عوارض شهروندان می بایست صرف آبادانی شهر شود نه این که به عنوان مالیات ...

عوارض شهروندان می بایست صرف آبادانی شهر شود نه این که به عنوان مالیات ...

مرتضی سورانه در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک در نطق پیش از دستور، ضمن گرامیداشت روز شوراها، روز معلم و روز کارگر اظهار کرد: نهم اردیبهشت در تقویم ملی ایران به روز شوراها مصادف شده و فعالان دولت و مردم نسبت به پاس داشت این روز اقدام کرده و در عرصه تعریف و تشریفات به خوبی حق مطلب را ادا کردند، برخی از دولتی ها همایش های پرهزینه نمایشی به پا داشتند و بیش از ۳ ساعت بخش عمده ای از تاب و توان نیروهای مردمی و دولتی از کار بی کار و در سالن ها چشم به تریبون و گوش به میکروفون ها دوختند تا چه شنوند از مدح و ثنای شورا و فرهنگ شورایی، برخی به اصول قانون اساسی از اصل ۷ و اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ اشاره داشتند و در وصف شورا ساعت ها کلمه ساختند و جمله پرداختند .
وی افزود: برخی گفتند شورا پارلمان محلی و مردمی است و حلقه واسط دولت و ملت، برخی گفتند و خواندند آنچه از پیش نوشته بودند که شورا مهمترین رکن دموکراسی و بهترین شکل مردم سالاری در ایران است .
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک تصریح کرد: برخی به آمارهای مرسوم پرداختند که چند هزار نفر در شوراهای اسلامی روستا و چندصدنفر در شوراهای اسلامی شهرهای استان انتخاب شده و ... . برخی دیگر با سخنانی پر آب و تاب گفتند که ۲۰ سال از تشکیل شوراها می گذرد و بعد از ۵ دوره تجربه و حدود یک ربع قرن از عمر شوراها باید شوراهای اسلامی شهر و روستا به بلوغ رسیده باشند و جایگاه قانونی خود را بیابند.
از طرفی دیگر زمزمه‌ای دل‌های فعالان اجتماعی و معتقد به مشی شورایی را به لرزه آورد که لایحه دولت برای محدود کردن اختیارات شوراها در کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی برای صحن آماده شده است.
سورانه بیان کرد: دولت پیشنهاد کرده که عنوان عوارض در قانون شوراها به مالیات تغییر کند و پیامد آن درآمد شهرداری ها با عنوان مالیات و نه عوارض به خزانه دولت واریز شود و از اختیار شوراها خارج شود.
آیا براستی چنین است و آیا قرار است هرجا که دولت از تامین منابع مالی و اقتصادی ناتوان شد دست به جیب مردم فرو کند؟ مگر مردم کم مالیات می دهند که حالا عوارض ساخت و سازی که باید صرف آبادانی و بهسازی محل سکونت آنها در شهر یا روستای خودشان شود و تصمیم گیری درباره دخل و خرج آن را به منتخبان و معتمدان محلی سپرده اند را به اسم مالیات مضاعف به خزانه دولت روانه کنند. آیا به راستی شوراها این چنین به جایگاه واقعی خود می رسند؟ آیا باید هر روز و هرسال به هر حیلتی به دامنه اختیارات شوراها دست اندازی نمود و از شورا بجا نماند جز یک ویترین خالی یا یک دکور ؟
وی ادامه داد: به کجا می روی آقای دولت و به کجا خواهید رفت آقایان و خانم های مجلس نشین؟ البته آنچه از اظهارات نمایندگان اراک و شازند می دانم مخالفت با کاستن دامنه اختیارات شوراهاست . به راستی چه می کنید با این قانون اساسی؟ چرا شوراهای اسلامی شهر و روستا را از حیّز انتفاع خارج می کنید و دم از التزام به قانون اساسی می زنید؟
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: بخشی از قانون اساسی خوب است و مطاع و بخشی دیگر به صواب وصلاح نیست و باید تحدید و تعطیل شود؟ مگر قانون اساسی میثاق ملی ما نیست ؟
وی گفت: از رییس جمهور حقوقدان و نه سرهنگ انتظار نیست که در دوران زعامتشان بر دولت معروف به تدبیر و امید شاهد تعطیل شدن بخش مترقی قانون اساسی و کشیدن خط بطلان بر تدبیر پیشینیانی چون مرحوم آیت الله طالقانی و شهید دکتر بهشتی باشیم و به جد انتظار داریم که امید مردم به آزادی، دموکراسی و مردم سالاری حاصل از عمل به قانون شوراها و اصول مترقی قانون اساسی و این افتخار دولت اصلاحات که قانون ۲۱ سال معطل و مسکوت مانده شوراها را احیا و اجرا کرد و زمینه مشارکت و حضور گسترده مردم را در تصمیم گیری و دخالت در سرنوشت خود فراهم ساخت، به ناامیدی تبدیل نکنید.

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات