در قرن اخیر معماری‌های با ارزش در کشور توانسته‌اند در مقیاس جهانی به خوبی خودنمایی کنند

در قرن اخیر معماری‌های با ارزش در کشور توانسته‌اند در مقیاس جهانی به خوبی خودنمایی کنند


در قرن اخیر معماری‌های با ارزش در کشور توانسته‌اند در مقیاس جهانی به خوبی خودنمایی کنند.


به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین؛ سلسله نشست های معماری با رویکرد" معماری معاصر ایران" با حضور استادان و پیشکسوتان ملی در حوزه معماری برگزارشد. این نشست با رونمایی  و جشن امضای کتاب" آتشگهی در خواب آتش ها" اثر دکتر علی کیافر نیز همراه بود.
معمار شهرساز استاد دانشگاه کالیفرنیا در این نشست با اشاره به وضعیت معماری در ایران اظهارکرد: در معماری و شهرسازی آنچه روی می دهد منتج از جامعه است و تکثر در آن وجود دارد.
علی کیافر تصریح کرد: پژوهش ها نشان می دهد در یکصد سال گذشته معماری‌های با ارزش و با قابلیت بسیاری در کشور روی داده که توانسته‌اند در مقیاس جهانی به خوبی خودنمایی کنند.
او اضافه کرد: متاسفانه در همین دوران نیز معماری‌هایی انجام شده که فاقد رعایت هرگونه اصول معماری است و از آن‌ها به عنوان بساز و بفروش یاد می شود و هیچ گونه از متدهای عمیق معماری در آن‌ها وجود ندارد.
این پژوهشگر حوزه معماری با اشاره به مدرنیت ایرانی بیان کرد: اگرچه در ایران به دنبال مدرنیت ایرانی و پیشرفت آن هستیم و حتی مفهوم شرق مدرن اولین بار از ایران  آغاز شد ولی هیچ گونه مدرنیتی در آن دیده نمی شود.
کیافر از معماری معاصر ایران به عنوان معماری دوران یاد کرد و افزود: متاسفانه در کشور ما اغلب شهرها، بدون نیاز و برنامه ریزی و  تنها با رویکرد درآمدزایی ایجاد شده اند، مفهوم شهرسازی نیز در آن‌ها دیده نمی شود که من آن را ملغمه‌ای از خوب و بد می‌بینم.
او در تحلیل وضعیت معماری پایتخت ایران عنوان کرد: تهران از شهرهایی است که سابقه تاریخی خود را از دست داده، محله‌های آن جدید هستند و در دوران مدرن ایجاد شده اند؛ البته این روند در کمتر شهری دیده می شود.
این استاد حوزه معماری و شهرسازی با بیان این مطلب که در تهران برخی محله ها از تفکر شهری برخوردار هستند، اضافه کرد: در این شهر  محله‌هایی همچون یوسف آباد و شهرآرا، ساختار ارزشمندی دارند و در آن‌ها، میان ساخت و سازها تناسب ویژه ای وجود دارد.
کیافر ادامه داد: در تهران همچنین منطقه شهرک غرب به لحاظ طراحی شهری ویژگی‌های خاصی دارد و نظام‌مند ساخته شده و باید سعی شود تمامی ساخت و سازها نیز با همین رویه باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در این مراسم اظهارکرد: بررسی‌ها نشان می دهد که ساخت اغلب ساختمان‌ها در ایران تنها برمبنای سلیقه‌های شخصی است و معماری‌های آن‌ها اساس نیاز نبوده که این آسیب و تهدید است.
مهندس مجابی تصریح کرد: معماری چنانچه با جذابیت همراه نباشد، علاوه بر آن‌که ماندگار نخواهد بود، منجر به کسالت و رخوت بهره‌برداران نیز می‌شود.
او با تاکید بر این‌که در ساختمان تمام نیاز بهره‌برداران باید مرتفع شود، بیان کرد: امروزه تنگناهای اقتصادی منجر شده که معماران برای کاهش هزینه‌ها به ناچار از برخی اصول شهرسازی و معماری‌های داخلی عبور کنند ولی باز هم شاهد هستیم ساختمان‌های غیر اصولی و فاقد نور کافی با نرخ‌های کلان فروخته می‌شوند.
وی تاکید کرد: باید در زمینه ارتقاء دانش فنی و تخصصی مهندسان حوزه ساخت‌وساز گام‌های بلندی برداشته شود چرا که تنها در این صورت می توان الگوی معماری با نیازهای فعلی ایجاد کرد.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران نیز در این نشست با اشاره به روش نگارش کتاب آتشگهی در خواب آتش‌ها اظهار کرد: در شرایط امروز که معماری و شهرسازی دچار بحران شده، پژوهش‌های تخصصی به درک و شناسایی این بحران‌هاکمک می کند .
دکتر گیتی اعتماد تصریح کرد: برخی سوداگری‌ها منجر شده شهرهایی همچون تهران بر اثر حجم بالای آلودگی‌های زیست محیطی به فضایی غیرقابل تحمل برای سکونت تبدیل شوند، برای حل این چالش‌ها باید با سوداگری‌ها مبارزه شود، بحران‌ها را برطرف کرد و طرز فکری انسانی جایگزین آن شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات