سیگنال‌های مثبت، اما غیرشفاف بازار‌آهن در شش روز گذشته

سیگنال‌های مثبت، اما غیرشفاف بازار‌آهن در شش روز گذشته

www.BanaNews.irپس از چندین ماه تثبیت قیمت آهن در بورس کالا و برداشته شدن سقف ۷۷۰ تومانی قیمت‌ها در رینگ فولاد‌، بالاخره معاملات بازار آزاد آهن با هیجان بیشتری هفته گذشته را آغاز کرد.

و در نهایت به پایان رساند و با وجود اینکه ذوب‌آهن اصفهان عرضه‌ای در بورس نداشت، اما ظاهر امر نشان از به تکاپو افتادن معاملات دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگرچه بسیاری این امر را به برخی موضوعات خاص همچون ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و اثراتی که این ادغام‌ها روی فرآیند نظارتی بازار می‌گذارد‌، نسبت می‌دهند، اما نمی‌توان از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که از سال قبل و حتی قبل از مطرح شدن این مباحث در فضای اقتصادی کشور‌، تجار و فعالان بازار بی‌هیچ شکی از افزایش قیمت‌ها در اردیبهشت خبر داده و لزوم تامین نیاز بازار در این برهه را گوشزد می‌کردند.اگرچه افزایش قیمت‌ها و تصحیح آن معقول است اما رشد نرخ میلگرد در بازار باعث شد تا هفته قبل نرخ پیشنهادی شمش در بنادر ایران با افزایش زیاد و یکجانبه‌ای مواجه شود. از این‌رو اگرچه انتظار بازار این است که با آزاد گذاشتن معاملات‌، کشف نرخ واقعی که مدت‌ها جلوی آن گرفته شده بود روال عادی به‌خود بگیرد، اما همچنان این انتظار وجود دارد که خریداران و معامله‌گران از تحت تاثیر قرار گرفتن بیش از حد از این جریان و گسترش جو روانی که سطح قیمت‌ها را بیش از حد معقول و نیاز بالا ببرد خودداری کنند. خصوصا اینکه با ابلاغ بودجه و آغاز به کارپروژه‌های عمرانی در این زمان از سال به طور طبیعی افزایش تقاضا به خودی خود ایجاد می‌شود و بعید نیست که سیستم‌های کنترلی در صورت خارج شدن بازار از مسیر منطقی مجددا وارد عمل شوند.البته برخی تحلیلگران بازار معتقدند با توجه به اینکه ذوب‌آهن پس از عرضه‌های هفته قبل عرضه‌ای نداشته‌، از این‌رو انتظار می‌رود با عرضه‌های یکشنبه هفته جاری آن در بورس کالا که گفته شده تجمیعی از تقاضاهای روز چهارشنبه و یکشنبه است بازار تا حدودی از فرآیند هیجانی خارج شود.موارد ذکر شده باعث شد تا در نهایت میانگین قیمت میلگرد سایز ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ از رقم ۸۳۵ و ۸۴۵ تومان به ۸۵۵ و ۸۶۰ تومان برسد. تیرآهن سایز ۱۸ نیز در بازار از ۲۲۱ هزار تومان در هر شاخه به ۲۲۸ هزارتومان تا پایان روز سه شنبه برسد، اما عرضه انبوه محصول خراسان در بورس و انتشار شایعه مربوط به عرضه‌های روز یکشنبه ذوب آهن در بورس باعث شد در بازار آزاد روز چهارشنبه جهت نوسان قیمت‌ها تغییر کرده و قیمت آهن‌آلات نزولی شود. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود در روز شنبه با رشد محدودی در بازار مواجه شویم البته این در حالی صورت می‌گیرد که عرضه‌های روز یکشنبه انجام شود.در معاملات هفته گذشته که از روز یکشنبه آغاز شد‌، قیمت میلگرد در بازار آزاد و در نخستین روز معاملاتی بیش از یک درصد رشد کرد؛ ضمن اینکه تیرآهن‌های ریز ۲ تا ۸ هزار تومان در هر شاخه افزایش قیمت را تجربه کردند. علاوه بر این فولادسازان خصوصی نیز با افزایش قیمت میلگرد‌، ثبات نرخ‌ها را طی این مدت جبران کردند.در روز دوشنبه میلگرد مجددا ۲ درصد افزایش نرخ داشت و تیرآهن سایز ریز نیز در هر شاخه تا ۹ هزار تومان گران شدند، اما سایزهای سنگین ارزان شدند. خصوصی‌ها نیز در این روز ۱۰ تا ۲۵ تومان نرخ پیشنهادی محصولات خود را بالا بردند.اما در روز چهارشنبه با وجود افت قیمت یک درصدی قیمت میلگرد و کاهش ۷ هزار تومانی نرخ تیرآهن در بازار آزاد خصوصی‌ها در اکثر موارد نرخ‌های بالاتری را برای محصولات خود پیشنهاد دادند. به خصوص اینکه با رشد قیمت شمش در بنادر نرخ تولید‌کنندگان داخلی شمش نیز رشد کرد.

 

 

 

    نظرات