مهندسی رودخانه‌های کشور سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ اولویت با استان‌های سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان است

مهندسی رودخانه‌های کشور سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ اولویت با استان‌های سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد حاج‌رسولی‌ها" در حاشیه سفر به استان گلستان و بازدید از مناطق سیل‌زده با بیان اینکه بعد از وقوع سیل، کمیسیون‌های آب و کشاورزی و عمران به‌دلیل رسالت نظارتی خود، در همه مناطق سیل‌زده کشور از جمله گلستان حضور پیدا کردند، افزود: تمام حوضه‌های آبریز استان گلستان در سیلاب نادر استان، به‌طور همزمان بارش مداوم، شدید و طغیانی شدن رودخانه‌ها را تجربه کردند، به‌گونه‌ای که مخازن سدهای استان نیز جوابگوی چنین سیلابی نبود.
وی اظهار کرد: سیلاب استان گلستان در برآوردهای اولیه یک سیلاب با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله است، یعنی در هر سال، نیم درصد احتمال وقوع آن وجود دارد و همین موضوع، نشان دهنده نادر بودن این سیلاب است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع ایران افزود: در بحث مدیریت سیلاب چه قبل از وقوع و چه بعد از آن، همکاران شرکت آب منطقه‌ای و بقیه دستگاه‌ها و نهادها تمام تلاش خود را کرده‌اند.
حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه سدهای حوضه استان گلستان، نیازمند توجه بیشتر است، گفت: سدهای نیمه تمام استان از جمله نرماب، آقدکش و چایلی دارای ردیف اعتباری هستند که باید اعتبارات آنها را تقویت کنیم. همچنین سد آقدکش نیز که به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده بود باید فعال شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه با بیان اینکه اعتبار مصوب ما در زمینه  مهندسی رودخانه‌ها، عدد ثابتی است، گفت: در صورت تخصیص اعتبارات حوادث در بخش مهندسی رودخانه می‌توان از آن در مقوله پیشگیری استفاده کرد.
حاج‌رسولی‌ها در پایان بیان کرد: طرح جامع سیل گرگانرود و علاج‌بخشی سد وشمگیر دارای ردیف اعتباری است که در صورت امکان باید با اعتبارات سیل (حوادث) در سال جاری و در غیر این صورت با اعتبارات سال بعد تقویت شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات