مدیریت آب؛ اولویتی که همیشه مورد غفلت است

مدیریت آب؛ اولویتی که همیشه مورد غفلت است

www.BanaNews.irمدیریت بهینه آب در کنار تمامی مسائل کوچک و بزرگ نکته قابل تاملی است که بی توجهی به آن تهدیدی جدی محسوب می شود، موضوعی که نماینده کرج در مجلس از آن به عنوان اولویتی یاد می کند که هیچگاه مورد توجه نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از مهر، انتقال تونلی آب کرج به تهران از یک سو، کاهش حقابه از سد کرج، افت شدید سطح آبخوان،  آلودگی آب و تغییر طعم آن به ویژه در مناطق کویری کرج از جمله اشتهارد و از سوی دیگر افزایش روزافزون جمعیت به این شهرستان که پس از تشکیل استان البرز شاهد رشد بالایی است، موجب شده نگرانی های فراوانی در حوزه آب بوجود آید که رفع آنها نیازمند مدیریت واحدی است که علیرغم حیاتی بودن آن کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

فاطمه آجرلو مدیریت بهینه آب را از جمله مواردی ذکر می کند که طی سالهای اخیر به یکی از مسائل مهم و ثابت شهرستان تبدیل شده که همواره در جلسات مختلف با تذکر وی همراه است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج، اظهار داشت: مدیریت و ساماندهی آب در کرج اولویت مهمی است که مسئولان شهرستان و استان به آن توجه کافی نشان نمی دهند.

آجرلو عنوان کرد: در حال حاضر در سطح شهرستان کرج با افت معنادار آبخوان مواجه هستیم که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه مدیران آبفا باید هماهنگ تر از گذشته با مسئولان شهرستان و استان عمل کنند، خاطر نشان کرد: در مناطقی از شهرستان کرج از جمله محمدشهر، ماهدشت و اشتهارد ظرفیتهایی وجود دارد که باید برای آنها برنامه ریزی شود.

رودخانه شور اشتهارد نیازمند مدیریت است

نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس در ادامه با بیان اینکه رودخانه شور اشتهارد نیازمند مدیریت است، یادآور شد: در جلسات و نشستهای متعدد با مسئولان بخش اشتهارد مواردی از جمله تغییر نوع کاشت در این منطقه مطرح شده اما خروجی لازم را نداشته است.

وی تاکید کرد: با توجه به افت سطح آبخوان و سهم اندک کرج از رودخانه کرج و بسیاری موارد دیگر باید به گونه ای برنامه ریزی شود که از حداقلهای موجود شهرستان حداکثر استفاده صورت گیرد.

آفت کرج، مدیریت جزیره ای است

آجرلو بزرگترین آفت شهرستان کرج را مدیریت جزیره ای آن ذکر کرد و گفت: برخی اقدامات و عملکردهای جزیره ای باعث شده نه تنها مشکلات برطرف نشود بلکه همچنان بلاتکلیف باقی بمانند.

وی افزود: تخصیص از فاضلاب ماهدشت از جمله این موارد است که به دلیل عدم تعیین تکلیف، روی هواست.

این نماینده تصریح کرد: در گذشته به دلیل عدم تعیین تکلیف این تخصیص می خواستند در سایر شهرستانها مورد استفاده قرار دهند اما حقابه چهار متر مکعبی از این محل که تخصیصی دائمی است باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

ضرر و زیان کشاورزان پرداخت می شود

پرداخت ضرر و زیان کشاورزان محمدشهری و ماهدشتی از دیگر مواردی بود که از سوی آجرلو مورد توجه قرار گرفت.

وی در این رابطه عنوان کرد: طی سالهای ۸۵ تا ۸۷ به علت عدم تخصیص و همچنین تاخیر در تخصیص آب به کشاورزان این مناطق خسارتهایی وارد شد که به دلیل آنکه برای آن محلی دیده نشده بود، موجبات نارضایتی کشاورزان را فراهم کرد.

آجرلو یادآور شد: بر اساس پیگیری های بعمل آمده این موضوع تحت عنوان سایر محلهای باعث آسیب دیدگی که یکی از آنها عدم تخصیص هاست در بودجه کشور قید شد که بواسطه آن می توان ضرر و زیان وارد شده به کشاورزان را از این محل جبران کرد.

تغییر نوع کشت محصولات مختلف کشاورزی و همچنین جدی نگرفتن سیستم های مختلف آبیاری قطره ای نکته ای است که به زعم کارشناسان حیاتی ترین منبع را در حالی از بین می برد که حداقل بازدهی را با خود دارد، این مهم باید در نشستهای تخصصی با حضور متولیان آبفای استان مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا علاوه بر کاهش مصرف آب بتواند با حداکثر بازدهی نیز مواجه باشد.

در کنار این مهم باید توجه داشت که با بهره برداری از طرحهای مسکن مهر در این شهرستان و استان که خود جمعیت فراوانی را به این استان تحمیل می کند نکته قابل تامل دیگری است که باید از هم اکنون تدابیر لازم برای تامین زیرساختهای مورد نیاز آن مدنظر قرار گیرد.

 

 

    نظرات