آبگیری سد سیمره دو سال طول می کشد

آبگیری سد سیمره دو سال طول می کشد

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران امروز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات آبگیری سد سیمره که با دستور رییس جمهوری و حضور استانداران ایلام و لرستان آغاز شد، گفت: آبگیری کامل این سد دو سال طول خواهد کشید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری پس از افتتاح سد کمال صالح در استان مرکزی، از همانجا با استفاده از ویدئو کنفرانس، بطور زنده دستور آغاز عملیات آبگیری سد سیمره را در استان ایلام با رمز 'یا فاطمه الزهرا'(س) صادر کرد.

به گزارش سیدمحمد رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مراسم آغاز آبگیری سد سیمره در ایلام ‌گفت: مخزن این سد، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و در شرایط عادی بارش، دو سال طول خواهد کشید تا ظرفیت آن پر شود.

وی با بیان اینکه سد بتونی دو قوسی سیمره دارای ۱۸۰ متر ارتفاع و بلندترین سد استان ایلام است، افزود: عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه برق آبی سیمره هم اکنون بیش از ۸۴ درصد پیشرفت داشته و این در حالی است که حجم بتون ریزی بدنه سد یاد شده ۵۷۸ هزار متر مکعب است.

رضازاده تصریح کرد: نیروگاه برق آبی سیمره با سه واحد ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید سالیانه ۸۵۰ گیگاوات ساعت برق را دارد و تاکنون ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته وی، واحد اول نیروگاه یاد شده تا پایان سال ۱۳۹۱ وارد مدار خواهد شد و واحدهای دیگر نیز هر یک به فاصله ی دو ماه وارد مدار می شوند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تاکید کرد: تنظیم و کنترل سیلابها ، تولید انرژی پاک برق آبی، ‌تعادل بار شبکه سراسری برق و بهبود شرایط عمرانی منطقه و اشتغال زایی از جمله مهمترین مزیت های اجرای طرح سد و نیروگاه سیمره است.

وی یادآور شد: در کنار ساخت سد سیمره، شرکت توسعه منابع آب و نیرو با انعقاد قرارداد مطالعات باستان شناسی در محدوده این سد با پژوهشکده باستان شناسی برای شناسایی و حفظ آثار باستانی این منطقه تلاش می کند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا، رضازاده گفت: در کنار سد و نیروگاه سیمره، نیروگاه تلمبه ذخیره ای ایلام نیز با ظرفیت یک هزار مگابایت شامل یک مخزن به حجم پنج میلیون متر مکعب پیش بینی شده است و علاوه بر آن بند تنظیمی سیمره در هشت کیلومتری پایین دست این طرح ساخته خواهد شد.

وی افزود: مرحله اول مطالعات بند تنظیمی به پایان رسیده است و اکنون در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد.

به گفته رضازاده، تاکنون بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان برای ساخت سد سیمره هزینه شده و برای اتمام آن به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

 

    نظرات