شهرداری به ساخت و ساز در بافت فرسوده تسهیلاتی اعطا می‌کند

شهردار کرمان در جلسه بازآفرینی شهری مطرح کرد:

بسته پیشنهادی ضوابط تشویقی ساخت وساز در بافت فرسوده به شورای شهر ارایه شد

شهرداری به ساخت و ساز در بافت فرسوده تسهیلاتی اعطا می‌کند

شهردار کرمان گفت: بسته پیشنهادی ضوابط تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده به شورای شهر ارایه شده است که در صورت موافقت این شورا ، شهرداری در مدت زمان و هزینه‌ی صدور پروانه ساختمانی، تسهیلاتی ارائه خواهد داد.

به گزارش کرمان آنلاین، سید مهران عالم زاده در جلسه‌ی بررسی اعطای تسهیلات ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر کرمان که در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسه را پیگیری موضوع باز آفرینی شهری و رفع موانع و مشکلات چگونگی پرداخت تسهیلات در بافت های فرسوده عنوان کرد و افزود: شهرداری به عنوان دبیر ستاد باز آفرینی شهر کرمان بر اساس وظایف خود، موضوع باز آفرینی شهری را با جدیت دنبال می کند.

وی تصریح کرد: باز آفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات مناطق کم برخوردار شهری و در واقع رویکردی نو در نوسازی بافت های فرسوده شهری است که اهدافی مانند پیشرفت پایدار اقتصادی، اجتماعی ، محیطی و همچنین کاهش آسیبهای اجتماعی را دنبال می کند.

عالم زاده اعطای تسهیلات بانکی و ساخت وساز در بافت فرسوده را موجب رونق این محله ها دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری می تواند برای ایجاد انگیزه بیشتر جهت ساخت و ساز در بافت های ناکارآمد شهری، در زمینه مدت زمان و هزینه صدور پروانه ساختمانی تسهیلاتی قایل شود .

شهردار کرمان ادامه داد: به شکل روتین و در شرایط عادی مالک ساختمان می تواند ۳۰درصد هزینه پروانه ساختمانی را  نقد و مابقی را در اقساط ۱۸ماهه پرداخت کند که در طرح باز آفرینی شهری این میزان از ۳۰درصد به ۱۵درصد کاهش می یابد و در صورت اقبال عمومی برای ساخت وساز در بافت های فرسوده ، مدت زمان پرداخت اقساط نیز به ۳۲ ماه افزایش پیدا میکند.

عالم زاده تصریح کرد: شهرداری همچنین می تواند تا تایید نقشه ساخت وساز در سازمان نظام مهندسی ،پروانه متراژی برای مالک صادر کند و محاسبات نقشه فعلی،  پروانه متراژی باشد که این موضوع منوط به معرفی مهندس ناظر عمران است.

وی گفت: در حال حاضر بسته پیشنهادی لوایح تشویقی جهت ساخت وساز در بافت فرسوده به شورای شهر کرمان ارایه شده  و این بسته مشمول مالکان خرد و انبوه سازان است که البته در این رابطه برای توجیه اقتصادی ساخت و ساز به شکل انبوه، ضوابط تشویقی دیگری در نظر گرفته شده است.

شهردار کرمان با تاکید بر این که تمامی لوایح و ضوابط تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده باید به تصویب شورای شهر برسد ؛ در این جلسه پیشنهاد داد تا در قالب تفاهم نامه ای وظایف هر کدام از ارگان های دخیل در بازآفرینی شهری تشریح و در ابتدای امر برای روشن سازی به انبوه سازان ارایه شود.

در ادامه این جلسه بلوردی مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: هدف از برگزاری این جلسه این است تا روند احداث ساخت و ساز در بافت فرسوده به خصوص برای کسانی که بودجه کمتری دارند تسهیل شود.

وی از انعقاد تفاهم نامه ای بین بانک مسکن و وزارت مسکن و شهرسازی برای اعطای تسهیلات ساخت واحدهای باز آفرینی خبر داد و گفت:در اجرای بند الف ماده ۵۹قانون برنامه ششم توسعه ، تمامی دستگاههای عضو ستاد ملی باز آفرینی شهری موظف اند حداقل ۳۰درصد از اعتبارات مربوط به فعالیتهای خود را به محله های هدف باز آفرینی شهری مصوب ستاد ملی اختصاص دهند .

لازم به ذکر است در این جلسه پیرامون چگونگی پرداخت تسهیلات  باز آفرینی و چگونگی ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده مواردی مطرح و دراین خصوص تبادل نظر شد.

مهدیه جعفری

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید jalsesetadbazafarini.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات