حذف پدیده اجتماعی تکدی گری در سطح شهر، نیازمند همراهی شهروندان با دستگ...

حذف پدیده اجتماعی تکدی گری در سطح شهر، نیازمند همراهی شهروندان با دستگ...

تکدی گری یقینا یکی از معضلات جامعه کنونی است که با مسایل اقتصادی و فرهنگی فراوانی پیوند دارد. تکدی گری در قامت پدیده ای سازمان یافته و به عنوان یک معضل اجتماعی محسوب می گردد که با تکیه بر سو استفاده از عاطفه و خیر خواهی مردم همراه است و همچنین ضعف فرهنگی نیز‌ در بروز آن مشهود است.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک در خصوص جمع آوری متکدیان از سطح شهر اراک عنوان کرد : طبق ماده ۳ آیین نامه متکدیان، وظیفه شهرداری شناسایی جمع آوری و تحویل متکدیان به دیگر نهادها جهت تعیین و تکلیف می باشد و از جمله دستگاه های دخیل در این موضوع می توان به بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی و اداره کار اشاره نمود.
وی با بیان اینکه شهرداری در زمینه جمع آوری متکدیان، همکاری خوبی با نیروی انتظامی ، پلیس امنیت اخلاقی و سازمان های مردم نهاد دارد، اظهار امیدواری کرد که سایر دستگاه های مسوول نیز همکاری بیشتری جهت ساماندهی متکدیان انجام دهند تا شاهد این آسیب اجتماعی در سطح شهر نباشیم.
وی خاطر نشان ساخت: نیت شهروندان از کمک به متکدیان اقدام خیر خواهانه و نیت خیر است، اما این روش اشتباه می باشد، چرا که این روش باعث ترویج پدیده تکدی گری می گردد، ضمن آنکه قشر نیازمند جامعه مقید است و تکدی گری نمی کند.
وی تصریح کرد: تکدی گری پوششی است برای رخداد آسیب های اجتماعی و کمک مستقیم به متکدیان آسیب های اجتماعی را افزایش و گسترش می دهد، همچنین وجود این افراد سیمای شهری را نازیبا کرده و کمک شهروندان بستری برای اقدام متکدیان به دیگر آسیب های اجتماعی می شود.
مرادی با اشاره به این آمار که ۷۰ درصد متکدیان شهر اراک غیر بومی هستند، اظهار داشت: افرادی در پوشش تکدی گری در اماکن پرترد اقدام به فروش مواد مخدر ، دزدی اموال مردم مانند کیف و دستبند و ... می نمایند.
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری گفت: اخیرا در یک طرح شناسایی متکدیان، درآمد روزانه یک متکدی خانم ۴۷۰ هزار تومان بوده است .
وی در خصوص روند شناسایی و جمع آوری متکدیان گفت:پس از هماهنگی با فرمانداری و دیگر دستگاه ها، عوامل اجرایی اقدام به شناسایی و جمع آوری متکدیان نموده و پس از جمع آوری متکدیان از سطح شهر آنها را به مجتمع اردوگاهی انتقال داده و مشخصات این متکدیان ثبت می گردد و سپس افراد شناسایی شده در یکی از گروه های،افراد متهم به ارتکاب جرم اعم از متکدیان حرفه ای و ولگردان، افراد بی سرپرست و مجهول الهویه در راه مانده و متواری، افراد معلول و ناتوان و افراد نیازمند غیر حرفه ای دسته بندی می شوند.
وی خاطر نشان ساخت:افراد نیازمند غیر حرفه ای در صورتی که برای بار اول اقدام به این عمل نموده با دادن تعهد و تفهیم نسبت به جرم بودن تکدی گری طبق مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی آزاد می گردند .
وی افزود: چنانچه متکدی طبق خود اظهاری فرد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی باشد، به نمایندگان ایشان تحویل می گردد تا تعیین و تکلیف گردد.
مرادی همچنین با اشاره به اینکه افراد معلول و ناتوان ، سالمند و یا زیر ۱۸ سال به بهزیستی تحویل داده می شوند، افزود: افراد در راه مانده مجهول الهویه و گمشده تحویل کمیته امداد و اتباع بیگانه نیز تحویل نماینده نیروی انتظامی می گردند .
مرادی همچنین اظهار داشت:اگر فرد متکدی برای بار دوم و یا بیشتر جمع آوری گردد، متکدی حرفه ای لقب می گیرد و جهت معرفی به دادگاه تحویل نماینده نیروی انتظامی می گردد.
وی خاطر نشان ساخت: حدود ۸۰ درصد از متکدیان بعد از تذکر بار اول دیگر اقدام به تکدی گری نمی کنند، ولی متاسفانه برخورد قاطعی با متکدیان حرفه ای صورت نمی گیرد و ما شاهد هستیم برخی از آنها بدون واهمه و ترس، مجددا اقدام به تکدی گری می نمایند.
مرادی در خصوص آمار متکدیان در دو سال گذشته گفت: جمع آوری متکدیان در شهر اراک حدود ۲ سال است که با جدیت دنبال می شود.
وی افزود: حدود ۱۰۶ متکدی منحصر به فرد در بیش از ۲۴ عملیات جمع آوری از سطح شهر اراک جمع آوری گردیده، که ۶۰ درصد مرد و ۴۰ درصد را زن ها تشکیل می دهند و از این ۱۰۶ نفر حدود ۲۵ درصد یعنی ۲۵ نفر بیش از یکبار شناسایی گردیده اند، همچنین حدود ۱۰ درصد از این تعداد بیش از سه بار جمع آوری شده اند و حدود ۲۰ درصد متکدیان جمع آوری شده زیر ۱۸ سال سن دارند .
وی گفت:۷۰ درصد این متکدیان از افراد پرخطر جامعه هستند که به مواد مخدر اعتیاد دارند، لذا کمک های شهروندان را جهت تهیه مواد مخدر هزینه می کنند و در قالب تکدی گری برخی از این متکدیان اقدام به واسطه گری مواد مخدر و فروش آن می کنند.
مرادی اظهار داشت: حدود ۲۵ متکدی حرفه ای در سطح شهر اراک شناسایی شده که علیرغم جمع آوری بیش از ۳ مرتبه و معرفی به پلیس و مراجع قضایی بازهم اقدام به تکدی گری می کنند که امیدواریم دستگاه قضا راهکار لازم جهت برخورد با این افراد را به عمل آورد.
وی خاطر نشان ساخت:در یکی از عملیات های جمع آوری، از یک متکدی حدود ۳ دستبند طلای پاره شده، تعدادی کیف و کارت بانکی کشف شد که مشخص گردید این اقلام و دستبند ها را از شهروندان سرقت کرده، که ایشان تحویل نیروهای انتظامی گردید.
وی گفت: متاسفانه متکدیان حرفه ای با سو استفاده از حس نوع دوستی و خیر خواهی شهروندان در آمدهای بالایی دارند به طوری که بعضا در یک ساعت حضور خود در مرکز شهر درآمدی بالغ بر ۱۵۰ هزار تومان و در ۴ ساعت میانگین ۳۵۰ هزار تومان درآمد دارند.
مرادی در پایان عنوان کرد: از شهروندان تقاضا داریم با کمک نکردن به متکدیان، دستگاه های زیربط را در حذف این پدیده اجتماعی یاری رسانند و کمک های خود را به نهادها و موسسات خیریه مجاز برسانند تا به دست نیازمندان واقعی جامعه برسد
:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات