توسعه حفاظت‌محور اصلی‌ترین...

توسعه حفاظت‌محور اصلی‌ترین...

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با اشاره به ضرورت حفاظت از بافت‌های تاریخی به عنوان سرمایه‌های فرهنگی شهرها گفت: توسعه حفاظت‌محور اصلی‌ترین رویکرد شهرداری یزد در مواجه با بافت‌ها و فضاهای تاریخی است.

مجتبی فرهمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به ضرورت توجه به عناصر بصری بناهای تاریخی تلاش برای ارتقای حساسیت جامعه عمومی به موضوع میراث و سرمایه‌های فرهنگی را ضروری دانست و اظهار کرد: حفاظت و بازآفرینی بافت‌ها و بناهای تاریخی بدون خواست و مشارکت جامعه ناممکن است و نهادهای جهانی همواره به دنبال راهکارهای مناسب برای گسترش و نهادینه کردن مشارکت همگانی در امر حفاظت هستند.

وی اهمیت بافت‌ها و بناهای تاریخی را در هویت‌بخشی به شهرهای معاصر انکار نشدنی دانست و افزود: علاوه بر نقش مهم بافت‌ها و بناهای تاریخی در شکل دادن به فرهنگ شهر و هویت جامعه شهری، ظرفیت مهم این آثار در رونق اقتصاد محلی نیز بر اهمیت آن‌ها افزوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد در ادامه با اشاره به روندی که در تجربه تدوین پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد صورت گرفت، گفت: اعتمادسازی مهم‌ترین سرمایه مدیریت شهری در جذب مشارکت و همراهی شهروندان است، به همین منظور بهبود و افزایش سرمایه اجتماعی باید در دستور کار تمام دست‌اندرکاران حفاظت از بافت تاریخی قرار گیرد.

فرهمند با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان مناظر روستایی تصریح کرد: مناظر روستایی بی‌نظیری در محیط پیرامون شهرها قرار دارند که باید مراقب باشیم تا روند توسعه شهری باعث فراموشی و آسیب به این آثار ارزشمند نشود.

وی بسیاری از محلاتی را که امروزه در محدوده شهر یزد قرار دارند، باقیمانده بافت‌های روستایی این استان عنوان کرد و افزود: این محلات در گذشته در شمار مناظر روستایی بودند که با توسعه فیزیکی شهر، در محدوده شهری قرار گرفته‌ و هم‌اکنون با عنوان محلات روستاشهری شناخته می‌شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد بازآفرینی محلات روستاشهری یزد را از جمله مهمترین اولویت‌های معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد دانست و بیان کرد: حفاظت از باغات به عنوان ریه‌های تنفسی شهر و حفظ منظر کشاورزی درون شهری این محدوده‌ها مهمترین سیاست مواجه با این بافت‌ها در شهر میراث جهانی یزد است.

فرهمند توجه ویژه به بافت تاریخی یزد را مهم‌ترین اولویت خود عنوان و خاطرنشان کرد: ساماندهی فضاهای شهری درون بافت تاریخی، ساماندهی تابلوهای مسیر گردشگری و معرفی بهتر بناهای شاخص با استفاده از نورپردازی مناسب از برنامه‌های این معاونت در سال جاری است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری یزد

    منبع خبر

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد یک شهرداری در شهر یزد می باشد

      نظرات