جشنواره فرهنگی هنری نوبهار در دل شهر


هر زمان که از آئین‌های ایران سخن به میان می آید، ناخودآگاه ذهن انسان هایی که با فرهنگ ایران آشنایی دارند به سراغ نوروز می رود. نوروز یکی از ماندگارترین آئین هایی است که از ایران باستان به جای مانده است. فارغ از زمان برگزاری این آئین که در ابتدای شکوفایی طبیعت یعنی با آغاز فصل بهار اتفاق می افتد، آئین نوروز با خود پیام های مهمی در حوزه فرهنگی و اجتماعی می تواند داشته باشد . نوروز عنصر خانواده محور است . در عید خانواده کانون اصلی است و یک بازسازی خانوادگی اتفاق می افتد. یک بازسازی نسلی اتفاق می افتد. نسل جدید با آیین ها آشنا می شود. نسل میانی مورد قدردانی قرار می گیرد و نسل پیر، مورد تجلیل قرار می گیرد. خانواده ها به سراغ پیران و پدران می روند، میانسال احساس می کند که تعیین کننده است، چرا که این کانون را اوست که اداره می کندو این فرصت مغتنمی است تا با اجرای برنامه های فرهنگی نسبت به آشنایی نسل جدید با فرهنگ و رسوم کهن ایران اقدام نمود .

مهندس  سید محسن هاشمی شهردار مبارکه گفت: همچون سال های اخیر، امسال نیز ویژه برنامه های متنوع و متعددی برای ایام نوروز  پیش بینی شد که افتتاحیه آن ۲۷ اسفند ماه ۹۷  همزمان با سالروز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر در گذر فرهنگی میدان انقلاب  انجام و مراسم اختتامیه آن پانزدهمین روز فروردین ماه برگزار شد .

شهردار مبارکه با اشاره به برگزاری  ویژه برنامه های فرهنگی و هنری متعدد در این گذر فرهنگی افزود :  امروزه برنامه‌ریزی فرهنگی و سرمایه‌گذاری در بخش اجتماعی و فرهنگی در جامعه نقش بسیار مهم‌تری در مقایسه با سرمایه عمرانی و اجرایی در شهرها ایفا می‌کند و ثابت ‌شده است که در نظام مدیریت شهری، هر چه سرمایه فرهنگی و اجتماعی افزایش یابد، موجب کاهش هزینه‌های اجرایی و عمرانی می‌شود .

وی  با تاکید بر این‌که برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر مبارکه ادامه خواهد داشت گفت: این برنامه‌ها اگر مداوم باشد تاثیرگذار خواهد بود و تصمیم داریم که اینگونه برنامه ها را ادامه دهیم . شهرداری بازخوردها و نتایج کارهای فرهنگی خود را رصد می‌کند و از این پس بر اساس نیازها و خواسته‌های مردم فعالیت‌های فرهنگی ،اجتماعی خود را ادامه خواهد داد.

جشنواره فرهنگی هنری نوبهار در دل شهر

شهردار مبارکه با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره نوروزی گفت: نقالی‌خوانی ، اجرای نمایش‌های کودک،اکران تصاویر و اسناد قدیمی شهر ،اجرای زنده برنامه طنز رادیویی ،پرفورمنس ،نمایش خیابانی ، برنامه‌های مذهبی با حضور روحانیون پیرامون مسائل خانواده و همچنین آموزش موضوعات فرزند‌پروری در قالب بازی و برگزاری مسابقه از دیگر برنامه‌های این جشنواره به شمار می رود که استقبال قابل توجهی از آن صورت گرفت.

یکی از شهروندان مبارکه که در طول مدت اجرای این جشنواره، حضوری فعال در آن داشت، پیرامون اجرای برنامه ها گفت: خوشحال هستیم که در شهرستان مبارکه جشنواره‌ای با قالب‌های مختلف اجرایی شده و نه‌تنها در حوزه هنری، بلکه در بخش‌های آموزشی نیز به اجرای برنامه  پرداخت.

وی ادامه داد: جشنواره فرهنگی نوبهار فرصت مناسبی را برای شهروندان فراهم کرد تا در کنار فضایی شاد و صمیمی، با نکات آموزشی مختلفی، آشنا شوند. در شرایطی که غرب تلاش می‌کند با ساخت برنامه‌های مختلف رسانه‌ای، مردم را به سمت استفاده از این شبکه‌ها سوق دهد، اجرای ویژه‌برنامه‌هایی با محوریت فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های تفریحی برای مردم، می‌تواند جایگزین مناسبی برای این شبکه‌های بیگانه باشد.

اجرای جشنواره نوروزگاه مبارکه با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

شهردار مبارکه در ادامه به برگزاری سومین جشنواره نوروزگاه در ارگ تاریخی نهچیر اشاره کرد و گفت:  جشنواره فرهنگی هنری نوروزگاه در ارگ تاریخی نهچیر در ایجاد فضای شادی و نشاط و حفظ و احیای آیین‌های ماندگار و معرفی ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان مبارکه موثر است .

وی با اشاره به اینکه امسال برنامه‌های متنوعی برای اجرای جشنواره نوروزگاه مبارکه با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی پیش‌بینی‌شد ، اضافه کرد: در رویداد فرهنگی نوروزگاه ، دستاوردهای فرهنگی اقوام مختلف در حوزه  نوروز را به گردشگرانی که شهرستان مبارکه را به‌عنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کردند، معرفی می‌کنیم .

هاشمی در پایان ضمن تقدیر از حمایت های شواری اسلامی شهر و همراهی کارکنان  مجموعه شهرداری با برنامه‌های نوروزی گفت: در ایام نوروز و ایامی که همه مردم در حال دیدوبازدیدهای نوروزی و یا مسافرت هستند، کار پرسنل خدوم شهرداری تعطیل شدنی نیست، که جا دارد  از همه آنان و خانواده محترمشان در این زمینه تقدیر نماییم .

دکتر خالوزاده رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه نیز ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده حوادث ناشی از سیل های اخیر کشور گفت : حادثه ناگوار سیل در مناطق مختلف سیل زده کشور و خبر تاسف بار جان باختن و آسیب دیدن جمعی از هموطنان عزیزمان موجب تاثر و تالم خاطر همگان شد . امیدواریم با ادامه کمک‌های مردمی و خدمت‌رسانی و همت جدی‌تر مسئولان محترم بخشی از آلام مردم شریف برطرف شود و ما نیز به نوبه خود در حد توان کمک و همکاری لازم را خواهیم داشت ، بدون شک هر نوع مساعدت و خدمت به این هموطنان آسیب دیده موجب جلب رحمت الهی است .

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه یکی از رسالت های مدیریت شهری را افزایش نشاط و شادکامی در جامعه دانست و بیان کرد :ایام نوروز فرصت بسیار خوبی برای افزایش نشاط اجتماعی در قالب اجرای برنامه های فرهنگی است و بحمداله شهرداری مبارکه به خوبی از این فرصت استفاده کرد و با اجرای برنامه های فرهنگی  در جشنواره نوبهار ( گذر فرهنگی ) و برنامه نوروزگاه (ارگ تاریخی نهچیر)  علاوه بر ایجاد نشاط و شادی اجتماعی پیام های فرهنگی و اجتماعی را به اقشار مختلف منتقل کرد . نکته حائز اهمیت این است که این نشاط باید در طول سال محسوس باشد .

وی افزود :  نشان دادن میراث ناملموس نوروز شهرمان  به شهروندان و نسل های جدبد و همچنین رسیدن به هویت فرهنگی، از اهداف اجرای این برنامه های فرهنگی در ایام نوروز است . با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی شد آنچه که از آن غافل بودیم ، به مردم معرفی شود . بعنوان مثال غذاها و خوراک‌های آیینی، بازی‌ها، موسیقی، رسم و رسوم نوروز و سفره نوروزی ، مشاغل قدیم ، مفاخر و مشاهیربزرگ شهر و... در این برنامه های فرهنگی به مردم معرفی شد .

دکتر خالوزاده یکی از نقاط قوت جشنواره های فرهنگی امسال را اجرا توسط هنرمندان شهرستان عنوان و  تصریح کرد : امسال تمامی صاحبنظران ، عوامل اجرائی و حتی هنرمندان ، از افراد بومی شهرستان بودند و به خوبی اثبات شد که هنرمندان شهرستان از ظرفیت های خوبی برای کار در سطح کشور نیز برخوردار هستند .

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه در پایان با ابراز امیدواری برای استمرار اجرای برنامه های فرهنگی گفت : زحمات و تلاش های زیادی برای اجرای برنامه های فرهنگی نوروزی امسال توسط مجموعه شهرداری انجام شد و جای دارد از تمامی ادارات ، هنرمندان و عزیزانی که برای اجرای این برنامه ها همکاری و تلاش کردند تشکر کنم و ان شااله با استمرار این همکاری ها و تلاش مجموعه خدوم شهرداری شاهد استمرار برنامه های نشاط اجتماعی باشیم .

تقویت روابط خانوادگی، یکی از اهداف جشنواره فرهنگی هنری نوبهار

رئیس اداره بهزیستی مبارکه نیز با اشاره به تاثیرات برگزاری این جشنواره گفت: با توجه به آمار‌های بسیار تعجب‌آور در موضوع طلاق‌های قانونی و عاطفی در تلاش هستیم با ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها به تقویت روابط خانوادگی کمک کنیم و برگزاری جشنواره نوبهار ، نقطه مناسبی برای اجرای آن به شمار می‌رفت .

محسن محمودی درباره برگزاری این جشنواره در  ایام نوروز اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از علل عمده آسیب‌های اجتماعی امروز جوامع، نبود و یا کمبود نشاط اجتماعی بین شهروندان به شمار می‌رود، همکاری‌های مختلفی در این خصوص با شهرداری مبارکه داشته ایم .

وی پیرامون برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره اظهار داشت: اجرای برنامه نقاشی آزاد از جمله این برنامه‌های شادی‌آور به شمار می‌رفت و این نقاشی‌ها با موضوع اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، مورد استقبال مردم شهر قرار گرفت .

رئیس اداره بهزیستی مبارکه گفت: خیلی از خانواده ها در تربیت فرزندان، ارتباطات خانوادگی با معضلاتی مواجه هستند و اگر مشاوره خوبی به آنها ارائه شود می توانند خیلی از گره های زندگی را با مشاوره باز کنند. امروز مشاوره اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، و مباحث مختلف حوزه مشاوره کاربردی یکی از ضروری ترین مباحث روز جامعه است و همه به نوعی با آن گرفتار هستند و به آن نیاز دارند.

  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
لینک اصل خبر در سایت شهرداری مبارکه

    منبع خبر

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه یک شهرداری در شهر مبارکه می باشد

      نظرات