ثبت ۵۸۰ میلیمتر بارندگی امسال در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان اظهار کرد: ۵۸۰ میلیمتر بارندگی در استان به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۲۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان همدان، در اولین هفته کاری سال جدید مدیران صنعت آب و برق استان به همراه تنی چند از معاونین و کارشناسان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان دیدار نمودند .

منصور ستوده در این دیدار ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: یکی از وظایف این شرکت تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان از طریق تاسیسات آبی شامل سدها، شبکه های آبی زهکشی، کانال ها، خطوط انتقال آب فاضلاب، بندهای انحرافی، تغذیه های مصنوعی و... می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه ۲۰ هزار منابع آبی در استان وجود دارد، افزود: یکی دیگر از وظایف ذاتی این شرکت حفاظت و بهره برداری از منابع آبی، چاه ها، چشمه ها، قنات ، ساماندهی و بهره برداری از رودخانه ها اصلی و فرعی به طول ۳ هزار کیلومتر می باشد.

وی میانگین بارش در استان را ۳۳۰ میلیمتر اعلام کرد و تصریح نمود: تا قبل از بارش های اخیر؛ استان همدان ۳۵۰ میلیمتر بارندگی داشت که با وجود سامانه بارشی ۲۳۰ میلیمتر بارندگی نیز نصیب استان شده است و برطبق آخرین آمار تجمعی ۵۸۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۲۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۰ سال گذشته ۱۲۵ درصد افزایش بارندگی داشته است.

وی با اشاره به اینکه همدان سومین استان کشور از نظر میزان بارش بوده است، اظهار کرد: قبل از بارش های اخیر اکثر رودخانه ها لایه روبی شدند که به همین میزان کمترین خسارت را نسبت به سایر استان ها داشته ایم.

ستوده خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین سدهای استان سد کلان ملایر است که سرریزکرد و اقداماتی از جمله باز گشایی دریچه برای جلوگیری و یا کاهش خسارت سیلاب به مناطق پایین دست انجام شده است.

وی گفت: بیشترین پیک ورودی سیلاب ۹۰ هزار لیتر در ثانیه بود که خوشبختانه مشکلی را ایجاد نکرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان ادامه داد: در حال حاضر هفت سد استان در حال بهره برداری با ظرفیت ۱۰۷ میلیون مترمکعب است که می تواند آب شرب ، کشاورزی و صنعت استان را تامین کند که در حال حاضر ۹۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیر شده  و ۲ سد دیگر در حال احداث می باشد .

وی با اشاره به وضعیت سدهای بالا دستی استان نیز  بیان داشت: با ذوب شدن برف کوه ها؛ سدهای بالا دستی نیز سرریز خواهند شد .

وی افزود: در طی مدت بارش های اخیر همکاران به صورت شبانه روزی در مناطقی که خطر سیلاب وجود داشت حضور داشتند و اقدام به لایه روبی رودخانه ها نمودند .

ستوده ضمن قدردانی از تلاش های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان نیز تصریح کرد: با وجود تلاش های بی شائبه مدیران ارشد استان توانستیم از برهه ای خطر سیلاب در استان عبور کنیم که این مهم با وجود هماهنگی و همکاری بین دستگاه های اجرایی و دولتی میسر شده است.

در ادامه این دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه آب را یکی از بزرگترین و مهمترین  مایه حیاتی برای تمام موجودات زنده دانست و اظهار کرد: مهمترین کار فرهنگی ائمه جمعه و روحانیون می تواند فرهنگسازی مصرف صحیح از آب باشد.

آیت الله حبیب اله شعبانی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد مصرف بی حد و اندازه برق و آب است به طوری که سه برابر کشورهای اروپایی و چین مصرف داریم.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید در راستای مصرف معقول و متعادل آب و نهادینه کردن فرهنگ صحیح استفاده از آب برنامه‌ریزی و تلاش کنند، ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف آب باید در همه بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت اجرایی شود.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: در هر حال خداوند را شاکریم که این نعمت الهی را بر ما نازل نموده و بر این موضوع تاکید می نمایم  که همواره مشترکین محترم صرفه جویی در آب را مدد نظر داشته و حدالمقدور در مصرف بهینه آب ،  ما را  در این امر مهم یاری نمایند.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان همدان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای همدان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای همدان

    شركت آب منطقه‌ای همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات