست فروشان تبدیل کنیم.

در پایان نیز اعضای شورای شهر از رسانه ها و اصحاب رسانه خواستند که همراه مجموعه شورا و شهرداری باشند تا با نیت هدف خدمت به مردم به ادامه کار بپردازیم.

روابط عمومی شورای اسلامی شهر وشهرداری زابل

لینک اصل خبر در سایت شهرداری زابل

    منبع خبر

    شهرداری زابل

    شهرداری زابل یک شهرداری در شهر زابل می باشد

      نظرات