ساخت سدهای جدید در استان همدان برنامه‌ریزی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به نقش سدها در کنترل سیلاب ناشی از بارندگی ها، گفت: ساخت سدهای جدید در استان همدان برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده با بیان اینکه در بارش‌های فروردین ماه امسال، سد اکباتان و کلان ملایر در کنترل سیلاب نقش ویژه ای داشتند، گفت: حجم آب سد شیرین سو کبودرآهنگ به ۴.۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه در بارش‌های اخیر ۴ میلیون مترمکعب معادل ۹۰ درصد این سد پر شده است که مصارف آن برای شرب است؛ در خصوص سد کلان نیز افزود: حجم ذخیره این سد بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب و در حال سرریز شدن است که پس از طی مسافتی به رودخانه گاماسیاب می‌پیوندد و وارد حوزه کرخه می‌شود.

وی گفت: این سد با هدف تامین آب آشامیدنی مردم ملایر، تامین حق آبه های کشاورزی پایین دست منطقه و صنایع شهرک صنعتی ساخته شده و هم اکنون آب سرریز آن برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

ستوده با اشاره به اینکه سد سرابی نیز با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای تویسرکان و سرکان و حق آبه های کشاورزی پایین دست ساخته شده است، افزود: این سد با ظرفیت ۹.۵ میلیون متر مکعب از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است.

وی ادامه داد: سد شنجور رزن نیز ۱۰۰ درصد پر شده و ۵ میلیون متر مکعب آب دارد که ۲۰۰ لیتر در ثانیه سرریز می‌کند و در مجموع از ۷ سد استان ۵ مورد پر شده یا سرریز کرده و ۲ مورد هم ذخیره قابل توجهی دارد.

ستوده با تاکید بر اینکه سد محلی برای ذخیره و تامین آب است و اگر سدها نبودند کنترل سیلاب‌ها و تامین آب شرب ممکن نبود، گفت: عملیات سدسازی در استان همدان ادامه دارد.

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای همدان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای همدان

    شركت آب منطقه‌ای همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات