ارزیابی وضعیت ایمنی و سلامتی کارکنان شهرداری تبریز

ارزیابی وضعیت ایمنی و سلامتی کارکنان شهرداری تبریز

به گزارش شهریار ، محمدحسین حسن‌زاده در جلسه‌ای که به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای برگزار شد این اقدام را در راستای حفاظت از کارکنان در برابر مخاطرات حین کار دانسته و گفت: با بررسی این فرم های ارزیابی هر گونه مشکل احتمالی به پزشکان مجموعه ارجاع داده می شود.

حسن‌زاده افزود: شهرداری تبریز با ۱۲ هزار نفر نیرو که به طور مستقیم در مناطق و سازمان‌های مختلف مشغول بکار هستند، مجموعه ای مهم در زمینه سلامت و بهداشت به شمار می‌رود و ضروری است تمامی کارکنان مسئولیت های خود را به طوری پیش ببرند که مانع از آسیب، نا ایمنی و به مخاطره انداختن سلامتی خود و اطرافیان و سایر شهروندان باشد.

وی ادامه داد: آن چیزی که در مجموعه شهرداری تبریز بیشتر به چشم می‌خورد آلودگی های میکروبی، قارچی و... است که کارگران زحمتکش خدمات شهری، فضای سبز یا همکارانی که در مجموعه‌هایی مثل کشتارگاه مشغول بکار هستند را تهدید می‌کند.

مدیرکل اداره سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه حفظ سلامتی کارکنان و ایمنی محیط از اصلی ترین مسئولیت‌های ما است، تصریح کرد: موارد متعدد در این خصوص از نور محیط کاری گرفته تا نظافت و ... باید مورد بررسی قرار گیرد تا از خطرات تهدید کننده که سلامت کارکنان و همکاران ما را به مخاطره می اندازد پیشگیری شود.

حسن‌زاده مشکلات و موارد اعلام شده در این خصوص را در شان شهرداری تبریز ندانسته و گفت: شهرداری تبریز به عنوان مجموعه‌ای با بودجه سالانه حدود ۳ هزار میلیارد، چنین موضوعاتی در شان آن نیست.

وی با بیان اینکه بهداشت حرفه‌ای معمولا کاری تخصصی و احساسی است، اظهار داشت: علم و هنری که عوامل آن برای تامین سلامت در محیط های شغلی تلاش می کنند. وظیفه مهم ما شناسایی و ارزشیابی، حذف و یا کنترل عوامل پر مخاطره شغلی است که برای تک تک همکاران وجود دارد.

مدیرکل اداره سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت حرفه ای نباید هیچ گاه کوتاه آمده و ایمنی کارکنان را نادیده بگیریم، گفت: سلامتی این کارکنان بسیار مهم است چرا که اینها نیروهایی هستند که تجربه سالیان آنها باعث می شود خدمات بهینه برای شهروندان در پی داشته باشد.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه خانواده آنها نیز تحت تاثیر هر گونه مشکلی از سوی آنها خواهند بود، افزود: وقتی سرنگ آلوده یا میکروب در زباله های آلوده پیدا می شود، پسماندهای بیمارستانی، محیط های نا ایمن شغلی و... از جمله مواردی است که متاسفانه  جدی گرفته نمی شود و باعث می شود همکاران و خانواده آنها در مواردی آسیب ببینند.

وی با بیان اینکه اگر سلامتی این کارگران به مخاطره افتد قطعا نتایج آن به همین شهر منتقل می شود، اظهار داشت: برای جلوگیری از چنین اتفاقات ناگواری باید پیشگیری های لازم انجام شده و موارد ایمنی و هشدارهای لازم جدی گرفته شود.

مدیرکل اداره سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از مدیریت طب کار این ادراره و تلاش آنها که آلودگی های مختلف در مجموعه را شناسایی و به حداقل رسانده اند، گفت: آلودگی ها و بیماری هایی شناسایی شده که کنترل کرده ایم. کارگرانی که در مجموعه مشغول بکار هستند هر آن احتمال خطر برای آن وجود دارد چرا که آگاهی لازم را ندارند یا ایمنی آنها را فراهم نکرده‌ یا نظارت نداشته‌ایم در حالی که نسبت به آنها و خانواده آنها تعهد داریم.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه در زمینه تامین سلامت همکارانی که در مجموعه شهرداری کار می کنند برنامه هایی متعددی داریم، افزود: سلامت روحی و روانی همکاران نیز از جمله این موارد حائز اهمیت است. متاسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی که همه با آن درگیر هستیم و در مجموعه شهرداری همکاران ما اکثرا قشر کارگری هستند، مشکلات اجتماعی متعددی در این خصوص وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه همکاری خوبی با مرکز بهداشت استان داشته ایم، گفت: این همکاری ها تحت عنوان بهداشت و سلامت کارکنان شهرداری تبریز است و تک به تک توسط ما رصد می شود.

مدیرکل اداره سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز یادآور شد: خوشبختانه شورای اسلامی شهر تبریز در بودجه سال ۹۸ دست ما را باز گذاشته است. مثلا تبصره ای داریم که تمام بازنشستگان از هزینه های ویزیت معاف هستند و یا طی سال تمام همکاران بتوانند یک چکاب رایگان را انجام دهند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات