بازدید مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در روز طبیعت از سرو کهنسال ابرکوه

بازدید مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در روز طبیعت از سرو کهنسال ابرکوه

در صبحگاه روز ۱۳ فروردین سال جاری، نیره پورملائی و هیات همراه به اتفاق فرماندار شهرستان ابرکوه از تنها اثر طبیعی- ملی استان واقع در شهر ابرکوه بازدید نمودند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، سرو ابرکوه با قدمتی بالغ بر ۴۵۰۰ سال، کهنسال ترین موجود زنده روی زمین است که از سال ۸۴ به جرگه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. پس از آن، برای مدیریت بهتر این درخت، کارگروه هماهنگی بین بخشی سرو متشکل از ادارات زیربط تشکیل و با بهره گیری از خرد جمعی، اقدامات ارزشمندی برای حفاظت هر چه بهتر درخت صورت گرفته است .

لازم به ذکر است وزش بادهای بهاری از غروب روز گذشته در ابرکوه شدت یافت و خساراتی را نیز به بخش های خصوصی و دولتی وارد نمود. در همین رابطه نگرانی هایی نیز بابت وضعیت سرو در اثر وزش بادهای شدید بهاری به وجود آمد. بر همین اساس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از درخت بازدید و در این بازدید از نزدیک وضعیت درخت، شکاف های تنه، مهاربندهای شاخسار هوایی و .. را مورد بررسی قرار داد. وی از صنوبرهای کاشته شده به عنوان بادشکن در مجاورت دیوار زون تفرج این اثر طبیعی- ملی نیز بازدید نمود .

نیره پورملائی تصریح نمود: وزش بادهای شدید یک تهدید جدی برای سرو محسوب می گردد که هرچند مهار شاخسار هوایی درخت با مهاربندهای متعدد بخشی از این مخاطره را کنترل نموده، لیکن به نظر می رسد بایستی بیش از پیش از توان علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای برخورد اصولی با موضوع بهره گرفت و مخاطرات ناشی از وزش باد را به حداقل رسانید. از اینرو در نظر است اولین جلسه کارگروه هماهنگی بین بخشی سرو در هفته آتی برگزار و این مهم مورد بررسی و تصمیم گیری قرارگیرد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات