برنامه های ماه مبارک رمضان تشریح شد

برنامه های ماه مبارک رمضان تشریح شد

در شصت و نهمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر؛
برنامه های ماه مبارک رمضان تشریح شد
برنامه های ماه مبارک رمضان تشریح شد
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت - در شصت و نهمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت برنامه های دو سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و همچنین سیما، منظر و فضای سبز در ماه مبارک رمضان تشریح شد.
محمدحسن عاقل منش در این نشست با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بیان فضیلتهای این ماه مبارک تاکید کرد: روزه که در دین مبین اسلام بر آن تاکید شده در بسیاری از ادیان دیگر هم به اشکال مختلف آمده است.
وی گفت: روزه تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه باید همه اعضا و جوارح بدن روزه باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت سپس افزود: خیلی از پزشکان حل بسیاری از مشکلات و بیماریها انسان را به گرفتن رژیم غذایی مرتبط می دانند و روزه به نوعی می تواند سبب سلامتی جسم و بدن انسان شود.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین فواید اجتماعی روزه داری برقراری مساوات بین فقیر و غنی است، ابراز کرد: روزه داری باعث می شود مردم با چشیدن طعم گرسنگی و سختی، از فقیران و محرومان یاد کنند و به فکر سختی و دشواری فقرا بیفتند و از نیازمندان دستگیری کنند.
عاقل منش با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان باید به فکر همنوعان خود باشیم، گفت: چند سالی است که دادن افطار ساده مورد توجه قرار گرفته که ما هم باید این فرهنگ را به هر طریق ممکن ترویج کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت به مشارکت شورا و شهرداری در این برنامه ها اشاره کرد و بیان داشت: مثلاً یکی از کارهای خیر به وسیله هیات امنای مسجد حاج مجتهد رشت انجام می شود که سالها است معتمدان محلی به توزیع افطار ساده مبادرت می ورزند و دیگر تشکلهای مذهبی نیز در ادامه این کار قشنگ را در سالهای اخیر ترویج و گسترش دادند و این حرکت گسترده مردمی شایسته حمایت و تقدیر است.
در ادامه این نشست عاقل منش از سجاد محجوب رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری خواست تا گزارشی از چگونگی برگزاری مسابقات رنگ آمیزی تخم مرغهای نوروزی ارائه دهد.
محجوب هم در پاسخ گفت: این سازمان در راستای طرح استقبال از بهار و شاداب سازی فضای شهری نخستین کارگاه هنری تخم مرغهای نوروزی را برگزار کرد.
وی افزود: هدف از برگزاری این مسابقه همراه نمودن هنرمندان در خلق آثار زیبای هنری در فضای شهری بوده و موضوعات انتخاب شده هم معرفی نمادها و ارزشهای بومی گیلان، آیینها و سنتهای بومی و ملی ویژه نوروز، استفاده از نقش و طرح بصری که حس شادابی و نشاط را منتقل می کنند و داستانهای معروف ایرانی بوده است.
سپس مازیار عمادزاده به عنوان داور آثار ارائه شده توضیحاتی ارائه کرد و در پایان عاقل منش با قدردانی از این اقدام موثر و مفید برای شادابی اجتماعی از برگزیدگان این مسابقه تجلیل کرد.
الهام بابائیان روشنی، نسترن اسعدی، احمد حبیبی و تهمینه بی آزار چهار هنرمند اول تا چهارم این مسابقه معرفی شدند که لوح سپاس و هدایای خود را از دست اعضا کمیسیون فرهنگی دریافت کردند.
در بخش دوم این نشست برنامه های مختلف ماه مبارک رمضان تشریح گردید.
علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با اشاره به اینکه برنامه های امسال این سازمان برنامه محور، مسجدمحور، سلامت محور و خانواده محور است به بیان هر برنامه پرداخت.
توزیع افطار ساده و غذای گرم، برپایی ایستگاه سلامت، عکاسی بهترین سفره آرایی افطار، برنامه آوای رشت، جشنواره شبهای ماه رمضان، اجرای تاتر خیابانی در پیاده راه، محفل انس با قرآن کریم در چند مسجد، بداهه نویسی نام حضرت علی (ع) به وسیله خوشنویسان، جشن شب ولادت حضرت امام حسن (ع)، برنامه های شب احیا، برگزاری المپیاد ورزشی جام رمضان و همکاری در برنامه جشن عید فطر و روز قدس از جمله برنامه های این ماه مبارک است.
همچنین سجاد محجوب برنامه های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت در ماه مبارک رمضان را برشمرد و گفت: هفت المان شهری، پنج المان صفحه ای، ۱۰۰ المان نوری، چندین سازه با الهام از فضای ماه مبارک رمضان، استندهایی به مناسبت ماه رمضان و اقدامات ویژه برای جشن ولادت امام حسن (ع) و سیاهپوش کردن شهر در ایام شهادت حضرت علی (ع) و دیگر اقدامات برای فضاسازی شهری از جمله برنامه های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است.
در ادامه این نشست دکتر احمد رمضانپور از تلاشهای این دو سازمان فرهنگی قدردانی کرد و اظهار داشت: البته به خوبی می دانیم که بسیاری از کارها به دلیل تنگناهای مالی ممکن است مورد توجه دوستان باشد اما قادر به اجرا نباشند.
وی افزود: خواستم تشکر کنم که در چنین شرایط دشوار اقتصادی این برنامه ها برای شهر رشت تدارک دیده شده است و امیدوارم تشکیل کلاسهای قرآنی برای نونهالان و خردسالان را هم در برنامه داشته باشید.
حجت جذب نیز بیان داشت: اگر برنامه های ورزشی، فرهنگی و قرآنی به محلات کم برخوردار سوق یابند، بهتر است.
وی افزود: وقتی به برنامه ها نگاه می کنیم بیشتر در پیاده راه و محلات سطح بالا انجام می شود که امیدوارم این محافل انس با قرآن به سمت محلات کم برخوردار طراحی و اجرا شود.
محمد حسن علیپور هم با تاکید بر سخنان حجت جذب بیان داشت: سال پیش هم تاکید کردیم که باید برنامه ها به سمت محلات حاشیه شهر و کم برخوردار باشد که متاسفانه اینگونه نشد.
وی ادامه داد: وقتی ما می گوییم غذای گرم نباید غذاها سرد شده به روزه داران تحویل دهیم که رغبتی برای خوردن وجود نداشته باشد.
فاطمه شیرزاد هم‌ تاکید کرد: هر سال در ماه میهمانی خدا برنامه های فرهنگی بسیاری تدارک دیده می شود که بایستی از دست اندرکاران برنامه ها تشکر کرد.
وی افزود: پخش افطاری ساده یک نوع فرهنگسازی برای دادن افطاریهای بی تکلف است و از همه دست اندرکاران این اقدام تشکر می نمایم.
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به تنگناهای مالی موجود، گفت: امیدوارم در برپایی ایستگاه سلامت هم جدیت وجود داشته باشد و خدمات پزشکی رایگان به مردم ارائه گردد، چون نمی شود به دلیل تنگناهای مالی برخی برنامه های مهم را نادیده گرفت.
محمد حسن عاقل منش هم در پایان با تاکید بر اینکه تنگناهای مالی واقعاً مساله ای است که باید سرپرست شهرداری رشت به آن توجه داشته باشد، تاکید کرد: این تنگناها تنها در زمینه اجرای برنامه ها نیست و بسیاری از زیرساختهای فرهنگی هم به همین دلیل هنوز آماده نشده اند.
وی به عنوان شاهد ادعای خود از تکمیل نشدن مجموعه فرهنگی، فرهنگسرا، تالار اجتماعات و ... در ساختمان شهرداری در میدان گیل اشاره کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در پایان از علیرضا حسنی خواست با توجه به افتتاح رسمی تالار بزرگ ارشاد لازم است با تعامل و نشست با متولیان اداره کل ارشاداسلامی نحوه مشارکت وهمکاری و بهره گیری شهرداری از این تالار ارزشمند را در دستور کار قرار دهد و از نتیجه توافقات حاصله کمیسیون فرهنگی شورا را مطللع نماید.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات