تفاهم نامه سه جانبه محیط زیست ، دامپزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد به امضاء رسید / ضرورت تقویت نگاه مسئله محوری درمدیریت بحران های طبیعی

تفاهم نامه سه جانبه محیط زیست ، دامپزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد به امضاء رسید / ضرورت تقویت نگاه مسئله محوری درمدیریت بحران های طبیعی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از امضاء تفاهم نامه سه جانبه همکاری بین ادارات کل حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل جفاظت محیط زیست خراسان رضوی،تورج همتی درنشستی که با حضور شریعتی مدیر کل دامپزشکی،ملکی ریاست دانشکده دامپزشکی و جمعی از اساتید و مسئولان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: به منظور تحقق سیاست های محیط زیست استان ،مبنی بر مدیریت یکپارچه و توسعه ارتباط ارگانیک مراکز علمی و اجرایی و بهره مندی از پتانسیل های موجود در مراکز تحقیقاتی و توان علمی دانشگاه و از طرف دیگر به اشتراک گذاری پتانسیل های حفاظت محیط زیست و دامپزشکی این تفاهم نامه  صبح امروز به امضاء سه طرف رسید.

وی با تاکید بر اینکه با تبادل این تفاهم نامه، همکاری های مشترک به صورت رسمی توسعه خواهد یافت ، مفاد مندرج درتفاهم نامه را به عنوان نقشه راه برای توسعه پایدار استان دانست و بر ضرورت تقویت نگاه مسئله محوری برای ارائه راهکارهای اجرایی درمدیریت بحران های طبیعی تاکید کرد.

وی توسعه تعاملات در زمینه پیشگیری ازبیماری های حیات وحش استان و کنترل بیماری های واگیر بین جانوران وحشی و اهلی،هماهنگی و بهره برداری از ظرفیتهای موجود به منظور تحقق اهداف و ماموریت های مشترک و همکاری و تشریک مساعی در انجام وظایف قانونی مرتبط و در زمینه های علمی - پژوهشی را از اهداف شکل گیری این تفاهم نامه برشمرد و افزود: در همین راستا کمیته ای اجرائی از هر سه ارگان با ترکیب ۹ نفره به منظور پیگیری مفاد این تفاهم نامه تشکیل می شود و دبیرخانه آن نیز اداره کل دامپزشکی خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت های گسترده خراسان رضوی و وجود دغدغه های مشترک بین محیط زیست،دامپزشکی و دانشگاه اظهار داشت: با توجه به اهداف تفاهم نامه ، هم افزایی در زمینه های پژوهشی - مطالعاتی و خدمات مشاور ه ای ،تبادل داده‌ها و اسناد و مدارک مرتبط برابر ضوابط و مقررات ومواردی همچون ذخیره سازی سلولهای زاد آور و قابل تکثیر گونه های شاخص و در حال انقراض استان و درمان گونه های آسیب دیده مورد نظر و توافق سه طرف قرار گرفته است.

همتی استفاده از توان آزمایشگاهی طرفین در تشخیص گونه های جانوری،توسعه آموزش های تخصصی،پایش های مشترک از زیستگاه های پرندگان مهاجر، مراکز نگهداری حیات وحش شامل باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات وحشی در اسارت، پناهگاه ها و... را در فهرست همکاری های مورد انتظار دراین تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: از این پس ، در صورت بروز هرگونه تلفات در زیستگاههای حیات وحش ،اکیپی مشترک از کارشناسان شبکه دامپزشکی و محیط زیست و دانشکده دامپزشکی به منظور بازدید و بررسی موضوع به سرعت شکل می گیرد و درصورت نیاز در کمیته های فنی مرتبط با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان ، بیماریهای عفونی و... مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

گفتنی است ،این تفاهم نامه از امروز ۲۷ فروردین ماه به مدت دو سال به امضاء سه طرف رسید.

درپایان این نشست،مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از امیر مقدم جعفری، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی  مشهد به عنوان دامپزشک ناظر بر پروژه درمان پلنگ تندوره تجلیل کرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات