هفته "همدلی برای ایران" با رویکرد همدردی با مردم سیل‌زده/تقویت دیپلماسی شهری اصفهان

هفته "همدلی برای ایران" با رویکرد همدردی با مردم سیل‌زده/تقویت دیپلماسی شهری اصفهان

پس از سال‌ها خشکسالی و انتظار مردم برای نزول رحمت الهی، بهار ۹۸ در حالی آغاز شد که بارش‌های شدید بی‌سابقه‌ای سراسر کشور را فراگرفت و بعضی از نقاط سرزمین پارسی را درگیر با سیل کرد، این بلای طبیعی بسیاری از خانه‌ها را ویران و جان تعدادی از هموطنان را گرفت.

گستردگی سیل آنچنان بود که مدیریت بحران باید با واکنش سریع نیروهای کمک رسان و امدادی همراه می‌شد، همه دست به کار شدند تا از بروز اتفاقات و فجایع سیل بکاهند. اصفهان که همواره به ویژگی‌ها و ارزش‌های بزرگ اخلاقی مردمانش شهرت داشته، به‌واسطه برخورداری از موقعیت خاص در فلات مرکزی ایران، خود را نسبت به کل ایران و ایرانیان مسئول می‌داند پس به حکم وظیفه اخلاقی و دینی با تمام توان و قوا به کمک مردم این مناطق می‌رود .

علاوه بر کمک‌های مردمی نصف جهان بسیاری از ارگان‌ها همچون شهرداری با احساس مسئولیت و تمام قوا وارد میدان عمل می‌شوند و با ارسال تیم‌های تخصصی سعی بر آرام کردن این جو دردناک می‌کنند، البته موضوع تنها در حد کمک باقی نمی‌ماند و در اقدامی بسیار شجاعانه و خداپسندانه از طرف شهرداری اصفهان، برای همدردی بیشتر تمام برنامه‌هایی که برای هفته اصفهان در نظر گرفته شد لغو می‌شود تا کمکی برای مردم مناطق سیل زده باشد.

به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان«با وجود اینکه ۱۷۵ برنامه و دو هزار اجرا از مدت‌ها قبل توسط شهرداری اصفهان برای برگزاری هفته فرهنگی پیش‌بینی شده بود، به منظور همدردی با مناطق سیل‌زده کشور، تمام این برنامه‌ها به دستور شهردار اصفهان لغو و برای آن‌ها برنامه‌هایی جایگزین شد و رویکرد هفته فرهنگی اصفهان با شعار "هفته فرهنگی اصفهان همدلی برای ایران" بر همیاری با سیل‌زدگان قرار گرفت «.

برای اطلاع از زوایای برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان گفت و گویی را با «مرتضی رشیدی» معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه امسال «هفته فرهنگی اصفهان» تبدیل به «هفته همدلی برای ایران» شده، برنامه‌های شهرداری چه تفاوتی با برنامه‌های سال گذشته پیدا کرده است؟

هفته فرهنگی اصفهان هر ساله از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه در جهان‌شهر اصفهان برگزار می‌شود، در سال جاری نیز ۱۷۵ عنوان برنامه و بیش از دو هزار اجرای رویدادهای فرهنگی بزرگ و کوچک در بخش‌های مختلف شهر و مناطق ۱۵ گانه برنامه‌ریزی شده بود.

با توجه به حوادث اخیر کشور در خصوص سیل که هموطنان زیادی را دچار خسارت کرد، شهرداری اصفهان در صدد برآمد تا بنا به همدلی و همراهی با سایر هموطنان، اجرای برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را به تعویق انداخته و در ایامی دیگر همچون تابستان برگزار کند و هفته فرهنگی را به هفته «همدلی برای ایران» اختصاص دهد.

در واقع اجرای برنامه‌هایی که رویکرد شاد و مفرح داشت، به جشن‌ها و اعیاد ملی و مذهبی طول سال و تابستان موکول شد چرا که منصفانه نبود با توجه به اینکه بخشی از هموطنان ما در استان‌های دیگر دچار آسیب، ناراحتی و غم هستند، در اصفهان برنامه‌های شاد برگزار شود.

مدیران فرهنگی شهرداری اصفهان معتقد هستند که هیچ رویداد فرهنگی بالاتر از همدلی، وحدت و مودّت بین آحاد مختلف مردم سرزمین نیست.

چه برنامه‌های فرهنگی برای این مدت در نظر گرفته شده است؟

جهت جمع‌بندی آنچه برای هفته همدلی برای ایران در نظر گرفته شده، جلسات متعددی به صورت فشرده برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که حدود ۲۵۰ مرکز فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان برای کمک به هموطنان اختصاص پیدا کند؛ بدان معنا که درهای تمام مراکز فرهنگی به روی کنشگران اجتماعی، نهادهای مدنی، سازمان‌های مردم نهاد، کانون‌های فرهنگی باز است و نهادهای مردمی می‌توانند از تمام امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مراکز فرهنگی استفاده کنند؛ البته شهرداری نیز در کنار آنها قرار خواهد گرفت تا بتوانیم با همدلی کمکی به هموطنان خود در استان‌های دیگر کنیم.

به نظر شما بالاترین شاخصه‌های فرهنگی شهر اصفهان چیست؟

شاخصه‌های اصلی فرهنگی شهر اصفهان شامل بخشی از خرده فرهنگ‌هایی است که از گذشته‌های دور وجود داشته است.

اصلی‌ترین شاخصه‌های فرهنگی شهر اصفهان را می‌توان تعاملات و ارتباطات دو سویه مردم این شهر با مردم سایر شهرها و مجامع عنوان کرد؛ به عنوان مثال می‌توان به دوران صفویه که ارتباطیبین پیشه‌وران ارمنی در شهر اصفهان وجود داشته یا در دوره‌ای از زمان که گرجی‌ها و ارامنه با مردم اصفهان یکی شدند و همه این فرهنگ‌ها، یک فرهنگ مشترک با عنوان «فرهنگ غنی شهر اصفهان» را شکل داد، اشاره کرد.

ایثار و از خودگذشتگی مردم شهر اصفهان در طول تاریخ همواره زبانزد خاص و عام بوده است، همانطور که در چند دهه گذشته شهید خرازی‌ها و میثمی ها داشتیم که از جان خود به خاطر میهن گذشتند و امروز هم ‌بینیم که همان مردم برای همراهی با مردم سایر نقاط کشور از خواسته‌های خود می گذرند و به کمک و یاری مردم آسیب‌دیده از بحران طبیعی سیل می‌شتابند که این خود بزرگ‌ترین ویژگی فرهنگی مردم اصفهان است.

در هفته فرهنگی اصفهان برنامه‌های «همدلی برای ایران» در چه نقاطی از شهر برگزار می‌شود؟

اجرای ۱۷۰ عنوان برنامه و رویدادهایی که قرار بود برگزار شود به زمان دیگری موکول و برنامه‌های متناسب با شرایط فعلی کشور برنامه‌ریزی شد؛ به عنوان مثال برنامه‌ای از روز چهارشنبه ۲۸ فرودین ماه سال جاری به مدت یک هفته در ایوان جهان نما واقع در میدان امام حسین(ع) به صورت مشترک با جمعیت هلال احمر اجرا خواهد شد که در آن غرفه‌های مختلفی برای خلق رویدادهای فرهنگی دایر می‌شود.

در واقع هدف از اجرای این برنامه آن است که مشارکت بخش‌های مختلف مردم را در کمک و یاری‌رساندن به هموطنان سیل‌زده برانگیزد. از سوی دیگر فرهنگسراها و مجموعه‌های فرهنگی در اختیار شهرداری همسو با نهادهای مردمی و مدنی به خلق رویدادهای مشترکی خواهد پرداخت که سمت و سوی آنها کمک به هموطنان سیل‌زده در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان خواهد بود.

شهروندان چگونه از زمان و مکان برنامه‌ها مطلع شوند؟

ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های کسب اطلاع از برنامه های حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان، مراجعه به سایت www.esfahsnfarhang.ir است که در آن عنوان برنامه‌ها، زمان و مکان به صورت کامل اطلاع‌رسانی شده همچنین برای اطلاع‌رسانی بیشتر از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده شده است.

چه برنامه هایی برای ارتقاء فرهنگ اجتماعی شهروندان برنامه‌ریزی شده است؟

در دو اداره توسعه فرهنگ سلامت و اداره توسعه فرهنگ شهروندی برنامه‌های خوبی برای سال ۹۸ تدوین شده که با رویکردهای آموزشی، تفریحی و الگوسازی برگزار خواهد شد.

بر این باور هستیم نهادینه‌کردن یک فرهنگ نیاز به تکرار دارد، از این رو برنامه های متنوع به عناوین مختلف در طول ایام سال اجرا خواهد شد تا بتوانیم هر چه بیشتر مشارکت‌پذیری را در مردم تقویت کنیم. معتقدیم هیچ اتفاق فرهنگی نخواهد افتاد مگر به همت و یاری مردم با نهادها، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی.

چگونه شهروندان می‌توانند طرح‌ها یا پیشنهادات خود را مطرح کنند؟

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۴۸۴۵، درگاه الکترونیکی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان به نشانی www.esfahsnfarhang.ir و دیگر راه‌های ارتباطی از جمله نزدیک به ۲۵۰ مرکز فرهنگی شهرداری در سطح شهر وجود دارد که شهروندان می‌توانند به آنها مراجعه و در کنار شهرداری قرار گیرند تا خلق اتفاقات بزرگ فرهنگی را در شهر شاهد باشیم.

با توجه به اینکه اصفهان شهر دوستدار کودک است، کودکان این شهر هم می‌توانند در برنامه‌های فرهنگی مشارکت داشته باشند؟

تمرکز ما در حوزه آموزش شهروندی کودکان هستند، از این رو برنامه‌هایی به همت معاونت اجتماعی در سال گذشته با عنوان «کلاس شهر» برگزار کردیم که در آن همکاران ما یک روز کامل در مدارس ابتدایی شهر با توجه به آموزش‌پذیری این مقطع سنی حضور یافته و خارج از چارچوب آموزشی متداول، مدل‌های آموزشی جدید با بهره‌گیری از بازی، مشارکت دانش آموزان در خلق یک اتفاق مفاهیم شهروندی را آموزش دادند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه اصفهان شهر دوستدار سالمند است، به پیشنهاد معاون فرهنگی شهردار، ایده‌ای با عنوان زیست‌پذیری شهری مطرح شد بدان معنا که شهر برای زیست تمام اقشار جامعه مهیا باشد. ایده زیست‌پذیری شهری معاون فرهنگی شهردار اصفهان در دفتر سازمان ملل نیز مطرح و مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد اصفهان به عنوان شهر پایلوت در زیست پذیری شهری مطرح شود و برنامه‌های مرتبط را اجرایی کند.

تعامل مردم در دیپلماسی شهری تا چه اندازه اهمیت دارد و از آن استفاده می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های شاخص مردم اصفهان تعامل فرهنگی است به همین دلیل این شهر نزدیک به ۱۶ خواهر خوانده دارد که با آنها مراودات فرهنگی انجام می‌دهد.

اصفهان در عرصه بین‌الملل با شهرهای برخی کشورها عقد قرارداد خواهرخواندگی و مراودات فرهنگی دارد تا از این رهگذر فرهنگ خود را در آن شهرها به نمایش گذاشته و در مقابل از حوزه‌های فرهنگی شهرهای خواهرخوانده دعوت می‌کند تا در اصفهان به معرفی فرهنگ خود بپردازند.

اما در دیپلماسی شهری به دنبال تعامل و گفت و گو بین اصفهان و دیگر استان‌ها هستیم، همانطور که طی سال گذشته در دیپلماسی شهری، نمایندگان فرهنگی استان‌های همجوار از جمله چهارمحال و بختیاری و یزد به اصفهان مراجعه کردند تا بتوانیم نقاط مشترک فرهنگی را شناسایی و برنامه ریزی‌های خوبی بر روی آنها انجام دهیم.

سال گذشته برنامه «از بُنِ رود تا بُن رود» در اصفهان برگزار شد که محور اصلی آن «آب» بود، به همین دلیل از شهرداران شهرهایی که زاینده رود از آنها عبور می کرد برای برگزاری نشست های مختلف استفاده کردیم تا با وحدت و همدلی بین این شهرها، دیپلماسی فرهنگی تقویت شود.

همچنین مدلی را با عنوان «مدلِ مرکز پیرامون» در شهر اصفهان تعریف کردیم، بدان معنا که اصفهان به عنوان مرکز و شهرهای همجوار استان اصفهان به عنوان پیرامون این مرکز با تمرکز  بر روی نقاط مشترک به اهداف بالایی دست یابند، با این مدل نمی‌توان اصفهانِ بدون شاهین‌شهر، شهرضا و ... را متصور شد.

با تقویت این مدل هم به اقتصاد، فرهنگ و گردشگری شهرها کمک کرده‌ایم و هم به تقویت زیرساخت‌های فرهنگی شهر اصفهان پرداخته می‌شود به همین دلیل امسال این مهم بیش از پیش تقویت شده و در آینده شاهد خواهیم بود که رونق فرهنگی نه تنها در شهر بلکه در استان اصفهان ساری و جاری شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات