آخرین وضعیت سدهای کرخه و دز

آخرین وضعیت سدهای کرخه و دز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر ۳۸۰ میلیون متر مکعب فضای خالی در سد کرخه وجود دارد که به ۲۱۷/۷ رسیده و تا رسیدن به تراز نرمال (۲۲۰ متر) حدود دو متر فاصله دارد.
داریوش بهارلویی افزود: در حال حاضر ورودی به دریاچه سد کرخه سه هزار و ۵۱۷ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از این سد۵۵۰ متر مکعب بر ثانیه است.
سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌ است. سد کرخه با تاجی به طول سه هزار و ۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷ متر از لحاظ حجم بدنه، بزرگترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران را پدید آورده است.
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین در خصوص آخرین وضعیت سد دز ادامه داد: سد دز وضعیت مناسب تری قرار دارد که ۵۶۰ میلیون متر مکعب فضای خالی دارد و ۱۰متر تا رسیدن به تراز نرمال فاصله دارد.
بهارلویی افزود: پیک ورودی آب به سد دز به چهار هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و در حال حاضر  ۳هزار و ۳۱۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی سد هم ۸۴۰ متر مکعب بر ثانیه است.
وی با بیان اینکه همه حوزه های آبریز و سدهای استان به سلامت از موج اولیه سیلاب عبور کرده اند، تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان  در خصوص آخرین وضعیت سد مارون هم گفت: ورودی سد مارون در حال حاضر یکهزار و ۸۹۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۲۶۶ متر مکعب برثانیه است که ۱۵۰ میلیون متر مکعب تا پر شدن تراز نرمال فاصله دارد.

بهارلویی از شهروندان و مسافران نوروزی در خوزستان خواست اکیدا از نزدیک شدن به رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه موج بعدی سیلاب هفته آینده سدهای استان را تحت تاثیر قرار می دهد از برنامه ریزی برای خروج کنترل شده آب سدها خبر داد و گفت: تلاش می شود تا سیلاب بعدی فضای خالی در سدهای استان ایجاد شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات