۷۵ درصد آب مخزن سد لاسک به مسایل زیست محیطی اختصاص دارد

۷۵ درصد آب مخزن سد لاسک به مسایل زیست محیطی اختصاص دارد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "وحید خرّمی" در نشستی با فعالان حوزه محیط زیست و مسئولان اجرایی استان با موضوع بررسی آثار اجتماعی سد لاسک در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان اظهار داشت: بحث‌های اجتماعی، پیوست زیست محیطی و … همه در مطالعات سد وجود دارد و اگر غیر از این بود، مجوز احداث صادر نمی‌شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه رهاسازی آب از سد سفیدرود در فصل تابستان به‌دلیل رعایت مسائل محیط زیستی است، ادامه داد: وقتی سد باشد نباید مسیر پایاب سد خشک شود و بر اساس دستورالعمل و حقابه زیست محیطی تعریف شده در سد لاسک ۷۵ درصد از آب مخزن مربوط به مسایل زیست محیطی است که حتی در زمان ذخیره‌سازی آب کشاورزی، این آب باید رها شود .
وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های موجود در زمینه آب بندان‌ها افزود: مساحت کل آب‌بندان‌های استان گیلان حدود ۹ هزار هکتار است که به تنهایی پاسخگوی نیاز مصرف آب کشاورزی نیستند.
خرّمی خاطرنشان کرد: آبی که در سد لاسک احصا خواهد شد در فصل سیلابی ذخیره و در فصل خشک رهاسازی می‌شود.
"علیرضا مولایی" مجری احداث سد لاسک نیز در این نشست در خصوص ضرورت احداث این سد اظهار داشت: فوایدی که احداث سد لاسک دارد موضوع تامین آب شرب است و برای افق ۱۴۰۵ این برنامه‌ریزی صورت گرفته و ۷۶ هزار نفر در محدوده این هستند. در افق ۱۴۴۵ این عدد به ۹۴ هزار نفر خواهد رسید که با احتساب مصرف ۱۵۰ لیتر در شبانه روز، به ۵٫۴۳ میلیون متر مکعب حجم آب نیاز خواهیم داشت.
وی در خصوص مزیت‌های این سد برای کشاورزی عنوان کرد: مطالعات نشان داده که برای افق ۱۴۰۵ حدود ۲۹۳ میلیون متر مکعب کمبود آب خواهیم داشت. حجم مخزن این سد ۴۵ میلیون متر مکعب است که می تواند سالانه ۷۷ میلیون متر مکعب آب را برای مصارفی که مد نظر است تنظیم کند .
مجری احداث سد لاسک خاطرنشان کرد: با احداث سد می‌‌توانیم در زمستان جلوی سیلاب و رسوبات آن را بگیریم و در تابستان زمانی که رودخانه ها و تالاب نیازمند آب است، حجم قابل ملاحظه‌ای از آب را رهاسازی کنیم . لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات