معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری : سلامت مردم خط قرمز ماست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری : سلامت مردم خط قرمز ماست

در کارگروه مدیریت پسماند خراسان جنوبی مطرح شد؛

انتقاد از رها سازی زباله‌ها در سایت پسماند

بیرجند-در کارگروه مدیریت پسماند خراسان‌جنوبی مواردی چون رها سازی زباله‌ها در سایت پسماند در شهرها و بی خطر سازی پسماندهای پزشکی مطرح شد .

 به گزارش خبرنگار مهر ، سید مجتبی علوی‌مقدم صبح دوشنبه در کارگروه مدیریت پسماند خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شهرداری‌ها باید موضوع مدیریت پسماند را جدی بگیرند چرا که با سلامت مردم در ارتباط است .

معاون امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سلامت مردم خط قرمز است، بیان کرد: شهرداری‌ها در صورت نداشتن منابع کافی می‌توانند از جدول‌گذاری و برخی دیگر از فعالیت‌ها خودداری کنند ولی ایمنی و سلامت را هیچگاه دست کم نگیرند .

مهلت سه ماه به شهرداری‌ها

علوی مقدم ادامه داد: کمیته‌ای متشکل از محیط زیست، دفتر فنی و دفتر شهری استانداری تا پایان فروردین ماه تشکیل و با شهرداری‌ها جلسه بگذارند تا در راستای مدیریت و تفکیک پسماند و جلوگیری از رها سازی پسماند در سایت‌ها برنامه‌ریزی شود .

وی افزود: اگر شهرداری‌ها در راستای بحث مدیریت تفکیک پسماند و رفع مشکل رها سازی پسماند در سایت‌ها اقدام جدی نکنند، از طریق مراجع قضائی ورود پیدا خواهیم کرد .

معاون امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: شهرداری در راستای تامین هزینه‌های بحث مدیریت پسماند ابزار قانونی مصوبات شورا را دارد و از این طریق باید نسبت به دریافت عوارض پسماند از مراکز جمعیتی اقدام کند .

انتقاد از رها سازی نخاله‌های ساختمانی در ورودی بند دره و بند امیرشاه

علوی مقدم گفت: در زمینه نخاله‌های ساختمانی نیز وضعیت ورودی مناطقی چون بند دره و بند امیرشاه وضعیت اصلاً مطلوب نیست که این موضوع با فرهنگ مردم ما نیز سازگاری ندارد و در این زمینه باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد .

وی در زمینه بی خطرسازی پسماندهای پزشکی اظهار کرد: با توجه به حجم زباله تولیدی در مراکز بیمارستانی و آزمایشگاهی خراسان‌جنوبی اقدام دانشگاه علوم پزشکی در زمینه بی خطر سازی آنان جای تشکر دارد .

محمد علی جاوید، شهردار بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به پدیده زباله‌گردی گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که شهرداری قصد دارد درآمد زباله‌گردها را قطع کند در حالی که از مضرات بهداشتی آن غافل هستند .

رفع پدیده زباله گردی همراهی افکار عمومی را می‌طلبد

وی اظهار کرد: رفع پدیده زباله‌گردی تنها با فعالیت شهرداری ممکن نمی‌شود بلکه همراهی افکار عمومی از طریق فرهنگ سازی را می‌طلبد .

شهردار بیرجند بیان کرد: در سال آینده سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند راه اندازی می‌شود که امیدواریم گام مهمی در راستای تامین سلامت شهروندان بردارد .

جاوید ادامه داد: ایجاد ترانشه دفع بهداشتی پسماند پزشکی بی خطر سازی شده در ۳۶۰۰ متر مکعب، خرید و اختصاص چهار دستگاه خودرو جهت جمع آوری پسماند خشک، انعقاد قرارداد طرح تفکیک زباله در مبدا و مقصد و آغاز جمع آوری و تفکیک از فروردین ماه نیز از جمله برنامه‌های شهرداری در راستای مدیریت پسماند بوده است .

وی افزود: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب با ساخت مکان نگهداری جدید با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان نیز توسط شهرداری صورت گرفت .

بی خطرسازی ۹۰ درصد پسماند پزشکی

اکبری مدیر کل محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در این کارگروه از بی خطرسازی ۹۰ درصد پسماندهای پزشکی در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: این مهم با همت دانشگاه علوم پزشکی محقق شده است .

وی یادآور شد: متاسفانه در برخی از شهرهای خراسان‌جنوبی پسماندها در سایت‌های پسماند رهاسازی می‌شود که جلوه خوبی ندارد .

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: در بسیاری از روستاها نیز رها سازی زباله‌ها وجود دارد که رفع این مشکل با همکاری بخشداران و دهیاران و آموزش در این زمینه محقق می‌شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات