سدهای لاستیکی گیلان سازگار با طبیعت و مناسب برای گردشگری و...

سدهای لاستیکی گیلان سازگار با طبیعت و مناسب برای گردشگری و...

مهندس وحید خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در مراسم بهره برداری از سد لاستیکی باغبانان فومن ضمن عرض خیر مقدم به مقام محترم وزارت اظهار داشت : خداوند را شاکریم که در سال جدید لطف خود را به ما ارزانی داشت که در حال حاضر هیچ گونه نگرانی در خصوص فصل زراعی پیش رو نداریم و آوردی که در فروردین ماه سالجاری شاهد آن بودیم در ۵۰ سال از بهره برداری سد بی نظیر بوده است .

وی افزود : این حجم از بارشها و آوردها در استان گیلان در مخزن سد و رودخانه ی سفیدرود مدیریت کردیم و خوشبختانه خسارتی در پایین دست نداشتیم.

خرمی اذعان داشت : به لطف روشهایی که در بستر رودخانه ها انجام شده در راستای شیوه نامه ای که در استان ابلاغ شده است تا جایی که می توانیم بستر دو تا ۵ سال را به روش شیوه نامه آزاد می کنیم و مصالح مازادی که موجب مزاحمت برای عبور آب و سیلاب است براساس تفاهم نامه های خاص و قانون مند برداشت می شود و نظارت کافی بر این روش ها وجود دارد تا از نظر فنی و حقوقی کمترین خطا صورت گیرد .

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در زمینه ی سد سازی در استان گفت : امروز سد لاستیکی باغبانان فومن به بهره برداری می رسد و سومین سدی است که عملیات اجرایی آن به پایان رسیده و چهارمین سد نیز مراحل پایانی خود را طی می کند و در مرحله تست آن هستیم .

خرمی ادامه داد : از ۱۱ سدی که مقرر بود در گیلان افتتاح شود ۴ سد به پیشرفت فیزیکی صد در صد رسیده و بقیه سدها به جز دو مورد که در خصوص تملک اراضی مشکل داشته ایم مابقی از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند .

وی اضافه کرد : سدهای استان از ۴۰ الی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، اگر مشکلات اعتباری حل شود همه ی این سدها به اتمام خواهند رسید .

خرمی با اشاره به مزیت های سدهای لاستیکی در استان گیلان اظهار داشت : سدهای لاستیکی در گیلان قابلیت سازگاری با محیط زیست دارند و فعالیت اجرایی این سدها در عرصه ی رودخانه ها قرار دارد و هیچ گونه تعارضی با حاشیه رودخانه و منافع ملی ندارد .

وی تصریح کرد : به جهت پتانسیل طبیعی استان گیلان و بافت زیبای آن چشم اندازهای خوبی در استان وجود دارد که می تواند برای فعالیت های آبی از جمله گردشگری و آبزی پروری  استفاده شود و کنترل سدهای لاستیکی مطلوب و در دسترس است و هر سیلابی که رخ دهد به راحتی می توان از آن عبور کرد .

خرمی عنوان کرد : غالبا سازه های بتنی  در استان گیلان برای انحراف آب دچار مشکل شده اند چون در زمان سیلاب نمی توانند به خوبی عمل کنند اما سدهای لاستیکی کاربردهای بهتری در سیلاب دارند .

وی در خصوص سد لاستیکی باغبانان فومن گفت : سد لاستیکی باغبانان فومن موقعیت خاصی دارد در نزدیکی کانال اصلی آب بر قرار دارد که از سد سفیدرود آب را منتقل می کند و این امر موجب می شود که بتوانیم سالیانه ۱۵ میلیون متر مکعب آبی را که وارد دریا می شود را مدیریت کرده و به شبکه آبی تزریق کنیم و ادامه داد : سدهای لاستیکی موجب حفظ بستر رودخانه ها هستند وتعارضی با محیط زیست نیز ندارند .

سدلاستیکی باغبانان در ۵ کیلومتری جاده فومن به سمت ماسوله بر روی رودخانه ماسوله رودخان واقع شده است. با توجه به پتانسیل آبدهی این رودخانه در فصل بهار و وجود کانال فومنات در تقاطع با این رودخانه برای کنترل و انتقال آب مازاد این رودخانه به کانال فومنات و همچنین بالا نگه داشتن رقوم سطح آب برای برداشت ثقلی در فصول زراعی و مواقعی که به دلیل آبدهی پائین رودخانه رقوم آب پائین می آید و تثبیت بستر و حفاظت سازه های پائین دست، احداث سدلاستیکی باغبانان بر روی رودخانه ماسوله رودخان مد نظر قرار گرفت.

سد لاستیکی باغبانان با هدف بهبود آبیاری اراضی کشاورزی پائین دست ، کاهش فرسایش در رودخانه و تثبیت بستر سازه های موجود، استفاده از آب مازاد رودخانه ماسوله رودخان جهت تغذیه کانال فومنات، تغذیه آب زیرزمینی، ساماندهی رودخانه و بهره برداری تفریحی و توریستی و پرورش آبزیان احداث گردید.

از مشخصات این سد به ارتفاع ۵/۲ متری، طول تاج سر ریز ۵۳ متر، حجم مخزن ۱۲۰ هزار متر مکعب و حجم قابل تنظیم سالیانه ۱۵ میلیون متر مکعب و سطح دریاچه پشت سد ۵۰ هزار متر مربع اشاره کرد. همچنین برای اولین بار در ساخت این سد از لاستیک یک تکه و به منظور جلوگیری از پدیده کاویتاسیون از بالچه هدایت بر روی بدنه لاستیک طراحی شده است که موجب استحکام و طول عمر سد می گردد.

سدهای لاستیکی از یک بدنه لاستیکی چند لایه و حجیم تشکیل شده است و بر روی یک بستر بتنی نصب و بوسیله هوا پر می شوند و هوابندی و اتصال بدنه پلاستیکی به بستر بتنی با استفاده از پلیت و مهارهای فولادی صورت می پذیرد و از مولفه های کاربردی دیگر آن کنترل ساده جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پرکردن لاستیک بدنه می باشد.

سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا، عملکرد بهتر در زمان سیلاب ها، هزینه های پایین نگهداری در دوران بهره برداری، ظرفیت تنظیمی بیشتر،  از مزایای سد های لاستیکی در مقایسه با سدهای بتنی تنظیمی است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات