رهاسازی بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب سدهای آذربایجان شرقی به...

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی از رهاسازی بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای این استان به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس یوسف غفارزاده با اعلام این خبر افزود: با رها سازی آب سدهای قلعه چای و علویان به دریاچه ارومیه، بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب از این سدها به پیکرده دریاچه وارد می شود.

وی افزود: تا پنجمین روز اردیبهشت ماه میزان آب ذخیره شده در پشت سد های استان بیش از ۳۶۳ میلیون متر مکعب است و ذخیره آب در سد های استان در مقایسه با سالهای قبل ۴۲ درصد افزایش یافته است.

مهندس غفارزاده با اشاره به اینکه رهاسازی آب سد قلعه چای از ۵ فروردین ماه آغاز شده و تا کنون بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب از آب این سد به دریاچه ارومیه ریخته شده افزود: این میزان ۳ برابر ححم آبی است که شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی موظف به تامین آن برای احیای دریاچه ارومیه بود.

وی همچنین از آغازعملیات رهاسازی آب سد علویان به دریاچه ارومیه نیز از روز گذشته خبر داد و افزود: مخزن سد علویان مراغه هم اکنون ۵۱ میلیون متر مکعب آب دارد و رها سازی آب، متناسب با ورودی سد، ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب با دبی ۸ متر مکعب در ثانیه خواهد بود. این عملیات خارج از تعهدات شرکت آب منطقه ای درقبال حقابه دریاچه ارومیه و برای کنترل سیلاب بالادست اجرا می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضع تراز آبی دریاچه ارومیه گفت : هم اکنون حدود چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در این دریاچه وجود دارد و تراز آبی آن به بیش از یک هزار و ۲۷۱ سانتی متر رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۷۵ سانتی متر و نسبت به اول مهر سال گذشته ۱۲۳ سانتی متر افزایش یافته است .

لازم به ذکر است هر ساله طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، رهاسازی آب از سدهای حوزه آبریز دریاچه انجام می شود.

همچنین با توجه به عدم آبگیری سد شهید مدنی با هدف احیای دریاچه ارومیه، آب تمام ورودی های سد شهید مدنی از بستر رودخانه آجی چای به سمت دریاچه به صورت مستمر جریان دارد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات