آسیب شناسی زیستی و جانوری مرتبط با پدیده سیل، امری که کمتر به آن پرداخته شده است.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر اظهار داشت:

در خلال تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی‌های مرتبط با پدیده سیل اخیر در کشور، موضوع حضور حیات وحش در جوامع انسانی ناشی از سیل کمتر موردتوجه قرار گرفته است. علاوه بر این‌که سیل مسبب ایجاد خسارات فراوانی به زیرساخت‌ها شده است، وقوع آن موجب اختلال در بسیاری از فعالیت‌ها و روندهای معمول بهداشتی- زیست‌محیطی همانند آب آوردی گونه های حیات وحش نیز شده‌است. به‌عبارت‌دیگر، آسیب‌ها و پیامدهای سیل در شهرها و مناطق درگیر، فراتر از تخریب راه‌ها، ساختمان‌ها، زمین‌های کشاورزی و باغات است. جنبه مغفول مانده این پدیده، آسیب های زیست‌محیطی ناشی از سیل است. این امر سبب تهدید سلامت حیات وحش و آسیب به گونه های آب آورد خواهد شد.

پورمردان افزود: در حال حاضر پدیده سیل در استان‌های درگیر سبب ایجاد اختلال در اکوسیستم‌ها شده است. مردم با احساس خطر از سوی برخی از این گونه ها از جمله مارها، اقدام به کشتار این حیوانات بی زبان که خود خسارت دیده ناشی از سیل هستند و آن ها نیز خانه و خانواده خود را بر اثر سیل از دست داده اند می نمایند. متاسفانه پیامد مستقیم این اتفاق و کشتار، دامان مردم همان منطقه را خواهد گرفت. چرا که از بین بردن یک گونه آسیبی جدی است به اکو سیستم که چرخه ی حیات را مختل می نماید، باعث زیاد شدن جوندگان و حشرات و بالطبع شیوع بیماری های مختلف پوستی و عفونی و در روزهای آتی سبب ایجاد مخاطرات عدیده‌ای خواهد شد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: بر اثر سیل اخیر در منطقه سیستان تاکنون چندین مورد مار سمی و غیر سمی زنده گیری و در مناطق بیابانی رهاسازی شده است. در همین راستا به دهیاران و مردم محلی نیز آموزش های لازم در خصوص نحوه تشخیص مارهای سمی از غیر سمی داده شده، بدین صورت که مارهای سمی دارای مردمک چشم بیضی شکل و شکلی صلیب مانند بر روی سر می باشند و مارهای غیر سمی این شکل را نداشته و مردمک چشم آنها گرد است.

لذا از هم استانیهای عزیز تقاضا دارم ضمن رعایت اصول زیست محیطی به هیچ عنوان به گونه های جانوری اب آورد نزدیک نشوند و از کشتن و آسیب رساندن به گونه های به ظاهر مضر نیز خودداری نمایند و در صورت بروز هر گونه احتمال خطر مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست منطقه اطلاع رسانی نمایند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات