بررسی مجدد انتقال ‌پایتخت

بررسی مجدد انتقال ‌پایتخت

www.BanaNews.irبا تشکیل ستاد ویژه مقابله با زلزله ‌بزرگ در استانداری‌ تهران، دولت درصدد برآمده پایتخت را برای این حادثه احتمالی تا حد ممکن آماده کند. به این ترتیب هشدارهای یک‌سال اخیر مسوولان نسبت به نزدیکی زلزله در تهران، اکنون جنبه پیشگیری به خود گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  «شناسنامه‌زلزله» اولین مصوبه ستاد زلزله تهران است که به زودی برای هر کدام از ساکنان شهر تهران صادر می‌شود. در این شناسنامه، هویت افراد و محل اسکان موقت هر خانوار بعد از زلزله مشخص می‌شود. محل‌های اسکان موقت به گونه‌ای پیش‌بینی شده که انشعاب آب و برق و گاز در آنها از شهرهای اطراف تهران تامین شود تا بعد از زلزله احتمالی، خدمات اساسی در مناطق اسکان موقت دچار آسیب یا قطعی نشود.

همچنین دولت ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات مخصوص اسکان موقت و ایجاد ۱۶ نقطه امن اسکان در مناطقی از تهران در نظر گرفته است که به گفته استاندار تهران خرید بخش زیادی از این تجهیزات همچون بیمارستان صحرایی و کانکس‌های اقامتی شروع شده است. معاون عمرانی استاندار تهران درباره جزئیات ماموریت ستاد زلزله به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه، تخلیه شهری با ۸ میلیون جمعیت در هنگام زلزله است.

محمدرضا محمودی تصریح کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد در صورتی که زلزله‌ای با ابعاد بزرگ تهران را تکان دهد، فقط ۳ میلیون نفر می‌توانند از مبادی خروجی شهر، تهران را ترک کنند به همین خاطر یکی از اقدامات ما هدایت جمعیت به مناطق اسکان موقت است که با تهیه شناسنامه زلزله در نظر داریم به تدریج افراد را نسبت به این مناطق و جانمایی آنها مطلع کنیم.

انتقال پایتخت به شکلی دیگر

آن‌طور که معاون استاندار تهران اعلام کرده، انتقال پایتخت طرح دیگر ستاد زلزله است که اگرچه سال گذشته از دستور کار دولت کاملا خارج شده بود، اما امسال به شکل تازه مجددا مورد توجه قرار گرفته است. موضوع انتقال پایتخت این بار قبل از آنکه توسط مسوولان زمزمه شود و دستمایه اظهارنظرهای سیاسی قرار بگیرد، در قالب پروژه مطالعاتی زودبازده به یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور واگذار شده تا بعد از نتیجه‌گیری کارشناسی، در دولت درباره آن تصمیم‌گیری شود. محمودی در این باره گفت: برای بررسی امکان انتقال پایتخت کارگروهی تشکیل و مسوولیت مطالعه ابعاد کارشناسی موضوع به یکی از دانشگاه‌ها سپرده شده که نتایج آن به زودی مشخص می‌شود.

معاون عمرانی استاندار تهران همچنین درباره شناسنامه‌ زلزله نیز گفت: صدور شناسنامه زلزله به عنوان کار مشترک استانداری و شهرداری در دست اقدام است. این شناسنامه که حاوی اطلاعات خانواده‌ها است، محل اسکان موقت هر یک از خانواده‌ها را پس از وقوع زلزله احتمالی مشخص می‌کند. به گفته محمدرضا محمودی ۱۶ نقطه اسکان موقت در تهران مشخص شده که قرار است تمام ۸ میلیون جمعیت پایتخت پس از وقوع زلزله در این نقاط مستقر شوند. مسوولان استانداری و شهرداری برای جلوگیری از بحران هجوم مردم به راه‌های خروجی شهر در تدارک تعیین محل اسکان برای همه زلزله‌زدگان هستند.

ادامه خروج کارمندان از تهران

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، اوایل سال گذشته رییس‌جمهور با حضور در مانور زلزله تهران در یکی از مناطق حاشیه جنوبی شهر اعلام کرد باید تهران سبک شود و ۵ میلیون نفر از جمعیت پایتخت کاسته شود. اکنون معاون استاندار تهران درباره نتیجه طرح خروج کارمندان از تهران اعلام می‌کند ۱۰ هزار کارمند سال گذشته از تهران خارج و به استان‌ها منتقل شدند و ۱۰ هزار کارمند نیز امسال می‌روند. وی در عین حال تصریح کرد: با اقداماتی که در مورد اختصاص امکانات از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی در شهرهای کشور انجام شده، نرخ مهاجرت به تهران اگر نگوییم منفی، اما بسیار افت کرده است طوری که روند مهاجرت به پایتخت با کندی انجام می‌شود.

 

 

    نظرات