معرفی دستاوردهای نوین صنعت ساختمان در همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان..

معرفی دستاوردهای نوین صنعت ساختمان در همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان..

www.BanaNews.irبی‌تردید این موضوع تنها از مسیر راهکارهای علمی‌و ورود تجهیزات جدید با مصرف بهینه انرژی امکان‌پذیر است، نه از طریق کاهش مصرف با اتکا به کاهش رفاه مصرف‌کننده.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس محسن پروان دبیر اجرایی همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان ضمن بیان این مطلب افزود در سال‌های گذشته به دلیل در اختیار بودن منابع ارزان انرژی خصوصا گاز طبیعی در ساختمان سرمایه‌گذاری در جهت کاهش مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی توجیه‌پذیر نبوده است و میتوان مدعی شد اتلاف انرژی در ساختمان‌های ایران به نوعی فرهنگ مصرف تبدیل شده است و تبلیغات وسیع و گسترده نهاد‌های ذی‌ربط نیز نتوانسته است تا مردم را به بهینه‌سازی مصرف انرژی ترغیب نماید؛ چرا که بهینه‌سازی مصرف انرژی نیازمند سرمایه‌گذاری و اصلاح فرهنگ مصرف یا همان بهره‌برداری است.

پروان ضمن اشاره به میزان بالای مصرف انرژی در بخش ساختمان در ایران گفت: بیش از ۴۰ درصد از انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود که در مقایسه با کشور‌های صنعتی یا حتی کشورهای در حال توسعه این رقم در حدود ۲ برابر است و خود نشان از اتلاف بی‌رویه انرژی در ساختمان‌های ایران است. پروان همچنین افزود اینکه ما امروز تصمیم بگیریم مصرف انرژی را در این بخش کاهش دهیم و فردا این امر محقق شود امری محال است چرا که ساختمان‌های حال حاضر ایران حتی اکثر ساختمان‌های نوساز نیز فاقد استاندارد‌های لازم برای مصرف انرژی است چه در بخش مصالح ساختمانی و چه در بخش بهره‌برداری و این موضوع باعث می‌شود اغلب به دلیل ضعف در واحد‌های ساختمانی نتوانند الگوی صحیح مصرف را رعایت کرده و در فصول سرد و گرم سال ناگزیر به مصرف بالا و در نتیجه کاهش رفاه به دلیل افزایش هزینه‌های خانواده خواهند شد.

به گزارش بنانیوز  دبیر همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان در مورد راه کارهای عملی کاهش مصرف و رعایت الگوی صحیح مصرف افزود: در سال‌های گذشته انرژی ارزان در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان جایگزین سرمایه، خلاقیت و نوآوری شده است و هر ساختمان و واحد مسکونی فاقد استانداردی به دلیل هزینه پایین بهره‌برداری قابل عرضه در بازار بوده است، اما امروز دیگر زمان آن رسیده تا سرمایه‌گذاری در بخش استانداردسازی مسکنی جایگزین انرژی رایگان شود و بی‌تردید این موضوع نیازمند حمایت و همراهی مسوولان است. پ

روان همچنین افزود به عقیده ما نباید در ساختمان‌های دوستار انرژی انتظار افزایش قیمت داشت بلکه باید به گونه‌ای حرکت کرد که ساختمان‌هایی که انرژی را به هدر می‌دهند دچار افت قیمت شوند تا فشار از مصرف‌کننده نهایی خارج شود. وی همچنین ادامه داد برای استفاده از سیستم‌هایی با بهینه‌سازی مصرف خصوصا در بخش سرمایش و گرمایش نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق و علمی ‌هم به فعالان بخش ساختمان و هم به مردم است تا این اقشار در تصمیم‌گیری‌های خود امکان اضافه کردن گزینه مهم انرژی را داشته باشند به همین دلیل روزنامه دنیای اقتصاد بر آن شده است تا باگردهمایی فعالان بخش ساختمان در همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان هم اندیشی بزرگان این حوزه را در بخش دانشگاه و صنعت برگزار نماید. پروان در ادامه محورهای همایش را به این ترتیب معرفی کرد:

۱- اصلاح فرهنگ مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

۲- ساختمان‌های سبز (Zero Energy) ساختمان‌های انرژی‌های بادی و خورشیدی در صنعت ساختمان

۳- روند قیمت گذاری ساختمان بر پایه مصرف انرژی

۴- مسکن کالایی نیازمند استاندارد

وی افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مصرف و ارتقای سطح کیفی و کمک به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، استفاده از انرژی‌های نوین نظیر انرژی بادی و خورشیدی است که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد. پروان در ادامه برنامه همایش را به شرح زیر اعلام نمود و از علاقه‌مندن و پژوهشگران حوزه ساختمان برای حضور و ارسال مقاله به این همایش دعوت به عمل آورد: ساختمان‌های سبز و بدون نیاز به انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های جدید (طراحی، ساخت،

بهره برداری) و پانل آزاد با موضوع روند قیمت گذاری ساختمان بر مبنای میزان مصرف انرژی. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت همایش به آدرس http://www.IBEC.ir مراجعه فرمایند.

 

    نظرات