پیشرفت ۹۲.۸ درصدی برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی کشور/ افزایش ۶۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی با رفع محدودیت‌های تولید

پیشرفت ۹۲.۸ درصدی برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی کشور/ افزایش ۶۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی با رفع محدودیت‌های تولید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون) عبدالرسول پیشاهنگ پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد ظرفیت تولید برق کشور در اختیار نیروگاه‌های برق حرارتی است، ادامه داد: براساس برآورد صورت گرفته در حال حاضر ۹۵ درصد تولید برق ایران بر عهده واحدهای حرارتی است و مابقی آن مربوط به نیروگاه‌های تولید پراکنده، تجدیدپذیر، اتمی و... است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت نصب نیروگاه‌های کشور به حدود ۸۱ هزار مگاوات رسیده است، گفت: در این بین حدود ۱۲ هزار مگاوات از ظرفیت یاد شده مربوط به نیروگاه‌های برقابی، ۶ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های در اختیار صنایع، هزار مگاوات نیروگاه‌های اتمی، سه هزار مگاوات واحدهای تولید پراکنده و ۶۸ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.
معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به حساسیت بسیار بالای نیروگاه‌ها به ارتفاع نصب از سطح دریا و درجه حرارت محیط، ادامه داد: نیروگاه‌ها برای محیطی با دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد و ارتفاع همسطح دریا طراحی می‌شوند. بنابراین به ازای هر هزار متر افزایش ارتفاع از سطح دریا حدود ۱۲.۵ درصد از ظرفیت نیروگاه کاسته می‌شود و در ازای هر ۱۰ درجه افزایش دما نیز حدود ۶.۵ درصد ظرفیت این واحدها کمتر می‌شود.
پیشاهنگ افزود: طبیعتا در فصل تابستان که درجه حرارت متوسط کشور به حدود ۳۵ درجه می‌رسد حدود ۱۲.۵ درصد از ظرفیت نیروگاه‌ها نسبت به دمای محیط کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه متوسط ارتفاع کشور از سطح دریا حدود هزار متر است بنابراین ۱۲.۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور نیز به این دلیل کاسته می‌شود که بر این اساس ۲۵ درصد از ظرفیت ۶۸ هزار مگاواتی نیروگاه‌های ما به دلیل شرایط محیطی از دست می‌رود.
وی ادامه داد: بحث مهم دیگر در این بخش مربوط به سن برخی از نیروگاه‌های کشور است. در حال حاضر نیروگاه‌های در کشور ما مشغول به فعالیت هستند که حدود ۶۰ سال از عمر آن‌ها سپری شده است، ولی خوشبختانه با تهمیدات صورت گرفته توانسته‌ایم نیروگاهی مانند طرشت را با همان تولید و راندمان روز نخست بهره‌برداری آن در حال فعالیت داشته باشیم.
معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی یادآور شد: در شهریور ماه هر سال برنامه تعمیرات به تمامی نیروگاه‌های کشور ابلاغ می‌شود که در سال گذشته ۹۳ هزار و ۹۳۰ مگاوات برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاه‌های ابلاغ شده و تاکنون ۹۲.۸ درصد برنامه و یا به تعبیری ۸۴ هزار و ۸۵۰ مگاوات از تعمیرات واحدهای یاد شده انجام شده است.
پیشاهنگ تاکید کرد: تاکنون تعمیرات اساسی و دوره‌ای نیروگاه‌ها به طور کامل به پایان رسیده است و تنها بخشی از تعمیرات دوره‌ای و اتاق احتراق باقی مانده است که پیش از آغاز پیک تابستان ۹۸ نیز برنامه باقی مانده به اتمام خواهد رسید.
معاون راهبری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‎های این مجموعه برای رفع محدودیت تولید واحدهای نیروگاهی، گفت: با اجرای پروژه‌های رفع محدودیت تولید واحدهای بخار توانسته‌ایم حدود ۲۲۶.۵ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور بیفزایم. به تعبیری اگر هزینه احداث نیروگاه‌ جدید ۶۰۰ دلار برای هر کیلووات باشد ما توانسته‌ایم با سه درصد هزینه احداث نیروگاه‌ جدید (۲۰ دلار برای هر کیلووات) چنین ظرفیتی را در واحدهای موجود اضافه کنیم.
وی ادامه داد: از طرفی با افزایش ظرفیت واحدهای گازی به روش خنک کاری هوای ورودی نیز توانسته‌ایم پیش از پیک ۹۸ حدود ۳۸۹ مگاوات از این طریق به ظرفیت نیروگاه‌های موجود بیفزایم. براین اساس برای پیک تابستان امسال جمعا ۶۱۵ مگاوات از طریق برنامه‌های رفع محدودیت تولید به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شده است.

پیشاهنگ تاکید کرد: با اتکا به متخصصان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و با توانمندی داخلی توانسته‌ایم تمامی تجهیزات مورد نیاز تعمیرات و افزایش تولید را در داخل کشور بسازیم. به طوری که سالیانه بیش از هزار قطعه مورد نیاز این بخش در داخل کشور ساخته می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات