ایجاد ۱۷ هکتار فضای سبز در اطراف مرکز دفن زباله‌های شهرداری تبریز

ایجاد ۱۷ هکتار فضای سبز در اطراف مرکز دفن زباله‌های شهرداری تبریز

به گزارش شهریار ، حبیبه هراتی در گفتگو با برنامه رادیویی شهریمیز با اعلام این خبر اظهار داشت: هم اکنون در این محدوده درختان سنجد و بادام به بار نشسته اند که تصمیم داریم این فضای سبز را از پوشش نهایی مرکز دفن قدیمی زباله گسترش داده و به یک جنگلکاری تبدیل کنیم.

هراتی جمع آوری و امحاء پسماندها را یکی از پر چالش ترین بخش‌های مدیریت شهری عنوان کرده و افزود: اگر یک روز پسماندها در سطحشهر باقی بمانند و به طور اصولی دفن نهایی نشود، خطرات جبران ناپذیری به شهر وارد می شود.

وی ادامه داد: اگر دفع و دفن و دفع زباله‌ها به طور اصولی نباشد در نهایت با این شیرابه‌ها خطرات زیادی وارد آبهای زیر زمینی می‌شود.

معاون طرح و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با بیان اینکه شهرداری تبریز دارای مرکز دفن فنی و مهندسی است، گفت: در نهایت شیرابه‌های زباله به یک تسویه خانه هدایت می‌شود که در آنجا این شیرابه ها به اندازه ای تسویه می شوند که فضای سبزی که در آنجا ایجاد شده با استفاده از این آب، آبیاری می شود.

هراتی ایجاد پسماندهای ناسازگار با طبیعت را از صدمات بسیار مهمی که به زمین وارد می شود دانسته و افزود: اگر پسماندهای دیگر نیز به درستی مدیریت نشوند، آنها هم مخربی به مراتب بیشتر از پلاستیک برای زمین هستند ولی راهکارهایی وجود دارد که ما از بازیافت استفاده کنیم و یکی از شعارهای روز زمین پاک نیز استفاده مجدد از مواد است.

وی با اشاره به این دو راهکار، تصریح کرد: یکی از این راهها جلوگیری از تولید پسماندهایی که به چهره کره زمین آسیب می زند و دیگری جلوگیری از تولید زباله‌هایی که در اثر آنها برخی منابع طبیعی تجدید ناپذیر رو به پایان است. بنابراین با بازیافت دو هدف اساسی دنبال می شود که این هدف‌ها از تکالیف سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز است.

معاون طرح و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ادامه داد: در همین راستا سعی داریم مدیریت یکپارچه پسماندها را از مرحله جمع آوری تا مرحله دفن نهایی اصولی و منطقی پیش ببریم.

هراتی با اشاره به نقش شهروندان در این خصوص، اظهار داشت: در نهایت دو استراتژی مهمی که شهروندان می توانند با ما هم راستا شوند و اگر غیر از این باشد در واقع یکی از زنجیره ها مفقوده می شود، کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدا است. اگر شهروندان این موضوع را رعایت کنند و از طرفی ما نیز وظایف خود را درست انجام دهیم، حتما دفن اصولی پسماند و بازگشت به چرخه بازیافت به درستی انجام می شود و آثار و لطمات جبران ناپذیر حتی در برخی مواقع به فرصت هایی تبدیل می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه از شهروندان تقاضا داریم تولید زباله را تاجای ممکن کاهش دهند، گفت: شهروندان عزیزاگر می توانند پلاستیک و ظروف یکبار مصرف را از چرخه زندگی خود جدا کنند و زباله های تولید شده را به طور تفکیک شده تحویل دهند تا بتوانیم در راستای خدمات رسانی بیش از پیش به شهروندان موفق باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات