معماری امروز نشانی از هویت ملی کشور ندارد

معماری امروز نشانی از هویت ملی کشور ندارد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: متاسفانه انبوه‌سازی‌هایی که امروزه در کشور انجام می‌شود بدون توجه به اصول معماری، بافت اجتماعی، جامعه‌شناسی و آرمان‌های فرهنگی است.

سیداحمد حسینی‌نیا  با اشاره به مناسبت روز معمار اظهار کرد: "شیخ بهایی" مردی فراتر از زمان و مکان است که از او به عنوان معجزه‌ای در معماری و شهرسازی ایران یاد می‌کنند. این دانشمند با طراحی و اجرای ابنیه گوناگون در تمام قالب‌ها از مسجد در نظرگرفته تا کاخ، پل، خیابان و باغ به دنبال کسب مانایی و پایداری و قدرت سخت تمدن‌سازی‌ در گذر قرون و اعصار بود تا از مسیر معماری به رشد و شکوفایی تمدن اسلامی_ایرانی یاری کند.

وی افزود: بر همین مبنا سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) از سوی یونسکو به نام سال بزرگداشت شیخ بهایی نامگذاری شد و از این سال روز سوم اردیبهشت به طور رسمی به عنوان روز معماری در ایران پذیرفته و در تقویم رسمی ایران نیز ثبت شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه اندیشمندان و صاحبنظران معتقدند که معماری علاوه بر اینکه بیان‌ کننده شاهکارهای هنری بزرگ است یک تجربه روزمره و بخشی از زندگی روزانه یک فرد نیز به شمار می‌آید گفت: خلق معماری ارتباط تنگاتنگی با درک و شهودی دارد که ساختمان‌ها به ما می‌دهد همچنین موجب برانگیختگی احساسات و افکار می‌شود.

وی تاکید کرد: معماری زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شادی، غم، حیرت و سرگشتگی همراه آورده و آرامش و نشاط بیافریند تا به آن حد که حتی اضطراب، خصومت و ترس را تداعی کند در حقیقت یک معمار باید تمام ارزش‌های زیبایی‌شناسانه و تمام خواست‌ها و نیازهای روحی، روانی و مادی مردم یک شهر را برآورده سازد.

انبوه‌سازی‌ها بدون توجه به اصول معماری و آرمان‌های فرهنگی کشور

حسینی‌نیا با بیان اینکه معماری باید خالق و آفرینشگر زیبایی، آرامش، هارمونی، ارتباطات معقول، خلاقیت و نوآوری در شهر باشد گفت: آنچه که در معماری امروزه بیش از ۱۲۰۰ شهر کشور می‌بینیم نشاندهنده زندگی قوام‌ یافته ایرانی و هویت ملی کشور نیست، زیرا انبوه‌سازی‌هایی که در کشور انجام می‌شود بدون توجه به اصول معماری، بافت اجتماعی، جامعه‌شناسی و آرمان‌های فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: بدون تردید امروز اصالت میراث معماری ایرانی در شهرهای کشور گم شده و ما نتوانسته‌ایم میراث ملموس و ارزشمند بر جای مانده از گذشتگان خود را در شهرها بسط دهیم و چیزی برای انتقال به آیندگان نداریم؛ در واقع آنچه در زمان فعلی به عنوان معماری و ساختمان در شهرها می‌بینیم هیچگونه وجه مشترکی با گذشته، فرهنگ و هویت ملی نداشته و برگی از تاریخ و میراث ما نخواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان مظهر و تجلی‌گاه بزرگترین شاهکارهای معماری ایرانی است، اما امروز در حال فراموش کردن آن هستیم گفت: به وضوح مشخص است که ساختمان‌های مدرنی که در شهر شکل گرفته، بازتاب شاهکارهای سبک معماری اصفهان نیست و در طراحی آنها نگرش عمیقی وجود ندارد، زیرا این ساختمان‌ها دیگر روح را جلا نمی‌دهد و اصالتی در خود ندارد و اگر به همین منوال پیش رویم روزگاری نه چندان دور سبک معماری ایرانی اسلامی در ساخت و سازهای اصفهان به کلی به پستوی فراموشی سپرده می‌شود که این امر اتفاق خوبی در حوزه معماری شهری نیست. فراموش کردن و کنار گذاشتن معماری خاص یک شهر نشان از بی‌تفاوتی نسبت به فرهنگ و هنر است.

وی اظهار کرد: امروز باید منزلت دوباره‌ای به معماری کشور ببخشیم و از طریق ضوابط و قواعد مستحکم اجازه ندهیم هر کسی هر مصالحی در هر بنایی با هر ارتفاعی و با هر ابعادی از پنجره بسازد، بنابراین باید نوعی انضباط جاری و ساری سازیم که به جای این که ذاتی باشد و از درون جامعه بجوشد، به صورت قانون مدنی به مردم القاء شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات