وزیر کشور: ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به سیل زدگان پرداخت خواهد شد/ بانکها تا آخر خرداد ماه قراردادهای بازسازی و نوسازی مساکن را منعقد کنند

وزیر کشور: ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به سیل زدگان پرداخت خواهد شد/ بانکها تا آخر خرداد ماه قراردادهای بازسازی و نوسازی مساکن را منعقد کنند

جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با حضور مدیران عامل بانکهای کشور به ریاست وزیر کشور عصر روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار شد و دکتر رحمانی فضلی در حاشیه این جلسه گفت: اخیرا در دولت تصویب شده است که ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به افرادی که خانه هایشان خسارت دیده یا کاملاً تخریب شده است تخصیص داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ وزیر کشور که در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: از این میان پنج هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شده و سهم هر کدام از بانکها در پرداخت این مبلغ مشخص شده است و بانک ها باید طبق برنامه نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده اضافه کرد: همچنین مقرر شد تا آخر خرداد ماه بانک ها قراردادهای بازسازی و نوسازی مساکن را منعقد کنند و همزمان پرداخت ها نیز شروع شود.

دکتر رحمانی فضلی با بیان اینکه در این جلسه قرارگاه، نحوه تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده، نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: از مجموع تسهیلات تصویب شده از سوی دولت، ۵ هزار میلیارد تومان به صورت بلاعوض پرداخت خواهد شد که از این میزان دوهزار و پانصد میلیارد تومان در بخش مسکن و دوهزار و پانصد تومان در بخش کشاورزی هزینه خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد بنیاد مسکن این موضوع را پیگیری کنند و بانک ها با تعیین نماینده با کمک بنیاد مسکن این کار را پیش ببرند.

رئیس قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با اشاره به برخی تسهیلات دولت به سیل زدگان، یادآور شد: دولت مبالغی را به عنوان اجاره بها به افرادی که به دنبال اجاره خانه بودند، می دهد که این مبلغ در روستاها، ۶ میلیون تومان و در شهرها ۱۲ میلیون تومان برای مدت شش ماه است. همچنین از ظرفیت خالی مساکن مهر و مناطق موجود در شهرها و روستاها نیز برای اسکان مردم سیل زده استفاده شده است.

وزیر کشور در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت کار رسانه ها به خصوص صداو سیما در پوشش اقدامات بازسازی مناطق سیل زده، تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط خاصی قرار گرفته ایم و ۵ هزار روستا و ۲۳۰ شهر دچار آسیب شده اند، همانگونه که در زمان مقابله با سیل اقدامات خوبی انجام شد و در کنار کمک ها و همکاری مردم، صدا و سیما و تمام دستگاه ها پای کار آمدند و اقدامات خوبی انجام دادند، اکنون در دوران بازسازی و نوسازی نیز بایستی با همان هماهنگی و همکاری کارها را پیگیری کنیم.

دکتر رحمانی فضلی همچنین ضمن اشاره برخی گزارشهای پخش شده از رسانه ها مانند صداوسیما که نشانگر وضعیت نامناسب زندگی مردم در برخی نقاط سیل زده است، گفت: مطمئناً مردم سیل زده شرایط خوبی نسبت به پیش از سیل ندارند و بخش عمده ای از زندگی خود را از دست داده اند، با این حال بنیاد مسکن، استانداران و تمام دستگاههای مرتبط در دولت تمام اقداماتی که می بایست انجام دهند، را به خوبی انجام می دهد و نباید با نمایش برخی نارضایتی و کاستی مردم را ناراضی تر کنیم بلکه باید تلاش کنیم با نمایش وحدت، همدلی و مشارکت ضمن افزایش انگیزه و روحیه، کارها بهتر و سریع تر از این پیش رود.

وزیر کشور در ادامه تاکید کرد: توقع ما از رسانه ها این است که مانند دوران مقابله همکاری کافی داشته باشند و مشارکت بخشهای مختلف و مردم در امر بازسازی را تقویت کنند تا این مشکلات حل شود و موجب نشود که با بیان غیرواقع بینانه مشکلات مردم و تحریک و تهییج آنها، زمینه سوء استفاده رسانه های خارجی فراهم شود.

دکتر رحمانی فضلی در همین راستا ضمن اشاره به اینکه اقدامات خوبی در عرصه بازسازی انجام شده است، گفت: کار به خوبی پیش می‌رود و در تامین معیشت و وسایل زندگی اقدامات خوبی انجام شده است، بنیادمسکن تمام وسایل مورد نیاز را تامین و به انبارهای استانها فرستاده است که با بازسازی خانه های آسیب دیده و تحویل آنها به مردم، این وسایل نیز تحویل داده خواهد شد.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: باید به مردم، مسئولین و دستگاه‌های اجرایی چون سپاه، بسیج، ارتش، هلال احمر، کمیته امداد، صدا و سیما، همه وزارت خانه های دولت و بنیاد مسکن افتخار کنیم که همه پای کار آمده‌اند و همه برای مقابله با سیل و بازسازی مناطق سیل زده مشارکت کردند. موجب افتخار است که پروژه عظیم بازسازی خانه های تخریب شده در ۲۵ استان که هنوز هم با ادامه دارد، به گونه‌ای مدیریت شد که کمترین هزینه را در حوزه‌های مختلف داشتیم و باید تلاش کنیم سایر موارد را نیز با مشارکت همه مردم به سرانجام برسانیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات