مهندس شاکری:احیاء تالاب جازموریان نیاز به نگاه ملی دارد،بارش های اخیر مشکل ریزگرد را مرتفع نمی‌کند

مهندس شاکری:احیاء تالاب جازموریان نیاز به نگاه ملی دارد،بارش های اخیر مشکل ریزگرد را مرتفع نمی‌کند

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کرمان، طی روز های اخیر استان کرمان  همانند کل کشور شاهد بارش های بهاری بود که این بارش ها منطقه جنوب استان را نیز در بر گرفت که این امر باعث ایجاد سوال هایی در خصوص آب گیری تالاب جازموریان وبرطرف شدن ریزگردهای این محدوده گردید
در همین رابطه خبرگزاری ایسنا بامهندس شاکری گفتگویی انجام داد که در ذیل به آن اشاره می نماییم
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ریزگردهای استان کرمان را فقط مربوط به منطقه هامون جازموریان ندانست و گفت: استان کرمان تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، لوکال کویر لوت و کویر یزد است و مشکل استان کرمان در زمینه ریزگرد حل نخواهد شد؛ حتی اگر سطح تالاب جازموریان آبگیری هم شود این آب در فصول گرم تبخیر می شود بنابراین برای رفع مشکل ریزگرد استان کرمان به اتخاذ تدابیر و اختصاص اعتبارات ادامه دار نیاز است.

"مرجان شاکری" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، به تشریح وضعیت تالاب جازموریان پرداخت و گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر حدودا ۱۵ درصد تالاب جازموریان آب‌گیری شده است.
وی وسعت جازموریان را ۳ هزار کیلومترمربع اعلام کرد و افزود: براساس بازدیدهای میدانی که دو روز اخیر از تالاب جازموریان داشتیم، مراتع این تالاب سرسبز بودند و امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها وضعیت تالاب جازموریان بهتر از این شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا امسال دیگر با مشکل ریزگردهای جازموریان روبرو نیستیم؟ اظهار کرد: تالاب جازموریان یک تالاب فصلی است و با توجه به درجه زیاد دما از نیمه دوم فصل بهار در این منطقه، با تبخیر آب سطح آن روبرو هستیم، لذا با توجه به سطح وسیع جازموریان در امسال نیز با مشکل ریزگردهای جازموریان دست و پنجه نرم خواهیم کرد.
وی ریزگردهای استان کرمان را فقط منوط به هامون جازموریان ندانست و ادامه داد: استان کرمان تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، لوکال کویر لوت و کویر یزد است و مشکل استان کرمان در زمینه ریزگرد حل نخواهد شد؛ حتی اگر سطح تالاب جازموریان آبگیری هم شود این آب در فصول گرم تبخیر می شود بنابراین برای رفع مشکل ریزگرد استان کرمان به اتخاذ تدابیر و اختصاص اعتباراتی نیاز است.
شاکری تاکید کرد: تالاب جازموریان نیاز به نگاه ملی دارد تا بتوان آن را احیا کرد، هرچند که مستند گردوغبار که در آن تالاب جازموریان نیز قرار دارد، تدوین و به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسیده است اما با توجه به اینکه تالاب جازموریان در دو حوزه استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان است، نیاز به نگاه ملی دارد.
وی با بیان این مطلب که آب ۹۱ مسیل و رودخانه به تالاب جازموریان می‌ریزد، اظهار کرد: رودخانه‌های هلیل و بمپور دو رودخانه اصلی این هامون هستند که باید این دو رودخانه حقابه زیست محیطیشان را به تالاب جازموریان بدهند تا بتوانیم هامون جازموریان احیا شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیشتر آبگیری تالاب جازموریان را عمقی و کمتر سطحی دانست و بیان کرد: چرای بی‌رویه شتر در منطقه و چاه‌های غیرمجاز و مجاز اثرات منفی روی تالاب جازموریان گذاشته است.
وی با اشاره به کاهش سطح ایستابی آب در جازموریان، اعلام کرد: با توجه به مطالعات ما، فرونشست خاک در منطقه جازموریان را مشاهده کردیم لذا باید منتظر تبعات بسیار گسترده‌تر از ریزگرد باشیم و قطعا در آینده شاهد فرونشست زمین در این محدوده خواهیم بود.
شاکری با اشاره به بارندگی‌های از اوایل بهار تاکنون در سطح استان، عنوان کرد: خوشبختانه این بارندگی‌ها به محیط زیست استان کمک کرده است، به‌طوری‌که انتظار می رود در فصل بهار نیازی به علوفه رسانی به مناطق مختلف استان را نداشته باشیم؛ همچنین براساس بازدیدهایی که انجام دادم بیشتر رودخانه‌های که در گذشته خشک بودند، جاری هستند.
عکس های ضمیمه سلمان کرمی
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات