حجم آب دریاچه ارومیه از سه میلیارد مترمکعب گذشت

حجم آب دریاچه ارومیه از سه میلیارد مترمکعب گذشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اظهار داشت: حجم آب دریاچه ارومیه از سه میلیارد مترمکعب گذشت.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، به نقل از ایرنا، مهندس یوسف غفارزاده مساحت کنونی دریاچه ارومیه را ۲ میلیون و ۷۴۱ کیلومترمربع اعلام و اضافه کرد: مساحت دریاچه در زمان مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۲۷۶ کیلومتر مربع بوده که افزایش ۴۶۵ هزار کیلومتر مربعی را نشان می دهد.
وی همچنین افزود: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، بارش ها در شمال غرب کشور در اردیبهشت ماه امسال بیشتر از حد نرمال خواهد بود که به طور طبیعی تاثیر مناسبی در افزایش حجم آب دریاچه ارومیه و ذخایر سدهای آذربایجان شرقی خواهد داشت.
مهندس غفارزاده اظهار داشت: میزان بارش ها تا ۱۷ فروردین امسال نسبت به متوسط دراز مدت ۴۳ درصد و نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه رها سازی آب سد قلعه چای عجب شیر به سمت دریاچه ارومیه از پنجم فروردین آغاز شده است، گفت: ۱۰ میلیون مترمکعب آب تعهد شده برای رهاسازی آب این سد انجام شد، اما به علت شرایط و بارندگی های مناسب اکنون نیز این رهاسازی همچنان ادامه دارد.
مهندس غفارزاده در خصوص آمار بارندگی های روزانه در فروردین ماه سال ۹۸ نیز گفت: بیشترین بارش ها با ۱۰۲ میلی متر در مراغه و کمترین بارش با ۱۳.۷ میلی متر در کلیبر گزارش شده است.
وی با بیان اینکه تراز آبی دریاچه ارومیه ۴۶ سانتی متر افزایش یافته است، گفت: تراز آبی این دریاچه سال گذشته ۱۲۷۰.۷۴ متر بود که امسال به ۱۲۷۱متر و ۲۰ سانتی متر در ۱۵ فروردین رسید.
بر اساس این گزارش تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش ۹۰ سانتیمتری همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که ۵۵۰ گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات