پیام رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به مناسبت روز زمین پاک/ تاکید جمالی نژاد بر انجام مطالعات کاربردی، فرهنگ سازی و اجرای بهینه طرح های تفکیک از مبدا و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در عرصه مدیریت پسماند

پیام رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به مناسبت روز زمین پاک/ تاکید جمالی نژاد بر انجام مطالعات کاربردی، فرهنگ سازی و اجرای بهینه طرح های تفکیک از مبدا و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در عرصه مدیریت پسماند

معاون عمران و توسعه امور شهری وروستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همزمان با روز زمین پاک با صدور پیامی از شهرداری ها و دهیاری ها خواست تا در حوزه مدیریت پسماند به انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و ارائه آموزش های لازم به شهروندان، اجرای بهینه طرح های تفکیک از مبدا و حمایت مالی و معنوی از مشارکت بخش خصوصی در عرصه مدیریت پسماند توجه نمایند.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ، متن پیام مهدی جمالی نژاد به این شرح است:

" همه ساله در جهان در روز دوم اردیبهشت ماه، مراسمی با نام زمین پاک برگزار می شود که فلسفه آن پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده هاست. روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است. در کشور ما هم همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می شود و نخستین روز این هفته به نام "روز زمین پاک" نامگذاری شده است.

طی سالهای اخیر و با توجه به اقداماتی که از سوی دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی انجام شده،‌ شاهد پیشرفت هایی در حوزه مدیریت پسماند بوده ایم اما تا رسیدن به جایگاه پایدار در این عرصه فاصله داریم.

هم اکنون حجم عمده پسماندهای عادی را پسماندهای خانگی به خود اختصاص می دهد و جمع آوری و دفع آنها هزینه های زیادی را به مدیریت شهری تحمیل کرده و وقت بیشتری را از آنها بابت مدیریت آن تا مراکز دفع و دفن می­گیرند و به عنوان دغدغه روزانه آنها محسوب می شود. مطابق آمارها روزانه بیش از ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می شود و مدیریت صحیح و علمی با این مساله می تواند از شدت معضلات آن بکاهد.

دفن معمولی این حجم از پسماندهای تولیدی موجب بروز سالانه حدود ۴۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت زیست محیطی ناشی اشغال زمین برای دفن، آلودگی آب­های زیر زمینی ناشی از نفوذ شیرابه، تولید گازهای گلخانه­ای و عدم استفاده مجدد از منابع قابل بازیافت شده که این میزان به غیر از هزینه های درمان ناشی از بروز انواع بیماری­ها در حوزه سلامت می­باشد.

امروزه با رشد شهرنشینی و تغییراتی که در روند زندگی شهرنشینان پدید آمده شاهد بروز تغییرات در نوع و حجم پسماندها هستیم و اگر روزگاری نه چندان دور پسماندهای خانگی که به راحتی و در مدت زمان اندک به چرخه طبیعت باز می گشتند، اما اکنون به پسماندهایی تبدیل شده است که زمانی بسیارطولانی برای بازگشت آنها به این چرخه مورد نیاز است.

ضمن آنکه در حال حاضر شهرها با مشکلاتی در زمینه مدیریت پسماندهای بیمارستانی و الکترونیک رو برو هستند و شاهدیم که روز به روز به حجم اینگونه پسماندها که عدم توجه اصولی و علمی به آنها می تواند سلامت شهروندان را با مشکل مواجه سازد، اضافه می شود که در این خصوص دست اندرکاران امر از جمله در شهرداری ها و دهیاری­ها بایستی به این حوزه ها و همچنین تلاش برای تغییر الگوی مصرف شهروندان با بهره گیری از ظرفیت های سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط توجه کافی داشته باشند.

در این راستا سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ تاکنون در زمینه مدیریت پسماند اقدامات مختلفی را انجام داده که برخی از آنها عبارتست از:‌ پرداخت بیش از ۲۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت کمک به طرح های مدیریت پسماند شهری و روستایی به صورت منطقه ای در کشور،‌ پیگیری جهت ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداریها و دهیاریها در قانون بودجه کل کشور (که تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی آن در دستور کار قرار دارد)، تدوین شیوه نامه های مرتبط با قانون مدیریت پسماندها و آئین نامه اجرایی آن در زمینه مدیریت پسماندهای عادی، ویژه و....، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای شهرداریها و دهیاریها و استانداریها.

حال که در روزهای ابتدایی سال ۹۸ قرار داریم از شهرداری ها و دهیاری ها انتظار دارم به منظور بهبود وضعیت کشور در عرصه مدیریت پسماندها به این موارد توجه لازم معطف نمایند:

۱- توجه به انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و در نظر گرفتن قانون مدیریت پسماندها و آئین نامه اجرایی آن در اجرای اقدامات و فعالیت های اجرایی مدیریت پسماندهای شهری و روستایی

۲- فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و ارائه آموزش های لازم به شهروندان در حوزه مدیریت پسماندها

۳- اجرای بهینه طرح های تفکیک از مبدا

۴- حمایت مالی و معنوی از مشارکت بخش خصوصی در عرصه مدیریت پسماند

امید است با تلاش پی گیرانه و مسئولانه مدیران اجرایی و شهرداران و کارکنان شهرداری ها و دهیاران بتوانیم وظایفمان را در زمینه ایجاد زمین پاک و محافظت ازکره خاکی به نحو احسن انجام دهیم. "

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات