اطلاعیه شماره ۴ ستاد مدیریت بحران شهرداری مبارکه

اطلاعیه شماره ۴ ستاد مدیریت بحران شهرداری مبارکه

نصر سخنگوی ستاد مدیریت بحران شهرداری مبارکه با توجه به اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و خطر جاری شدن سیل ، آبگرفتگی و طوفان در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، دامنه‌های زاگرس و برخی از نقاط استان اصفهان و احتمال وقوع وزش باد شدید و طوفان و همچنین بارندگی شدید و احتمال آبگرفتگی طی روزهای یک شنبه و دوشنبه در شهرستان مبارکه هشدار داد .

سخنگوی ستاد مدیریت بحران شهرداری مبارکه در این راستا به  شهروندان عزیز توصیه کرد تا اطلاع ثانوی از سفر غیرضروری به این استان‌ها پرهیز کنند  .

همچنین عدم توقف و نصب چادر‌های مسافرتی در اطراف و بستر رودخانه‌ها حتی رودخانه‌ها و مسیل‌های خشک، عبور نکردن از عرض جریان‌های سیلابی و توقف در کنار جریان سیلاب برای مشاهده و یا تصویربرداری و توجه جدی به هشدار‌های مسوولان و ماموران در هنگام وقوع سیل، باید مورد توجه جدی قرارگیرد  و به هشدارها و توصیه‌های مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی که از سوی رسانه‌ها اعلام می‌شود، توجه کافی شود .

بر اساس پیش بینی وزش باد شدید و احتمال وقوع طوفان توصیه شده است که شهروندان حتی‌المقدور در خانه بمانند ، از تردد غیر‌ضروری پرهیز کنند، اجسام معلق مانند گلدان و اشیاء رهاشده در محوطه تراس و پشت بام را تثبیت یا جمع‌آوری نمایند، از حضور در فضاهای باز گردشی و تفریحی پرهیز نموده و تردد کودکان و سالخوردگان در سطح شهر انجام نشود، استفاده نکردن از موتورسیکلت و دوچرخه، عدم تردد در مجاورت ساختمان‌های در حال ساخت، تابلوهای مستقر در سطح شهر، تیرهای برق، کابل‌های فشار قوی و عدم تجمع در محدوده و محل وقوع حوادث احتمالی ، پارک وسایل نقلیه و خودرو ها در فضاهای امن و با فاصله ایمن از مواردی که احتمال خطر سقوط دارند، فاصله گرفتن از ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای، پرهیز از رفتن به نقاط بلند و دوری از درختان هنگام وقوع صاعقه و رعد و برق، فاصله گرفتن از سیم‌های رها شده برق و عدم استفاده از پل‌های عابر پیاده در صورت تشدید توفان از دیگر توصیه‌های عنوان شده است .

همچنین به شهروندان توصیه شده است در صورتی که در خانه هستند ضمن حفظ خونسردی از شیشه پنجره‌ها فاصله بگیرند، چراغ قوه یا شمع در دسترس داشته باشند، مقداری آب ذخیره نمایند و به دلیل احتمال قطع برق از آسانسور استفاده ننمایند و همچنین تمامی درها، دریچه‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند .

بر اساس این گزارش توصیه‌های ارائه‌شده به شهروندانی که در معابر و فضای باز هستند نیز عبارت است از پرهیز از دویدن و فرار ضمن حفظ خونسردی، دوری از حصارها، دیوارها، تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، داربست‌های فلزی، کابل‌های برق و عدم توقف در این مکان‌ها .

در عین حال به شهروندان مستقر در خودرو نیز توصیه شده است تا هنگام رانندگی در توفان از درختان و تیرهای برق فاصله بگیرند و داخل خودرو بمانند، رادیو را روشن نگه داشته، سرعت خودری خود را کاهش داده و با سرعت مطمئنه حرکت نمایند، در صورت شدید بودن توفان نیز خودرو را سمت راست خیابان و در جهت وزش باد متوقف نمایند .

برای حفظ تعادل فشار هوای داخل خودرو نیز شیشه پنجره را پایین کشیده، چراغ‌های مه‌شکن را روشن نموده، فاصله طولی و جانبی مطمئن را از سایر خودروها حفظ نمایند و همچنین رانندگان مراقب عابران پیاده باشند .

اقدامات ایمنی قبل از وقوع گردباد و طوفان

* به دلیل وقوع ناگهانی برخی حوادث و نداشتن فرصت مناسب برای انجام ضروری‌‌ترین کارها، برنامه‌ریزی و آمادگی مواجهه با حوادث از قبل، امری بسیار ضروری است .

* برای جلوگیری از حوادث ناشی از وقوع طوفان، شاخه‌های درختان اطراف خانه را کوتاه کنید .

* با کمک نوار چسب یا تخته‌های محکم، شیشه‌های در و پنجره ساختمان را در جای خود محکم و محافظت نمایید .

* برای اطلاع از آخرین رُخدادها به اخبار رادیو و تلویزیون گوش کنید و توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرید .

* علایمی چون تیرگی‌آسمان، بارش وسیع تگرگ، توده ابرهای تیره و وسیع و در حال محو و غرش‌های شدید آسمان، از نشانه‌های وقوع توفان است، آماده باشید .

* اگر شرایط جوی آب و هوا احتمال نزدیک شدن طوفان را می‌دهد، به سرعت آماده رفتن به مکان امن شوید .

* ایجاد گردباد ممکن است بسیار سریع و با هشدار جزئی و حتی بدون اعلام خطر باشد، برای مواجهه با وقوع گردباد آماده باشید .

اقدامات ایمنی حین  و پس از وقوع  گردباد و طوفان

* از مجاورت با درختان، دکل‌‌های برق، ساختمان‌های شیشه‌ای و… که احتمال کنده‌شدن یا افتادن، شکستن و ریزش دارند، خودداری نمایید .

* در زمان وقوع طوفان از عبور در مسیر رودخانه‌‌های بزرگ و ساحل دریاها که احتمال طغیان، آب گرفتگی و ایجاد سیل دارند به سرعت دور شوید .

* مسیرهای ‌میان‌بر را جهت سریع‌رسیدن انتخاب نکنید، زیرا احتمال می‌رود در اثر وقوع طوفان مسدود شده باشند .

* وقوع گردباد و طوفان می‌تواند به پل‌ها و جاده‌ها آسیب برساند، بنابراین برای بیرون رفتن از منطقه خطر، راه‌های اصلی و مطمئن را انتخاب نمایید .

* برای حفظ ایمنی خود در مسیرهایی که خطوط برق آن آسیب‌دیده و بر روی زمین افتاده‌اند، نزدیک نشوید .

* برای حفظ ایمنی خود از کفش و لباس‌های مناسب که بدن شما را کاملاً بپوشاند(پیراهن بلند و آستین‌دار، کلاه و پالتو بلند)استفاده نمایید .

* مکان‌های امنی که مورد‌نظر شماست و قصد‌دارید به آنجا‌ بروید را به اطلاع دوستان و نزدیکان برسانید .

* هنگام وقوع گردباد در و پنجره‌ها را باز نکنید .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مبارکه

    منبع خبر

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه یک شهرداری در شهر مبارکه می باشد

      نظرات