نقش روابط عمومی و تبلیغات

کسی که به کار روابط عمومی می پردازد، هدفش تنها شهره ساختن این و آن نیست بلکه هدف او کشف امور مورد علاقه جامعه و ایجاد هماهنگی و اعتماد بین موسسه و جامعه بر مبنای تامین منافع و علاقه های طرفین می باشد.

روابط عمومی گاهی با تبلیغ و پروپاگاندا و آگهی های تجارتی اشتباه می شود. این قبیل فعالیت ها ممکن است اجزای روابط عمومی را تشکیل دهند ولی اجزایی نیستند که حاصل جمع آنها مساوی با روابط‌عمومی باشد .

بین این امور و فعالیت های روابط عمومی تفاوت فاحش وجود دارد. (کسی که به کار روابط عمومی می پردازد، هدفش تنها شهره ساختن این و آن نیست بلکه هدف او کشف امور مورد علاقه جامعه و ایجاد هماهنگی و اعتماد بین موسسه و جامعه بر مبنای تامین منافع و علاقه های طرفین می باشد.) جهت آشنایی بیشتر با روابط عمومی و تبیلغات ابتدا تعریف هایی از آنها ارایه می کنیم .

تعریف تبلیغات: تبلیغات عبارت است از استفاده ازوسایل ارتباط جمعی ویاسایروسایل برای به ‌دست آوردن مشتری و یا خریدار بیشتر و در حقیقت فروش کالا که این کار با استفاده از پول و هزینه‌های گوناگون برای پرداخت نرخ آگهی ها و برای به دست آوردن منافع مالی سریع و مستقیم انجام می گیرد .

تعاریف روابط عمومی: روابط عمومی عبارت است از رفتار خوب و توام با گزارش خوب از طریق وسایل ارتباط جمعی و از هر طریق که می توان آن را انعکاس داد. روابط عمومی یکی از وظایف و عملکردهای مدیریت است که ارتباطات دوسویه یا دو طرفه را برای تلفیق نیازها و علایق یک سازمان یا شخص با علایق و نیازهای مخاطبین مختلفی که آن سازمان یا شخص دارد .

روابط عمومی عبارت است از اطلاع بر افکار عمومی و سنجش و ارزیابی آن .

روابط عمومی عبارت است از چشم، گوش و زبان سازمان .

روابط عمومی عبارت است از «اقدام بر کارهایی برای افزایش و تقویت رابطه با مردم». روابط عمومی کوشش مدبرانه است برای تشویق و ترغیب مردم برای نفوذ در افکار آنها به وسیله به کار بردن وسایل ارتباط تا اینکه مردم نظر خوب نسبت به یک سازمان یا موسسه داشته باشند، آن را محترم شمارند، حمایت و پشتیبانی کنند و در فراز و نشیب ها در کنارش باقی بمانند .

مرزهای تعیین شده بین روابط عمومی و تبلیغات بدین قرار می باشد :

از لحاظ هدف می توان گفت مهمترین اهداف روابط عمومی تبادل اطلاعات و ایجاد حس تفاهم تعامل با مخاطب ، تامین منافع سازمان و مخاطب و ایجاد حفظ و تداوم ارتباط با مخاطب است و اهداف تبلیغات کسب آرا و تمایلات دلخواه، امتناع مخاطب، تامین منافع منبع یا سازمان و تاثیر و نفوذ و تسلط بر مخاطب است .

در زمینه مسوولیت، روابط عمومی مسوولیت اجتماعی دارد و در برابر افکار عمومی پاسخگوست و تبلیغات مسوولیت اقتصادی دارد و در برابر سازمان پاسخگوست. همچنین روابط عمومی مسوولیت تفاهم دو طرفه و تبلیغ مسوولیت فروش بیشتر را دارد .

از لحاظ سیاست گذاری روابط عمومی در مقایسه با تبلیغات به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. در فرآیند سیاست گذاری در روابط عمومی دراز مدت است و یک شبه صورت نمی گیرد .

در رابطه با ماهیت پیام می توان گفت در روابط عمومی مشارکت آمیز و دوسویه است و در تبلیغات سلطه آمیز و یکسویه است .

ویژگی های پیام در روابط عمومی شفافیت، جدیت، واقع گرایی، معرفی محصول و پیچیدگی و وسعت پیام است. اما پیام تبلیغاتی خیالی، مبهم، طنز، غلو حمایت از محصول و سادگی ویژگی آن مهم است.در روابط عمومی همه چیز پنهان، مرموز، ناصاف و دورو نیست همه چیز باید آشکار و روشن و شفاف باشد اما در تبلیغات هر نوع پنهان کاری عدم صراحت و پیچیدگی محتمل است .

تبلیغات تجاری عمدتا حول محور بزرگ نمایی و برجسته سازی کاذب می چرخد به نحوی که روند کامل تبلیغات تجاری در دنیا حکایت از آن دارد که بسیاری از فعالیت های تبلیغاتی و تجاری بر محور فریب و غلو و گزافه گویی جریان دارد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات