تمرکز شورای مرکزی بر  پیشگیری و حل مسائل مربوط به حوادث غیر مترقبه کشور

تمرکز شورای مرکزی بر پیشگیری و حل مسائل مربوط به حوادث غیر مترقبه کشور


تمرکز شورای مرکزی بر  پیشگیری و حل مسائل مربوط به حوادث غیر مترقبه کشور

شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نشست ۲۳۸ خود مهم‌ترین مسائل حوزه ساخت و ساز به ویژه پس از وقوع سیل در استان های مختلف کشور را بررسی کرد .
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی در این جلسه که عصر روز سه شنبه ۲۷ فروردین با حضور کلیه اعضای اصلی و علی البدل شورا و روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها در سالن جلسات شورای مرکزی برگزار شد، مهندس بهادری دبیر اجرایی شورای مرکزی با آرزوی سالی موفق برای اعضای شورا در جهت خدمت رسانی به جامعه، وقوع حادثه سیل در اکثر استان ها را آزمایش مهمی برای حضور فعال مهندسان عضو در صحنه های امداد و بازسازی ساختمان های آسیب دیده توصیف کرد.
وی گفت: مغفول ماندن جانمایی صحیح ساختمان ها، عدم رعایت مقررات شهرسازی و مشکلات مربوط به طراحی های شهری، زمینه تشدید مشکل را فراهم آورده که بایستی از این پس سازمان با جدیت بیشتر وارد این عرصه های تخصصی شود.
مهندس بهادری همچنین به دیدار نوروزی صبح امروز هیئت رئیسه شورای مرکزی با معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در این دیدار دکتر حسینی از سازمان نظام مهندسی ساختمان دعوت کرده است روی موضوع بازسازی مناطق سیل زده داوطلبانه وارد شود. این حرکت از نظر معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی فرصتی برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی سازمان محسوب می‌شود. معاون وزیر پیشنهاد کرده است استان‌های معین هر کجا در مناطق آسیب دیده ماموریت دارند، سازمان نیز در آنجا حضور پیدا کند و در ارزیابی آسیب پذیری ها تا نظارت روی روند ساخت و ساز و مکان یابی برای ساخت و ساز های جدید همکاری نمایدو مسئولیت عهده‌دار شود.
در ادامه جلسه ۲۳۸ شورای مرکزی، پس از گزارش مهندس مقومی دبیر کمیسیون روسای استان‌ها درباره مهمترین محورهای مذاکرات جلسه صبح امروز این کمیسیون، به ترتیب دکتر/مهندس: طاهری اصل، کوسه غراوی ، نصر، سیف زاده، رمضانی، گلستانی، بیطرف، جی افرام، جواهری، علی نیا، قناعت ، مجربی کرمانی و امراللهی درباره توجه ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان به حوادث غیرمترقبه به ویژه سیل و زلزله به ایراد سخن پرداختند.
از مهم‌ترین محورهای پیشنهادی سخنرانان؛ ضرورت ورود سازمان به مدیریت بحران در استان‌ها و ارائه یک مبحث با همین عنوان در مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان، تاکید بر ضرورت پیشگیری از خطاهای احتمالی در واگذاری اراضی برای ساخت و ساز ، سد سازی برای کنترل سیلاب‌ها و اقدام بر اساس راهبرد ملی و آمایش سرزمین بود.
در همین ارتباط مهندس رجبی رئیس شورای مرکزی پس از ایراد سخنان پیش از دستور اعضا، ضمن یادآوری پتانسیل قوی فنی تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور، اظهار داشت: ما در ادامه راه و برای بازسازی ساختمان ها بر اساس طراحی و جانمایی اصولی، وظیفه سنگینی برعهده داریم و تمام توان خود را در تعامل فعال با وزارت راه و شهرسازی به کار خواهیم گرفت.
در ادامه جلسه شورای مرکزی، سامانه جامع عضویت که در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تهیه و تدوین شده رونمایی شد.
این سامانه پیشرفته شامل فرآیند و روش ارجاع نظارت، تفکیک و مرزبندی کارهای نظارتی و صف بندی اعضا است و سبب می‌شود امور به صورت الکترونیکی و عادلانه به اجرا درآید.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات