پروژه‌های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه اصفهان داوری می‌شود

پروژه‌های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه اصفهان داوری می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان پروژه‌های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان تعریف و در آینده نزدیک داوری خواهد شد.

سید احمد حسینی‌نیا ظهر امروز- دوشنبه دوم اردیبهشت ماه ۹۸-  در کارگاه آموزشی «فرآیند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان» اظهارکرد: یکی از سیاست‌های نوین در توسعه شهری به طور عام و در بازآفرینی بافت‌های نابسامان شهری به طور خاص، به کارگیری اقدامات و پروژه‌های محرک توسعه با هدف تسریع و تسهیل فرایند تحول در این بافت‌ها با بهره‌گیری از مشارکت و توان اجتماعی ساکنان و استفاده از ظرفیت‌های محلی است.

وی افزود: اقداماتی نظیر پروژه‌های محرک توسعه یا کاتالیزورهای محرک توسعه، پروژه‌های پرچمدار، پروژه‌های پرستیژ و ... در قالب پروژه‌های طلایی و نقره‌ای، استراتژی‌های نوین توسعه مجدد شهری هستند که منجر به راه‌اندازی و هدایت توسعه می‌شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان هدف اصلی پروژه‌های محرک توسعه را خلق توسعه‌ای فراتر از عرصه خود دانست و گفت: در واقع، پروژه محرک به عنوان یک تبلیغ بزرگ برای محدوده است که پیام آن مکانی برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها است.

وی تصریح کرد: انواع پروژه‌های محرک توسعه در فرآیند بازآفرینی شهری، پروژه‌های پرچمدار و پروژه‌های پرستیژ در دهه ۸۰ به‌ویژه در بریتانیا در زمینه بازآفرینی اقتصادی بود؛ هدف عمده این پروژه‌های بزرگ مقیاس در حوزه املاک و مستغلات همچون مراکز اداری و تجاری، مجموعه‌های فرهنگی، استادیوم‌ها، رویدادها و نمایشگاه‌های بزرگ مقیاس بوده است.

حسینی‌نیا گفت: نتایج تحقیقات ارزیابی پس از اجرای اکثر نمونه‌های آن در کشورهای اروپایی نشان داده است که در بهترین حالت، این پروژه‌ها تنها در بُعد اقتصادی موفق بوده‌اند و در اغلب موارد در درازمدت مزیتی برای بافت نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه در پروژه‌های نسل دوم، سوم و چهارم گرایش بیشتری به پروژه‌های محرک خردمقیاس، اقدامات نرم‌افزاری و مشارکت محلی و ابعاد پایداری مانند ارزش‌های اجتماعی و ارزش‌های محیطی وجود دارد، اظهارکرد: این رویکرد تحت عنوان رویکرد پروژه‌های محرک جدید خصیصه‌هایی مثل جامع‌نگری، مقیاس کوچک، توزیع ثروت، قابلیت تاثیر بر پیرامون، از پایین به بالا بودن، توجه به جامعه محلی و چشم‌اندازهای قابل جایگزین را اضافه می کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در رویکرد جدید محرک شهری، انواع تغییرات محله مبنا است و بر پایه مشارکت‌های اجتماعی محلی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: معاونت شهرسازی و معماریشهرداری اصفهان پس از طرح مصوب اعضای شورای اسلامی شهر مبنی بر  تعریف پروژه‌های محرک توسعه در بودجه سالیانه مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان، تدوین شیوه‌نامه پروژه‌های محرک توسعه را در قالب ۹ بند شامل تعریف طرح،  هدف طرح، ماهیت طرح، جایگاه طرح، چارچوب کلی طرح، محدوده مطالعاتی طرح، دستگاه تهیه کننده طرح، تصویب طرح و اجرای طرح انجام داده و به مناطق ارسال کرده است.

حسینی‌نیا تاکید کرد: پس از کارگاه آموزشی «فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان» که امروز  برنامه ریزی شده است، مراحل داوری پروژه‌های پیشنهادی محرک توسعه مناطق ۱۵ گانه با ارائه خود مناطق و  با حضور داوران دانشگاهی و تخصصی انجام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات