باید به دست پاکبانان دلسوز شهرداری بوسه زد

باید به دست پاکبانان دلسوز شهرداری بوسه زد

در نوروز سال جاری و در حالی که مردمان شهر شیراز در برپایی نوروزی شاد و بهاری بودند به ناگاه دست طبیعت تقدیری دیگر رقم زد و با بارندگی های فراوان و بارش های کم سابقه (حداقل طی پنجاه سال گذشته) شاهد جاری شدن سیل در نقاط مختلف شهر از جمله شهرک سعدی بودند، سیلابی هولناک و وحشتناک سرتاسر شهر از جمله دروازه قرآن، محله سعدی و... را فرا گرفت چنانچه خودروها را همچون تکه چوبی به هر سویی می کشاند.
شدت سیل به اندازه ای زیاد بود که برخی از بولوارهای این شهرک علی رغم دو بانده بودن به طور کامل تا ارتفاع یک متری و  در برخی از کوچه ها تا یک و نیم متری و در برخی نقاط نیز تا سقف منازل از آب پرخروش همراه با گل و لای را پر کرد.
نگرانی کامل بر شهروندان ساکن محله سعدی مستولی شده بود و هر لحظه سیل غارتگر منزلی را به کام خود می کشید و ویران می کرد و در موردی نیز کانالی باز شده خودرو را به صورت کامل به کانال پر از آب هدایت و در یک چشم بر هم زدن به زیر آب برد.
برخی از منازل نیز که در مسیر عبور سیلاب به تصور طولانی بودن دوران خشکسالی برپا شده بودند، کاملاً به زیر آب رفت و در نقاط دیگر محله سعدی نیز شهروندان از ترس شب را در پشت بام ها به صبح رسانند.
سیلاب ساعاتی از دو روز پنجم و ششم فروردین ماه در شهرک سعدی جاری بود و بعد از آن با کاهش بارندگی دوباره امید در چشم مردمان این شهرک پیدا شد اما گل و لای سرتاسر محله بخصوص خیابان شهید وفایی و کوچه های آن را پر کرده بود و تنها با بسیج مردم و نیروهای خدمات رسان شهرداری و نیروهای امدادی هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و مردم داوطلب نهادهای مختلف از دانشجویان و سازمان های مردم نهاد و هیات های ورزشی و...گرفته تا کسبه و بازاریان همه و همه دست در دست هم دادند و به یاری مردم شهرک سعدی شتافتند.
اما از همه پر رنگ تر تلاش نیروهای شهرداری بود که امکان پاک کردن آثار سیل از این محله را ممکن ساخت، همان کارکنانی که در بخش های مختلف شهرداری حضور دارند و بخصوص پاکبانان و نارنجی پوشان شهرمان، همان هایی که لباس نارنجی بر تن داشتند و در تمام سختی ها در کنار مردم حضور دارند، همان پاکبانانی که شبانه روز در پاکیزگی شهر نقش آفرینی می کنند از نیمه های شب که همه خواب هستیم یا در حال استراحت تا سحرگاه و طول روز!
آنها در این پاکسازی نیز در کنار مردم بودند و آمده بودند تا بار دیگر از خود گذشتگی نشان دهند و دوباره پاکی و پاکیزگی را به این قسمت از شهر بیاورند.
نیروهای پاکبانان شهرداری که روز قبل در دروازه قرآن تلاش کردند و طی ۶ ساعت آثار سیل را از بین بردند در شهرک سعدی هم دوباره گرد هم آمدند و با تلاشی به مدت چهار شبانه روز تمام گل و لای را از محله سعدی دور کردند. اما این تمام ماجرا نبود و این نیروها با تمام توان در محله سعدی حضور داشتند و دارند و همچنان در حال پاک کردن آثار سیل از این محله هستند. به همین جهت و به منظور بررسی بیشتر بعد از گذشت حدود دو هفته به اتفاق عکاس روزنامه دوباره به شهرک سعدی و به بولوار شهید وفایی مراجعه کردیم و از نزدیک با برخی ساکنان این محله گفتگو داشتیم.
استاد محسن که دارای مغازه تعویض روغن خودرو در بولوار شهید وفایی است، در این خصوص اظهار داشت: از همان لحظات ابتدایی وقوع سیل، بسیاری از نیروهای شهرداری در محل حاضر شدند و به یاری مردم شتافتند و مردم را یاری دادند.
این مغازه دار قدیمی گفت: طی چندین مرحله نیروهای پاکبان شهرداری با تعداد زیاد در محل حضور داشتند و خیابان ها را تمیز کردند. البته افراد بسیاری به کمک آمدند اما همه دو، سه روز بعد رفتند و این نیروهای شهرداری و پاکبانان بودند که هنوز هم در تلاش هستند.
وی افزود: از همه نیروهای شهرداری باید تشکر و قدردانی کرد بخصوص پاکبانان عزیزمان که در این مدت بسیار تلاش کردند.
نیروهای نارنجی‌پوش شهرداری در تمام نقاط شهرک سعدی حضور داشتند
رضا فهندژسعدی نیز اظهار کرد: نیروهای نارنجی پوش شهرداری در تمام نقاط شهرک سعدی حضور داشتند و در کنار دیگر نیروهای امدادی عملیات پاکسازی را انجام می دادند.
این مشاور املاک گفت: این نیروها همیشه در کنار مردم بوده اند و هم اکنون نیز همچنان در حال پاکسازی محل هستند و به مردم خدمت می کنند.
وی افزود: هنوز هم آثار سیل در بعضی کوچه های سعدی دیده می شود اما نیروهای شهرداری با تمام توان تلاش خود را انجام می دهند. البته چند بارندگی بعدی هم زحمات آنها را دو چندان کرد.
سمیه زارع نیز که در بولوار شهید وفایی ساکن است، اظهار کرد: نیروهای شهرداری به همراه بسیج دانشجویی و نیروهای سپاه و بسیج و... امدادرسانی و پاکسازی محل را انجام دادند و حتی در روزهای بعد فرش های ساکنین محل را هم شستشو دادند.
این بانوی خانه دار با بیان اینکه پاکبانان در شستشوی خانه ها هم ما را یاری دادند، گفت: ما به این نیروهای شهرداری افتخار می کنیم و خوشحالم در شهری زندگی می کنم که چنین نیروهای دلسوزی دارد.
وی با بیان اینکه باید بر دست این پاکبانان بوسه زد، افزود: هر چند سیل ویرانگر بود اما نشان داد که مردم همچنان در کنار هم هستند و مهربانی هنوز در بین همشهریان ما موج می زند.
نیروهای شهرداری و پاکبانان بودند که چندین روز پس از سیل درگیر تمیز کردن کوچه‌ها بودند
اما مبین که دارای مغازه سوپر مارکت در این محل است نظر دیگری داشت و معتقد بود که نیروهای کمک رسان تنها در بولوار اصلی حضور داشتند و به کوچه های فرعی توجه نداشته اند و این نیروهای شهرداری و پاکبانان بودند که چندین روز درگیر تمیز کردن کوچه ها بودند.
وی گفت: شاید هم نیروهای خدماتی تقسیم کار انجام داده و کارها را تقسیم کرده بودند اما پاکبانان هنوز هم مشغول هستندو واقعاً دست مریزاد دارند.
زارع دیگر مغازه دار محله شهید وفایی با بیان اینکه سیل زیرسازی و آسفالت معابر را خراب کرده، اظهار کرد: از شهرداری درخواست می شود تا نسبت به بهسازی و بازسازی دوباره کوچه ها اقدام نماید.
وی که دارای مغازه اغذیه فروشی در این محل است، گفت: علاوه بر نیروهای شهرداری نیروهای مردمی، بسیجیان و نیروهای سپاهی نیز زحمت زیادی در اینجا متحمل شدند و از آنها هم تشکر می کنیم.
مشکل اصلی این محل احداث خانه‌هایی است که بدون مجوز در بستر سیلاب احداث شده‌اند
نصیر جوکار که در محله شهید وفایی سعدی زندگی می کند، یکی دیگر از مخاطبان ما بود. وی در این رابطه گفت: خیابان های این محل پاکسازی شدند و شهرداری هم هنوز به مردم خدمت می کند اما مشکل اصلی این محل احداث خانه هایی است که بدون مجوز در بستر سیلاب احداث شده اند. باید برای جابه جایی این خانه و تخریب آنها فکری اساسی گردد.
وی افزود: اگر دوباره سیل جاری شود باز هم با مشکل روبرو خواهیم بود و چه بسا اگر در شب این اتفاق رخ دهد جان خیلی ها تهدید شود.
این جانباز دفاع مقدس گفت: کانال رودخانه منتهی به لوله ای با قطر کم شده و کشش لازم برای عبور آب را ندارد بنابراین لازم است که فکر اساسی برای عبور آب از این محل شود.
مهدی نیز مغازه آرایشگری دارد و بعد از سیل تا یک واجب گل مغازه اش را پوشانده بود، اظهار کرد: پاکبانان شهرداری حتی مغازه ام را تمیز کردند.
وی افزود: بدون هیچ منتی و با تلاش تمام گل و لای خیابان را پاک کردند و از این بابت باید از آنان قدردانی کرد.

معاون شهردار شیراز: بلافاصله پس از سیل وارد عمل شدیم
معاون خدمات شهری شهردار شیراز نیز با اشاره به اینکه بلافاصله پس از سیل وارد عمل شدیم و عملیات پاکسازی را آغاز کردیم، گفت: هر چند که سیل در دو منطقه سعدی و منطقه ۱۱ آثار مخربی داشت اما با بسیج و تمرکز نیروها خیلی سریع عملیات پاکسازی را شروع کردیم و در کمترین زمان ممکن شهر به حالت عادی بازگشت که در نوع خود یک افتخار به شمار می رود.
محمدرضا محمدحسن‌پور گفت: هر چند که آثار سیل از میان رفته اما در برخی از معابر فرعی زیرساخت ها
آسیب دیده که به زودی نسبت به بهسازی آنان اقدام می شود. وی افزود: در پاکسازی معابر و زدودن آثار سیل تمام نیروهای بسیجی، سپاهی و دانشجویی و مردمی و دیگر دستگاه ها حضور داشتند و شهرداری و مردم را یاری دادند.

رئیس سازمان مدیریت بر پسماند شهرداری شیراز: پاکبانان سه شیفته خدمات‌رسانی کردند
روح خوشبخت نیز با بیان اینکه نیروهای پاکبان شهرداری به صورت سه شیفت ۸ ساعته در محله سعدی حضور داشتند، اظهار کرد: با تلاش های بی وقفه آنان محله سعدی تا ۹ فروردین ماه به حالت عادی بازگشت.
رئیس سازمان مدیریت بر پسماند شهرداری شیراز گفت: بعد از آن نیز خدمات رسانی به مردم ادامه داشت و چهار میلیون متر مربع محلات سعدی، هفت تنان و سرداران و بولوار نصر پاکسازی شد.
وی افزود: ۱۶۰۰ پاکبان شهرداری در چندین مرحله محله سعدی را پاکسازی کردند و در چندین نقطه مانند گود گل کنان سعدی تعدادی زیادی نیرو پاکبان عملیات پاکسازی را انجام دادند.
شهردار منطقه سه شیراز: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مشکل محله سعدی را حل کند
شهردار منطقه سه شیراز نیز با بیان اینکه حل مشکلات محله سعدی نیازمند هماهنگی و همکاری بسیاری از دستگاه های مرتبط است‌، اظهار کرد: بسیاری از کارگاه ها و خانه ها در سال های بسیار دور در بستر رودخانه احداث شده اند و در سیل اخیر با خطر جدی و حتی ویرانی روبرو شدند.
دکتر بذرافشان گفت: اگر مجدداً سیل جاری شود باز هم با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد و برای رفع کامل این مشکل نیاز به مقاوم سازی و بهسازی مجدد شهرک سعدی نیاز است.
وی افزود: بعد از سیل مجدداًَ تمام مسیرهای آب و کانال ها لای روبی گردید اما این سخن به معنی رفع کامل مشکل نیست و این شهرک در مقابل حوادث و بلاهای طبیعی از زیر ساخت لازم برخوردار نیست و در برابر این حوادث بسیار ضعیف است.
بذرافشان گفت: در هنگام وقوع سیل نیروهای خدماتی مناطق دیگر شهرداری به یاری ما شتافتند و عملیات پاکسازی را سرعت بخشیدند.
وی افزود: جا دارد از تمام نیروهای بسیجی، سپاهی و دانشجویی که شهرداری را در این حادثه یاری نمودند قدردانی نماییم.
شهردار منطقه سه شیراز با بیان اینکه نیروهای شهرداری در محله سعدی حضور دایم دارند، اظهار کرد: مردم نیز می توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره ۱۳۷ شهرداری مطرح و یا مشکلات را به نیروهای حاضر شهرداری در محله سعدی انتقال دهند تا هر چه سریع تر مشکلات را رفع نماییم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات