عملیات رهاسازی پلنگ تندوره با موفقیت انجام شد/بازگشت پلنگ تندوره به بهشت پلنگهای ایرانی

عملیات رهاسازی پلنگ تندوره با موفقیت انجام شد/بازگشت پلنگ تندوره به بهشت پلنگهای ایرانی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از اتمام پروژه رها سازی پلنگ تندوره در زیستگاه اصلی آن پارک ملی تندوره خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ، تورج همتی با اشاره به اینکه شبیه این عملیات کمتر در کشور انجام شده است، گفت: صبح امروز پلنگ یاد شده که مدتی را به دلیل نیاز به درمان تحت نظارت تیم دامپزشکی و در باغ وحش وکیل آباد مستقر بود، توسط تیم تخصصی حیات وحش به کمک قفس زنده‌گیری به زیستگاه اصلی انتقال یافت.
این مقام مسئول افزود : رها سازی پلنگ تندوره در زیستگاه اصلی با حضور نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مقامات درگز ، کارشناسان تخصصی ستادی و استانی،خبرنگاران و علاقمندان حیات وحش با پیش بینی تمهیدات لازم  عصر امروز با موفقیت صورت گرفت و این گونه ارزشمند با تائیدیه سلامت دوباره وارد زیستگاه اصلی خود شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت این گربه سان باشکوه گفت:سرمایه‌ گذاری‌های حفاظتی درباره این‌گونه می‌تواند طیف وسیعی از زیستگاه‌ها و گونه‌های دیگر جانوری را تحت پوشش قرار دهد.

این مقام مسئول همچنین به وجود قریب ۴۰ قلاده پلنگ در پارک ملی تندوره موسوم به بهشت پلنگ های ایرانی اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود شمار پلنگهای منطقه بیش از این تعداد باشد اما وجود ۴۰ قلاده قطعی و مستند سازی شده است.

همتی ادامه داد: وجود این جمعیت قابل توجه پلنگ مدیون تلاش و برقراری امنیت زیستگاهی توسط محیط بانان است و پایش مستمر آنان نقش مهمی در حفظ پویایی جمعیت پلنگ ایرانی در مناطق مرزی ایران و ترکمنستان دارد و از آنجا که از هفت گونه گربه ‌سان ایران پنج گونه یعنی 'پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌ گوش اورآسیا' در این منطقه زندگی می‌ کنند، تندوره یکی از مهمترین زیستگاه های گربه سانانی چون پلنگ نه تنها در خاورمیانه بلکه در گستره وسیعی از ترکیه تا هند مطرح است.


وی همچنین اظهار کرد: تهدید حیات وحش متوجه یک یا چند گونه نیست اما گربه‌سانان به دلیل اینکه در راس هرم غذایی طبیعی قرار دارند بیشترین آسیب را می‌بینند و نسبت به تهدیدات انسانی و طبیعی بیشتر متضرر می‌شوند.

وی گوشتخوارانی مثل پلنگ و یوزپلنگ که جمعیت کمتر و قدرت سازگاری محدودتری نسبت علف‌خواران دارند، را آسیب پذیرتر عنوان کرد و افزود: به برنامه‌ای که  به منظور جلوگیری از انقراض، تخریب زیستگاه‌ و تصادفات جاده‌ای و پرداخت خسارات  وارده از سوی این گونه تحت عنوان " مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی" توسط اساتید دانشگاه و کارشناسان و با همکاری موسسه تخصصی مطالعات آسیایی پلنگ ایرانی و ادارات کل محیط زیست استان‌ها تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شده است بسیار خوشبین هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص اقدامات حفاظتی این گونه ارزشمند گفت :برنامه جامع و مستمر آموزشی جوامع محلی در روستاهای اطراف پارک و منطقه حفاظت شده تندوره به صورت کاملا جدی در حال اجرا است و تاکنون بازخورد های مثبتی داشته است.
پارک ملی تندوره  با وسعت ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار تنها پارک ملی خراسان رضوی در شمال این استان و درحوزه استحفاظی شهرستان درگز و نزدیک به ترکمنستان ،در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر واقع شده است و غنای تنوع زیستی آن را درزمره بهترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور  قرار داده است.
@shamekhkhabar

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات