توصیه های زیست محیطی در روز انس با طبیعت

توصیه های زیست محیطی در روز انس با طبیعت

سیزدهمین روز از بهار، روز طبیعت است . روزیست که همه ی ایرانی ها میهمان طبیعت زیبا و پاکیزه هستند و شایسته ست تا حق میهمانی را به بهترین نحو ممکن بجا آوریم.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان استان گیلان با جاذبه های گردشگری دلربا و چشم نواز در طول سال ؛ مقصد صد ها هزار گردشگر و طبیعت گردی است که جسم و روح خسته از زندگی ماشینی خود را برای ساعات و روزهایی هر چند کوتاه در آغوش مادر طبیعت می سپارند .
محیط زیست استان گیلان بسیار شکننده است و خستگی از بار زباله هایی که در گوشه و کنار مناطق و جنگل و ساحل دریا و رودخانه ها بر دوش طبیعت نهاده شده از رخسارش پیداست .
لذا روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان  پیشنهادها و توصیه هایی را برای نکوداشت طبیعت و گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست، در جشن سیزده بدر تقدیم گردشگران و طبیعت گردان می کند.

۱- هنگام رانندگی در مناطق جنگلی و جاده های روستایی مراقب حیات وحش باشید و با سرعت مطمئن رانندگی کنید

۲- در صورت رو به رو شدن با وحوش آسیب دیده خصوصا پستانداران بزرگ همچون شغال یا گراز از نزدیک شدن یا دست زدن به آنها خودداری کنید چرا که وحوش مصدوم حرکات غیرقابل پیش بینی دارند و به دلیل استرس وارد شده بسیار خطرناک هستند. بنابراین مراتب را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی، ایستگاه آتش نشانی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

۳-به خاطر داشته باشید که از ملزومات پیکنیک در طبیعت علاوه بر ادوات خورد و خوراک و پخت و پز به همراه داشتن چند کیسه نایلکس مخصوص زباله بسیار ضروری است چرا که هرکس مسوول زباله تولید شده خودش می باشد.

۴-از شکستن شاخه ی درختان برای افروختن آتش خودداری کنید.

۵-در مناطقی که پوشش گیاهی انبوه دارند آتش نیافروزید. استفاده از اجاق های مسافرتی توصیه می شود.

۶- در صورت امکان از غذاهای آماده در منزل برای استفاده در طبیعت بهره ببرید.

۷-در صورت افروختن آتش، پس از پایان کار، مواکدا" از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید.

۸-هنوز اولین پلاستیکی که در جهان تولید شده در طبیعت هضم و جذب نشده است پس توجه داشته باشید که کمترین زباله پلاستیکی که با بی تفاوتی ما دورانداخته می شود صدها سال در طبیعت خواهد ماند بنابراین زباله های خود را تفکیک کنید و به همراه خود به نزدیکترین جایگاه مشخص شده برای جمع آوری زباله منتقل کنید.

۹- نسبت به محیط زیست خود مسوول باشید و در صورت مشاهده زباله یا آتش نیمه خاموش رها شده در طبیعت نسبت به جمع آوری آن در حد توان، هرچند اندک و خاموش کردن آتش اقدام نمایید. شهردار و آتش نشان، خودمان هستیم و انتظار اینکه تمام معضلات را باید دولت واقمارش رفع کنند را از ذهن خود پاک کنید چرا که باید اصلاح را از خود آغاز کنیم.

۱۰- شماره پلاک خودروهایی که زباله خود را در طبیعت یا جاده می ریزند یادداشت کنید و در اختیار پلیس راهور قرار دهید.

۱۱- با کسانی که محیط زیست را تخریب می کنند برخورد فیزیکی یا لفظی نداشته باشید می توانید مراتب را به شماره تلفن ۱۵۴۰ که سامانه ۲۴ ساعته رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست است اطلاع رسانی کنید.

۱۲- در هنگام ترک منزل، لوازم برقی غیرضروری را از برق بکشید و فلکه اصلی گاز منزل را نیز ببندید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

۱۳- با سمن های محیط زیستی که به صورت داوطلبانه به پاکیزگی محیط زیست کمک می کنند همکاری نمایید و در صورت تمایل نسبت به پاکسازی و جمع آوری زباله های اطراف خود اقدام نمایید تا قطعا از محیط زیستی پاک و زیبا لذت بیشتری ببرید.

روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان ضمن آرزوی داشتن تعطیلاتی شیرین و زیبا در طبیعت پاک از همه دوستداران محیط زیست تقاضا دارد تا یاور حافظان و مامورین یگان حفاظت محیط زیست باشند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات