رسیدگی به مشکلات ساخت و ساز در شهرستان ابرکوه

رسیدگی به مشکلات ساخت و ساز در شهرستان ابرکوه

شهرداران شهرهای ابرکوه و مهردشت به اتفاق عضو منتخب شورای اسلامی شهر ابرکوه و کارشناسان ارشد شهرداری های مربوطه دیروز در دفتر نمایندگی سازمان در شهرستان ابرکوه حضور یافتند و به اتفاق مدیر  دفتر نمایندگی سازمان با دکتر سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، در این نشست که در فضایی صمیمانه و حاکی از تعامل و همدلی در جهت حل مشکلات ساخت و ساز شهرستان ابرکوه برگزار شد مهندس رضا شریف مدیر دفتر نمایندگی سازمان ضمن ارائه گزارشی از روند ساخت و ساز در شهرستان ابرکوه گفت: این دفتر با ۷۳ نفر عضو که ۳۰ نفر از آنان در رشته های عمران، معماری، برق و مکانیک دارای پروانه اشتغال هستند در سال گذشته با رکود مواجه بوده به طوری که تنها ۱۷ فقره پروانه ساختمان صادر شده و رقم صدور شناسنامه فنی و ملکی تقریباً به صفر رسیده است.

مهندس رسولی شهردار ابرکوه نیز از ساخت و ساز غیر قانونی و بی رویه بدون رعایت ضوابط شهرسازی و معماری در شهر ابرکوه سخن گفت و افزود: برای ترغیب مردم به دریافت پروانه ساختمانی ۴۰% تخفیف تشویقی برای مالکان گذاشته‌ایم و در مورد اراضی فاقد سند نیز که زمینه‌ساز تخلف ساختمانی هستند طرحی برای صدور گواهی احراز مالکیت در دست پیگیری داریم.

سایر شرکت کنندگان در این نشست شامل آقایان احمد رضا اسدی از دفتر فنی شهرداری ابرکوه ، سید حبیب زارعی عضو شورای اسلامی شهر ابرکوه و کارشناس کمیسیون ماده ۱۰۰، مهندس جواد استوار کارشناس ارشد شهرسازی عضو نظام  نیز با برشماری ناهنجاری ها و تخلفات ساختمانی ناشی از مشکلات مربوط به طرح تفصیلی، وجود اراضی موقوفه، ورود افراد بدون صلاحیت در امور ساخت و ساز و رواج سوداگری در ساختمان، به ارائه دیدگاه‌ها و راهکارهای مورد نظرشان پرداختند.

در این نشست دکتر سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به اینکه برای برخورد درست با مشکلات نیازمند رشد سازمانی و توانمندی اعضای آموزش دیده و منسجم هستیم، اظهار داشت: در مرکز استان با صفر کردن ظرفیت‌های انباشته قبلی مهندسان و سالانه ای کردن ظرفیت های مهندسین و واگذاری طراحی و نظارت به مهندسانی که داوطلبی خود را سالانه اعلام کرده‌اند، عملاً ساختارهای جدیدی برای جلوگیری از امضا فروشی و سوء استفاده ایجاد کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم از ناآگاهی مردم سوء استفاده شود.

دکتر سالاری گفت: مهندسان باید در زمینه طرح تفصیلی شهر و ضوابط طراحی و نظارت و اجرای ساختمان ها مسلط باشند و. باید بدانیم که در فضای نا آگاهی مردم و بی اعتمادی مردم هر اقدام ناشایست ممکن است صورت گیرد . به گفته رئیس سازمان،  اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها باید الگوی دیگران باشند. باید به اصلاح فرایندهای کاری بین نظام و شهرداری‌ها اهتمام بخشیم چرا که آگاه ترین مردم هم وقتی در چرخه معیوب شهرداری و سازمان بیفتند، گرفتار و ناراضی می‌شوند.

دکتر سالاری که خود سالها پیش از این به عنوان مدیر کل دفتر فنی استانداری، از نزدیک در جریان کلیه امور مرتبط با ساخت و ساز در شهرستان ابرکوه بوده است، پیشنهاد کرد: جلسات ماهیانه با جمع مناسب تری از فرهیختگان حوزه ساخت و ساز در سطح شهرستان ابرکوه برگزار شود و شبکه‌ای که در حوزه ساخت و ساز فعال هستند از شورا، فرمانداری، شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان با دستور کار مشخص در این جلسه شرکت کنند تا در خصوص مسائل فیمابین هم نظری لازم بوجود آید ونتیجه به نفع مردم تمام شود.

دکتر سالاری گفت: ما در مباحث خود با مردم ، همیشه باید با ادبیات صحیح، مهربانانه و با هدف فرهنگ سازی و آگاهی دادن به آنان صحبت کنیم. ما باید به مردم آگاهی بدهیم و اگر با متخلفان برخورد می کنیم نباید اجازه بدهیم تا جامعه نگران و از ما دلگیر و ناراحت شوند.

اضافه می شود دکتر سالاری در این سفر از قسمت‌های مختلف دفتر نمایندگی سازمان در شهرستان ابرکوه بازدید کرد و با کارکنان این دفتر درباره وضعیت کاری و رسیدگی به مراجعان به گفتگو پرداخت و راهنمایی های لازم ارائه کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات