پیشگیری از وقوع سیل بسیار سخت و سنگین است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: به دلیل گستردگی کار و نبود اعتبارات لازم، حل مشکلات پیچیده و سنگین است اما خوشبختانه باید بگوییم که با همدلی و حضور همه مدیران استان و به خصوص مدیران شرکت های آب منطقه ای خراسان رضوی کمترین میزان خسارت در مقابل سیلاب را داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه سیمای استان ادامه داد: امسال حتی یک ریال برای لایروبی رودخانه ها اعتبار نداشتیم اما بدون اعتبار، کار مطالعات رودخانه ها را انجام دادیم و این اقدام بسیار زیر بنایی برای پیشگیری از سیل است.

محمد علایی در پاسخ به اینکه تا چه حد باید نگران وقوع سیل در مشهد باشیم گفت: با توجه به اینکه میزان آسیب پذیری ما در مقابل سیلاب در شهر مشهد بالاست باید نگرانی زیادی در این خصوص داشته باشیم ۲۸هزار و ۶۰۳ کیلومتر طول رودخانه ای استان خراسان رضوی است که حدود ۳۳۴ کیلومتر آن در داخل شهرهای بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه سال های طولانی نسبت به رودخانه ها بی توجه بوده ایم عنوان کرد: شرکت آب منطقه ای اصلی ترین نهادی است که باید از رودخانه ها حفاظت کند اما در۷۰سال گذشته به دلایل مختلف این حفاظت به درستی انجام نشده گرچه وضعیت استان ما نسبت به کل کشور مطلوب تراست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مسیر کشف رود با کمک همه نهاد ها به طول ۷۵ کیلومتر باز گشایی شد گفت: با توجه به بارندگی های اخیر اگر مسیر کشف رود بازگشایی نشده بود خطر جدی برای ساکنین مناطق اطراف ایجاد می کرد.

علایی افزود: کال زرکش از جمله مناطق بسیار پر خطر مشهد است و قابل باور نیست که در داخل منطقه شهری چنین وضعیت نامطلوبی داشته باشیم. قابل ذکر است که صبح روز گذشته شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بین جاده جدید و قدیم قوچان در یک کار ضربتی کال زرکش را بازگشایی کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه در مدت زمان کم و با توجه به حجم نگرانی ما در خصوص سیل نمی توانستیم کار دقیق و اصولی انجام دهیم این حجم از کار ضربتی کافی بود.ازابتدا فروردین ماه جاری در کنار سایر سازمان ها سخت درگیر بودیم تا بتوانیم خطرات احتمالی را رفع کنیم و فعالیت های زیادی نیز در این زمینه انجام شد.

انسجام مدیریتی خوبی در استان وجود دارد

مدیر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه انسجام مدیریتی خوبی در استان وجود دارد گفت:همه مدیران کاملا آمادگی مدیریت بحران را دارند. نقاط آسیب پذیراستان مشخص و بازگشایی و کال زرکش نیز برای گذر سیل آب آماده شده است.همچنین کال سیاسک از ارتفاعات شمالی به سمت کشف رود می رود که در آن منطقه ساخت و ساز انجام شده و اگر آب جاری شود حتما خانه ها تخریب میشود.

وی ادامه داد: ما برنامه ریزی کردیم که در صورت جاری شدن سیل، آب را منحرف کنیم ولی متاسفانه شاهد این هستیم که در مسیر رودخانه سیاسک ساخت و ساز انجام شده و حتی مسجد در بستر رودخانه ساخته شده و هماهنگ کردیم که اگر شدت بارش از حدی بیشتر شود برخی از منازل و خانه ها حتما باید تخلیه شود.

علایی در پاسخ به اینکه چرا تا کنون نظارت جدی در این زمینه وجود نداشته است عنوان کرد: قانون صراحت دارد که رودخانه ها اموال مردم و بیت المال است و نهادی که باید عرض بستر و حریم رودخانه ها را مشخص کند شرکت های آب منطقه ای هستند. در ۷۰ سال گذشته شرکت های آب منطقه ای  به هزاران دلیل به این وظایفشان عمل نکردند ولی هم اکنون اراده جدی در شرکت وجود دارد که تصرف حریم و بستر رودخانه با قاطعیت پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید بخش خصوصی را وارد کار کنیم گفت: مدیران باید صداقت و هنرلازم را از خود نشان دهند تا بخش خصوصی برای ورود به کار رغبت داشته باشند.

علایی در پایان اظهار کرد: تمام نقاط حادثه خیز استان شناسایی شده اما بدترین نقطه حادثه خیز ما در رودخانه فاروب رومان نیشابور است. در مشهد ظرف ۱۱ ساعت ۳۳ میلیمتر بارندگی داشتیم که به خوبی مدیریت شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات