نظام فنی و اجرایی کشور مسئول مستقیم پایداری شهرها در برابر حوادث

نظام فنی و اجرایی کشور مسئول مستقیم پایداری شهرها در برابر حوادث

طراحی، نظارت و اجرای ابنیه دولتی و شبکه معابر با هدف پایداری شهرها در برابر حوادث طبیعی بر عهده نظام فنی و اجرایی کشور و استانهاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، دکتر سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه همشهری در مورد مقاومت شهرها در برابر حوادث غیر مترقبه اظهار داشت: کار طراحی شهرها و ایمن سازی آنها در برابر حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله، عموماً در نظام فنی و اجرایی کشور عملیاتی می شود و در زمره مسئولیتهای دولت به ویژه شهرداریهاست.

به گفته وی، بر اساس قانون نظام فنی و اجرایی، دستگاه های دولتی دارای واحدهای فنی و مشاورینی هستند که کار طراحی، اجرا و نظارت ابنیه دولتی، و مواردی چون سیل بند و شبکه معابر را به منظور پایداری شهرها در برابر حوادث طبیعی بر عهده دارند.

دکتر سالاری مسئولیت سازمان نظام مهندسی ساختمان را طبق قانون، در حوزه ساختمان های غیر دولتی توصیف کرد که بایستی مباحث مقررات ملی در مورد آنها رعایت شود.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام همه تمهیدات لازم برای احداث ساختمان‌های ایمن در برابر حوادث پیش بینی نشده و رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ را بر عهده دارد، اما سوال اصلی آن است که این ساختمان ها چقدر طبق قانون و مقررات ملی ساختمان احداث می شوند.

وی از مشکلات  مطرح شده برای دریافت پروانه ساختمان و نیز ضوابط طرح تفصیلی به عنوان عواملی که برخی از مردم به بهانه آنها از قانونی ساختن طفره می‌روند، یاد کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی در مورد ساختمان هایی که دارای پروانه ساخت و ساز هستند، می‌تواند خدمات ارائه دهد و مسئولیت بپذیرد، اما آمار پروانه های ارجاعی به کمیسیون ماده ۱۰۰ نشان می‌دهد که ساخت و سازهای خلاف روال قانونی، بسیار گسترده است و چنین بناهایی در برابر سیل‌های مخرب، زلزله و دیگر حوادث، مقاومت لازم را ندارند و بیش از حد تصور دچار خسارت می شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به قیمت سنگین ساخت و ساز، افزایش عمر مفید ساختمان ها به حدود یکصد سال را با استفاده از مصالح استاندارد و بهره مندی از مجریان ذیصلاح ضروری خواند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات