خوزستان از سه سال گذشته در شرایط بحران مدیریت می شود/۵۰درصد اتشسوزی های کشور در خوزستان است/ضرورت آموزش همگانی براساس سند جامع مدیریت بحران

خوزستان از سه سال گذشته در شرایط بحران مدیریت می شود/۵۰درصد اتشسوزی های کشور در خوزستان است/ضرورت آموزش همگانی براساس سند جامع مدیریت بحران

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان از سه سال گذشته تا کنون در شرایط بحران مدیریت می‌شود؛ بحران های که در یک یا دو سال اخیر ایجاد نشده اند بلکه ریشه در ۵۰ سال گذشته دارند.

کیامرث حاجی زاده روز چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در اداره کل مدیریت بحران استان اظهار داشت: وقتی علل ایجاد بحران های استان را بررسی می‎کنیم متوجه می شوید که ریشه این بحران ها به عملکرد ۵۰ سال گذشته تاکنون بازمی‌گردد لذا عملکرد و تصمیم‌گیری‌های امروز مدیران استان قطعا در وجود بحران های آینده تاثیرگذار خواهد بود برای همین تا دیر نشده باید برنامه ریزی و اقدامات مناسب برای بحران های استان از هم اکنون صورت گیرد.

وی با بیان این که استان خوزستان در سه سال گذشته با چهار ابر بحران گرد و غبار، سیل، آتشسوزی و خشکسالی رو به رو بوده گفت: علت اصلی سیلابهای در خوزستان توجه نکردن به مسایلی همچون فرسایش، لایروبی نشدن رودخانه ها، استحکام بخشی نشدن و عدم بازسازی سیل بندها و تجاوز های صورت گرفته به بستر رودخانه ها بوده است و مهمتر از همه این که سدهایی که در سه حوضه آبریز استان می‌بایست احداث می شد کامل نشدند و هرکسی تریبون به دست گرفت سد سازی را زیر سوال برد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در سیل اخیر شاهد بودیم که وجود سدها با وجود بارندگی ها نعمت بزرگی برای استان محسوب می‌شود که نه تنها موجب جلوگیری از سیل می شود بلکه آبی که با EC زیر هزار از کوه های زاگرس به سمت ما می آید را ذخیر می‌کند و اجازه نمی دهد این آب هدر برود.

وی افزود: اگر سد بختیاری در حوضه آبریز دز احداث می شد قطعا مشکلات ما در سیل اخیر کمتر بود به عنوان مثال  در حوضه آبریز کارون با توجه به این که پنج سد در این حوضه احداث شده سیلاب به راحتی مدیریت شد ولی در کرخه و دز به علت کامل نبودن سدها و رسوبات درون مخزن سد دز موجب ایجاد بحران شد.

حاجی زاده با اشاره به  ابر بحران آتشسوزی در استان خوزستان بیان کرد: در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد آتشسوزی‌های کشور به ویژه آتشسوزی‌های جنگل ها، مراتع، بیشه زارها و آتشسوزی‌های صنعتی مربوط به استان خوزستان بوده است.

وی با اشاره به آتش سوزی‌هایی که در مراتع و بیشه زارهای خوزستان در فصل گرم سال به دلایل متعدد به وقوع می پیوندد گفت:  قرار بر این شد مخازن آبی در مناطق جنگلی احداث شود  که این کار در بسیاری از استانها انجام شده اما هنوز در خوزستان چنین اتفاقی نیفتاده است و زمانی که آتشسوزی رخ می دهد برای اطفای حریق امکانات مورد نیاز فراهم نیست.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: سال گذشته در برخی آتشسوزی ها حتی بالگردهای آتشنشان برای برداشت آب مشکل داشتند و برای برداشت آب به دریاچه سدها می رفتند زیرا مخزنی در نزدیکی محل آتشسوزی وجود نداشت.

وی گفت: در سال ۹۶ براساس گزارش های رسیده با وجود بالا بودن میزان آتشسوزی‌ها در خوزستان اما عرصه های کمتری نسبت به سالهای ۹۵ و قبل تر دچار آتشسوزی شد.

حاجی زاده ادامه داد: تاکنون در حدود ۳۰ میلیارد ریال تجهیزات به منظور مهار آتشسوزی خریداری شده که در ۲ مرحله به فرمانداری های شهرستان ها تحویل داده شد و سال گذشته وسایل مورد نیاز برای راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ مدیریت بحران در فرمانداری‌ها تحویل آن‌ها داده شد اما تاکنون جز شهرستان رامهرمز هیچ شهرستانی این اتاق مانیتورینگ را راه اندازی  نکرده که انتظار می رود تا پایان ماه مبارک رمضان راه اندازی شود.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه مقابله با همه بحران ها گفت: آموزش همگانی براساس سند چهار ساله جامع مدیریت بحران لازم و ضروری است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: با توجه به وضعیت زمین های کشاورزی و مزارع جهاد کشاورزی باید این موضوع را مدیریت و کنترل کند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز  جلساتی در حوزه زاگرس برای مهار آتشسوزی ها برگزار کند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات