ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس شیراز در تابستان ۹۸ برگزار می شود

ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس شیراز در تابستان ۹۸ برگزار می شود


مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز و دبیر ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس شیراز امروز خبر از برگزاری این جشنواره در تابستان سال ۹۸ داد و گفت: مهمترین اتفاق جشنواره ششم عکس شیراز امروز اضافه شده بخش ویژه جایزه زنده یاد استاد میرزا حسن عکاسباشی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمدرضا دهقانی با بیان اینکه جشنواره عکس شیراز امروز دوره آزمون و خطای خود را طی کرده است، تاکید کرد: از دوره ششم این جشنواره باید شاهد بلوغ فکری عکاسان شرکت کننده در این رویداد فرخنده باشیم.
مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز برگزاری ۵ دوره از این جشنواره را حرکتی خوب برای تبادل فکری و فرهنگی علاقمندان به هنر عکاسی دانست و گفت: شهرداری شیراز در نظر دارد ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس شیراز امروز را با تغییراتی در چهار بخش برگزار کند که مهمترین این تغییرات بخش ویژه ی جایزه زنده یاد استاد میرزا حسن عکاسباشی جهت ارتقا سطح کیفی و کمی هنر علاقه مندان به عکاسی است .
دهقانی با تبیین رویکرد فرهنگی شورای پنجم در مدیریت شهری و شعار محوری مهندس اسکندر پور شهردار شیراز با عنوان «شهروند فرهنگ مدار» گفت: بخش اول جشنواره ششم، با موضوع «شهروند فرهنگ مدار» به صورت تک عکس ارائه می شود. در این بخش که بصورت ملی و بین المللی است، رویکرد جشنواره به ثبت حضور و فعالیت های شهروندان و بازتاب عملکرد آنها در پی ایجاد شهری آراسته است.
وی در تبیین شعار محوری شهردار شیراز در آیین معارفه خود از آن تعبیر به شهروند فرهنگ مدار کرد، گفت: شهروند فرهنگی کسی است که خود را نسبت به مشارکت در امور مربوط به فرهنگ عمومی جامعه مسئول بداند.
به اعتقاد مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز مفاهیم کلیدی شهروند فرهنگ مدار همان مسئولیت پذیری شهری، قانون‌مند بودن شهروندان و هنجار پذیری از الگو‌های شهرنشینی است.
او از عکاسان داخلی و خارجی علاقمند به شرکت در این بخش درخواست کرد: لنز دوربین خود را بر روی مفاهیم یاد شده زوم کنند و شهروندان مسئوولیت پذیر، قانون مدار و هنجار پذیر را از لنز دوربین خود دور نگه ندارند؛ کسانی که به عنوان مثال خط عابر پیاده را احترام می گذارند، کمربند ایمنی می بندند، هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نمی کنند، با خودروی خود سرعت غیر مجاز نمی گیرند،از فضای سبز شهری مراقبت می کنند، از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، آشغال در خیابان پرت نمی کنند، از کیسه زباله استاندارد استفاده می کنند، عوارض خود را به وقت می پردازند، به شهر و شهروندان آسیبی نمی زنند و دهها مثال دیگر که از آن به عنوان هنجار پذیری از الگو‌های شهرنشینی یاد می کنیم.
وی افزود: در یک جامعه شهری تا زمانی که این مفاهیم که از بطن یک فرهنگ شهری نشات گرفته نهادینه نشود؛ و هریک از شهروندان با حقوق و وظایف خود آشنا نگردند، فرهنگ شهروندی شکل نمی‌گیرد. بنابراین این بخش از جشنواره امسال که منطبق بر شعار محوری شهردار کلانشهر فرهنگی شیراز است،می تواند الگوی خوبی از شهروند فرهنگ مدار از دریچه دوربین عکاسان سراسر جهان به تصویر بکشد.
دبیر ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس شیراز امروز موضوع  بخش دوم جشنواره را " شب نگاری در فضاهای تعاملی شهر شیراز" به صورت تک عکس دانست و گفت: از آنجایی که شب هنگام فرصتی برای استراحت و دورهمی شهروندان چه خانواداه ها و چه دوستان را فراهم می کند، جشنواره به دنبال بهره مندی عکاسان از این موقعیت در کناره نورپردازی های موجود فقط در سطح شهر شیراز است.
وی یادآور شد: فضاهای شهری عمومی مکانی برای تعاملات اجتماعی جوامع به حساب می آیند لذا نگاه شورای پنجم شهر شیراز و شهردار منتخبش گسترش کمیت و کیفیت فضاهای شهری به عنوان یکی از مهمترین معیارهای توسعه و قابلیت زندگی در شهر شیراز است.بنابراین بخش شب نگاری در فضاهای تعاملی شهر شیراز به تصمیم گیرندگان مدیریت شهری کمک می کند، کیفیت کالبدی و عملکردی چنین فضاهایی بهبود یابد.
دهقانی در بیان سومین بخش جشنواره ششم شیراز امروز گفت: بخش ملی و بین المللی عکاسی خیابانی با موضوع «زیبایی، نشاط و پویایی شهری» به صورت تک عکس است.
وی افزود: امروزه زیبایی، نشاط و پویایی عناصر مهم رشد شهرهاست و توانایی دوربین های تلفن همراه نیز ابزاری قدرتمند در به تصویر کشیدن زیبایی ها شده است. بنابراین در این بخش از جشنواره از علاقمندان به هنر عکاسی می خواهیم لنز دوربین گوشی خود را فقط بر روی زیبایی ها و نشاط شهری زوم و آثار خوب خود را از زیبائی های زندگی شهری به جشنواره ارسال کنند.
وی از بخش چهارم جشنواره به عنوان بخش ویژه یاد کرد و گفت: بخش ویژه جایزه میرزا حسن عکاسباشی کارگاه آموزشی شیراز امروز به صورت "مجموعه عکس" است. طراحی متفاوت و تازه این بخش که برای نخستین بار در ادوار گذشته جشنواره شیراز امروز صورت پذیرفته است، به واسطه تجربه ای است که از ۵ دوره گذشته کسب کرده ایم .
دبیر ششمین دوره جشنواره ملی و سومین دوره جشنواره بین المللی عکس شیراز امروز در تببین چرایی نیاز این بخش گفت: جشنواره در دوره ششم خود به این نتیجه رسیده است که باید توانایی های بالقوه هنرمندان عکاس شیرازی افزایش پیدا کند و تنها راه بالا رفتن توانایی عکاسان نیز آموزش نظری و عملی این عزیزان به صورت کار کارگاهی است، لذا این جایزه که شامل کارگاه آموزشی حضوری برای علاقه مندان است، طراحی موضوع را از ایده تا اجرا و تبدیل شدن به مجموعه عکس در یک دوره کارگاه به اجرا می گذارد.
یادآور می شود: «میرزا حسن عکاسباشی» جز نخستین پایه گزاران عکاسی در شیراز بوده و در سال ۱۲۷۸ ه ق نخستین عکاسخانه را در شیراز بنیان گذاشته است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات