برنامه های پیشنهادی روز زمین پاک با هدف ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با مشارکت شهروندان برای اجرادر شهرها و روستاها  ابلاغ شد

برنامه های پیشنهادی روز زمین پاک با هدف ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با مشارکت شهروندان برای اجرادر شهرها و روستاها ابلاغ شد

برنامه های پیشنهادی دوم اردیبهشت روز زمین پاک در سال جاری که با هدف "ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با مشارکت شهروندان" تهیه شده، از سوی دکتر جمالی نژاد رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای اجرا در سطح شهرها و روستاها به استانداری ها ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، روز جهانی زمین پاک همه ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در سراسر دنیا برگزار و در ایران نیز همزمان با دیگر کشورهای جهان، هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه در سراسر کشور برپا می‌شود و دوم اردیبهشت ماه نخستین روز این هفته به نام روز زمین پاک نام‌گذاری شده است.

سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به منظور بزرگداشت روز زمین پاک همانند سالهای قبل و با هدف "ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با مشارکت شهروندان" برنامه های پیشنهادی به این مناسبت را در سه محور " برگزاری مراسم بزرگداشت " ،‌ " اقدامات درون سازمانی " و " اطلاع رسانی و آموزش عمومی " را تهیه و برای اجرا در سطح شهرها و روستاها توسط شهرداری ها و دهیاری ها تهیه و به استانداری ها ابلاغ نموده است.

عناوین برنامه پیشنهادی روز زمین پاک جهت اجرا در سطح شهرها و روستاهای سراسرکشور به این شرح است:

۱- برگزاری مراسم بزرگداشت:

-برگزاری مراسم روز زمین پاک با حضور خانواده های محترم کارکنان بخشداری، شهرداری و دهیاری.

-دعوت از سایر دستگاه های اجرایی مرتبط با محیط زیست جهت حضور در مراسم روز زمین پاک از جمله فرمانداری، بخشداری، اداره محیط زیست، منابع طبیعی، شبکه بهداشت و درمان، اداره جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، دانشگاه، دادستانی، نیروی انتظامی و ...

-برگزاری جلسات هم اندیشی با تشکل های غیردولتی مرتبط با محیط زیست در خصوص جلب همکاری ایشان به افزایش آگاهی و آموزش شهروندی.

-برگزاری کنفرانس خبری و اعلام اقدامات، توانمندی ها و برنامه های آتی بخشداری، شهرداری، دهیاری یا سازمان مدیریت پسماند.

-برگزاری مسابقات مختلف (نقاشی، انشاء نویسی و ...) در سطح مدارس با موضوعات مختلف مرتبط با محیط زیست و مدیریت پسماند و اهداء جوایز به برترین عملکردها.

-هماهنگی با ائمه محترم جمعه جهت ارائه مطالبی در خصوص حفاظت از محیط زیست و مدیریت صحیح پسماند از طریق تریبون تاثیرگذار نماز جمعه.

-تقدیر از شهروندان فعال و برتر در امور مربوط به رعایت الزامات زیست محیطی و تفکیک پسماند از مبدا در شهر و روستا.

-اجرای برنامه‌های تشویقی و نمادین توسط دهیاری‌ها در جهت ترغیب بیشتر اهالی برای اجرای صحیح برنامه‌های مدیریت پسماند و نهادینه شدن آن در سطح روستا و تقدیر و تشکر از خانواده‌هایی که همکاری مناسب در این زمینه داشته‌اند.

۲- اقدامات درون سازمانی:

-بازدید از تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند توسط اعضای محترم شورای اسلامی شهر و روستا، بخشدار، شهردار، دهیار، فرماندار، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و سایر مسئولین شهری و روستایی و بررسی عملکرد تاسیسات مدیریت پسماند (ایستگاه های انتقال، مراکز پردازش و بازیافت، محل های دفن و غیره) از لحاظ کیفیت عملکرد.

-بررسی و بازنگری ساختار درون سازمانی (شیوه های مدیریتی، منابع انسانی، تجهیزات و برنامه های اجرایی در جهت بالا بردن سطح بهره وری سازمان.

-افتتاح پروژه های مرتبط با مدیریت پسماند.

-تهیه و نصب ظروف و مخازن ذخیره سازی مناسب پسماند در روستا.

-استفاده از پتانسیل تعاونی دهیاران در ساماندهی سیستم جمع‌آوری و حمل پسماند تولیدی به محل های دفع مناسب.

-انجام هماهنگی‌های لازم دهیاری‌ها با شهرداری‌ها جهت انتقال پسماندهای جمع‌آوری شده به مراکز دفن مشترک پسماند.

۳-اطلاع رسانی و آموزش عمومی:

-افزایش اطلاعات شهروندان از طریق چاپ و توزیع پوسترها و بروشورهای ویژه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص مدیریت پسماند بین شهروندان و نیز تهیه تیزرهای تبلیغاتی با موضوعات مختلف محیط زیست و مدیریت پسماند از جمله ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با مشارکت شهروندان.

-توزیع کیسه های ویژه طرح تفکیک پسماند از مبدا به مناسبت روز زمین پاک طی یک هفته.

-هماهنگی با آموزش و پرورش جهت اطلاع رسانی مناسب موضوعات مرتبط با محیط زیست در مدارس و انجام آموزش تفکیک پسماند از مبدا به مناسبت روز زمین پاک.

-هماهنگی و اجرای بازدید گروه های دانش آموزی و دانشجویی از پروژه ها و برنامه های اجرایی مدیریت پسماند.

-برگزاری برنامه‌های پاکسازی رود دره‌ها، کوهستان‌های مشرف به شهرها و روستاها و مسیرهای تفرجی.

-برگزاری و اجرای مسابقه و برنامه‌های فرهنگی در زمینه محیط زیست و مدیریت پسماند.

-ارسال پیامک با موضوع تبریک روز زمین پاک برای همکاران و شهروندان.

-انجام امور اطلاع رسانی محیطی و رسانه ای در سطح شهر، روستا و استان با موضوعات مرتبط با مشارکت شهروندان و معرفی عملکرد و برنامه های دهیاری، شهرداری یا سازمان مدیریت پسماند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات