گزارشی از عملکرد سازمان آتش نشانی رشت در سال ۹۷/ پوشش بالغ بر ۴ هزار عملیات/آتش نشانی رشت

گزارشی از عملکرد سازمان آتش نشانی رشت در سال ۹۷/ پوشش بالغ بر ۴ هزار عملیات/آتش نشانی رشت

۱۲۵ رشت- به گزارش خبرنگار تحریریه خبر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت،  به روایت گزارش پیش رو عملکرد یک ساله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت را از زبان بابک رمضانی رییس سازمان، شهرام مومنی معاون عملیات و حبیب موحدی معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی رشت خواهیم خواند.

بابک رمضانی در ابتدای سخنان خود ضمن سپاس از تلاش های شبانه روزی آتش نشانان و آرزوی توفیق در تمامی مراحل زندگی از حضور دلگرم کننده و پشتیبانی خوب و صمیمی خانواده های آتش نشانان تقدیر داشت.

وی در ادامه افزود: شاید بسیاری از شهروندان ارجمند اطلاع دقیقی از چگونگی وضعیت سازمان آتش نشانی، ایستگاه ها و آتش نشانان شهر رشت نداشته باشند که در ادامه بطور مختصر به این مهم خواهم پرداخت.

سازمان آتش نشانی رشت هم اینک با پشتوانه ۱۴ ایستگاه آتش نشانی که در مجموع با ۳۳۲ آتش نشان بهمراه گروه فنی خودرویی و ۴۴ نیروی اداری مشغول به فعالیت و خدمت رسانی است که با توجه به تعدد بافت های سنتی در این شهر؛ ۳ ایستگاه آتش نشانی در ۳ جایگاه پرخطر مرکزی شهر"بازار - صیقلان و استادسرا" وجود دارند که کمک شایانی در تسریع امداد رسانی خواه ن د داشت.

پوشش ۴ هزار و ۸۷۲ مورد حریق، حادثه و همچنین خدمات ایمنی در سال ۹۷

این مسوول با بیان اینکه آتش نشانان و تیم های امداد و نجات در سال ۹۷ نسبت به پوشش ۴ هزار و ۸۷۲ مورد حریق، حادثه و همچنین خدمات ایمنی اقدام نمودند، ادامه داد: این تعداد شامل ۲ هزار و ۲۵۳ مورد آتش سوزی بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بالغ بر ۱۶ درصد کاهش داشته است همچنین از این تعداد یک هزار و ۲۵۱ مورد حادثه، امداد رسانی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۰ درصد افزایش مواجه هستیم. ضمنا ارایه خدمات ایمنی آتش نشانان با تعداد یک هزار و ۳۶۸ مورد حاکی از افزایش ۲۱ درصدی این عملیات ها  نسبت به سال ۹۶ می باشد.

رتبه دوم آتش سوزی ها متعلق به چیست؟

وی با بیان اینکه حریق ضایعات و علفزار با یک هزار و ۲۷۰ مورد رتبه نخست آتش سوزی ها را به خود اختصاص داده است، افزود: رتبه دوم آتش سوزی ها با ۵۳۸ مورد متعلق به آتش سوزی منزل مسکونی بوده که علت ۵۱ درصد این آتش سوزی ها اتصال در سیستم سیم کشی برق تشخیص داده شد که بدین واسطه توجه به ایمنی سیم‌کشی‌های برق اماکن عمومی و خصوصی بخصوص منازل مسکونی بسیار حایز اهمیت است.

و همچنان بی توجهی به بیمه منازل مسکونی توسط شهروندان...

تنها ۲۳ درصد خانه های آتش گرفته بیمه داشته اند

بابک رمضانی با تاکید بر اینکه همچنان اهمیت بیمه اماکن بخصوص منزل مسکونی توسط شهروندان جدی گرفته نمی شود، گفت: از بین ۵۳۸ خانه آتش گرفته در سال گذشته تنها ۱۲۴ خانه بیمه داشته اند. از این رو می توان اذعان داشت که تنها ۲۳ درصد از این خانه ها بیمه بوده اند.

سرمایه ای که جبران خسارتش بدون پشتیبانی بیمه بسیار سخت است...

این مسوول به قدرت آتش در چشم بر هم زدنی برای از بین بردن سرمایه یک عمر تلاش اشاره داشت و تاکید کرد: با توجه به شغلی که داریم بارها شاهد از بین رفتن تمام سرمایه یک شهروند بواسطه یک حادثه هستیم که متاسفانه مشاهده درد و آلام شهروندان بسیار سخت و تاسف بار است.

همچنان حادثه محبوس شدن در آسانسور رتبه نخست حوادث در سال ۹۷

وی در ادامه به پوشش ۵۳۶ مورد گیر افتادن شهروندان در آسانسور" افزایش ۴۴ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته"، ۲۶۸ مورد محبوس شدن افراد در اماکن مختلف" افزایش ۳۰ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته"، اشاره داشت و گفت: می بایست ایمنی و سرویس تجهیزات همچون آسانسورها، درب های خروجی منازل، اتاق خواب ها، سرویس های بهداشتی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا بواسطه نقص در تجهیزات شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

همین گزارش حاکی است: در میان خدمات ایمنی انجام گرفته توسط آتش نشانان، عملیات بسته شدن درب بدون محبوس شدن افراد به تعداد ۴۵۶ مورد با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته، یکی دیگر از پر تردد ترین عملیات ها بوده که لازمه توجه به رفع نقص تجهیزات خانگی توسط شهروندان می بایست بیشتر جدی گرفته شود.

در ادامه شهرام مومنی معاون عملیات سازمان آتش نشانی رشت در گفتگو با خبرنگار تحریریه خبر این سازمان با اشاره به ضرورت آمادگی کامل آتش نشانان در شیفت های کاری ادامه داد: امیدواریم آتش نشانان پرتلاش شهرمان همیشه در تمامی مراحل زندگی و کار در سایه ایزد منان سلامت و تندرست بوده و در جهت خدمت رسانی به شهروندان گرانقدر موفق و پیروز باشند.

ضرورت آمادگی کامل آتش نشانان در شیفت های کاری...

لزوم آمادگی های جسمانی، عملیاتی و علمی آتش نشانان

مومنی در این باره گفت: بواسطه غیر قابل پیش بینی بودن رخداد حریق و حوادث و در مقابل لزوم عکس العمل سریع آتش نشانان و تیم های امدادی؛ برنامه های روزانه مبنی بر انجام تمرینات ورزشی، عملیاتی و آموزش های تئوری زیر نظر مسوولین و فرماندهان ایستگاه های آتش نشانی انجام می گیرد.

دغدغه آتش نشانان در حین اعزام به محل حوادث...

وی به ترافیک خودرویی در حین اعزام به محل حوادث اشاره داشت و گفت: در زمان بروز حوادث زمان، یک عامل مهم برای هر امدادگر، بخصوص آتش نشانان است که متاسفانه همچنان توجه به آژیر خودروهای امدادی و بازگشایی مسیرهای منتهی به محل حادثه همچنان واژه ای است بیگانه و غریب که نیازمند فرهنگ سازی بیش از پیش است.

کوچه های تنگ و باریک و پارک خودروهای شخصی در مسیرهای منتهی به محل حادثه...

مومنی با اشاره به وجود کوچه های تنگ و باریک در برخی از مسیرها ادامه داد: بافت های فرسوده، در کنار ریخت و پاش های ساختمان های در حال احداث همچون نوخاله های ساختمانی و عدم توجه به بازگشایی مسیر ها یکی از دیگر مسائل پیش روی آتش نشانان در حین اعزام به محل حوادث است که در کنار این مسئله، پارک خودروهای شخصی در کوچه های تنگ و باریک بر شدت مشکلات آتش نشانان می افزاید.

سیستم های سیم کشی تار عنکبوتی

وی در ادامه به وجود برخی سیستم های سیم کشی تار عنکبوتی در مرکز و بازار شهر رشت اشاره داشت و افزود: وجود سایبان های گشوده و قرار دادن گاری های زنجیر شده در شب و در میانه بازار یکی دیگر از دغدغه ها و مشکلات آتش نشانان در زمان بروز حوادث بخصوص بازار رشت است که از همین جا از بازاریان ارجمند خواستاریم تا نسبت به رعایت این نکات که رابطه مستقیم در حفظ اموال و کاهش خسارات در زمان بروز حوادث دارد دقت بیشتری داشته باشند.

نبود دیوار آتش بر در میان سقف های به هم چسبیده...

معاون عملیات سازمان آتش نشانی رشت به نبود دیوار آتش بر در سقف بسیاری از خانه های ویلایی و آپارتمان ها اشاره کرد و ادامه داد: یکی از عوامل موثر و تاثیر گذار در توقف و پیشگیری از گسترش آتش؛ وجود دیوار آتش بر در پشت بام های مملو از سازه های چوبی است که با توجه به وجود سقف های شیروانی در رشت، متاسفانه دقت لازم در این زمینه توسط سازندگان خانه ها و آپارتمان ها صورت نمی گیرد.

تجمع شهروندان برای تماشای حوادث...

شهرام مومنی در پایان گفتگوی خود با اشاره به عدم رعایت برخی از شهروندان در زمینه حفظ حریم ایمنی در محل حوادث، افزود: متاسفانه آتش نشانان در تمامی حریق ها و حوادث از هر نوعی که باشد با مشکل تجمع بیش از حد شهروندان برای تماشای حوادث بخصوص تصادفات و آتش سوزی ها روبرو هستند که می تواند یکی از موانع بسیار جدی در امر امداد رسانی باشد. از این رو به تمامی شهروندان و نهادهای مرتبط با فرهنگ سازی توصیه خواهیم کرد در این زمینه بیش از پیش همت داشته باشند.

در پایان گفتگویی داشتیم با حبیب موحدی معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت

آموزش های ایمنی و آتش نشانی برای بالغ بر ۷۵ هزار و ۶۸۴ شهروند...

وی در ابتدا با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین اهداف سازمان آتش نشانی در جهت پیشگیری از حوادث همانا آموزش و نقش فرهنگ سازی ایمنی برای شهروندان است، ادامه داد: در سال ۹۷ آموزش در دبیرستان های رشت به تعداد ۱۶ هزار و ۱۱۴ نفر  با افزایش ۵۳ درصدی نسبت به سال ۹۶ از آموزش نونهالان و کودکان مهد کودک های رشت با تعداد ۱۲ هزار و ۱۴۱ تن پیشی گرفت و در رتبه نخست قرار گرفت.

حبیب موحدی به اهمیت فراگیر شدن دانش ایمنی تاکید داشت و گفت: در این راستا آموزش های مستمر در حوزه های مختلفی همچون؛ کارکنان و پرسنل ادارات، دانشجویان، آتش نشانان داوطلب، سرای محلات و... نیز برگزار می شود.

این مسوول به دیگر مجموعه فعالیت های این حوزه همچون صدور مجوز ایمنی، ارایه پایان کار، طرح ایمنی ساختمان ها و بررسی علل و انگیزه بروز آتش سوزی ها نام برد و ادامه داد: در سال ۹۷ بالغ بر ۳ هزار و ۹۳۹ مورد صدور طرح ایمنی ساختمان ها و ۲ هزار و ۴۵۳ مورد بازدید کارشناسی و صدور پایان کار ساختمان بوده که به ترتیب نسبت به سال گذشته ۱ و ۱۴ درصد افزایش داشته است.

شهروندان هوشیار باشید...

عده ای سودجو، قصد سوءاستفاده از نام آتش نشانان را دارند...

حبیب موحدی در ادامه گفت: یکی از مهم ترین خدمات سازمان آتش نشانی ارایه راهکارها و روش های پیشگیرانه از وقوع حوادث در بازدید دوره ای ایمنی از تصرف ها است که با همت کارشناسان حوزه پیشگیری این سازمان تداوم دارد.

متاسفانه برابر گزارشات مردمی؛ اخیرا تعدادی از افراد سودجو با نیت سرقت لوازم ایمنی وآتش نشانی به آپارتمان های مسکونی سطح شهر مراجعه و با معرفی خود به عنوان آتش نشان و جلب اعتماد شهروندان ضمن خدشه دار کردن نام آتش نشانان وارد ساختمان شده ودر فرصت مناسب مبادرت به سرقت تجهیزات ایمنی می کنند به همین واسطه به شهروندان محترم توصیه می کنیم در صورت مواجهه با چنین اشخاصی پس از بررسی هویتی وحصول اطمینان از اینکه این افراد از کارکنان سازمان آتش نشانی هستند، اجازه دهند از محل مورد نظر بازدید ایمنی به عمل آورند .

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی فروشندگان لوازم آتش نشانی می بایست دارای مجوز باشند افزود: این امر مبنی بر ارایه مجوز به صنوف معتبر در سال های ۹۶ و۹۷ صورت گرفته که شهروندان می توانند با مراجعه به سایت سازمان آتش‌نشانی نسبت به بازدید و تهیه لیست کامل فروشگاه های مجاز اقدام نمایند .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری رشت

    منبع خبر

    شهرداری رشت

    شهرداری رشت یک شهرداری در شهر رشت می باشد

      نظرات