روش محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن

روش محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن

www.BanaNews.irبه گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قیمت پیشنهادی هر متر مربع از یک واحد مسکونی نوساز در منطقه تهرانپارس یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده است در واقع قیمت خرید این واحد ۹۱ میلیون تومان اعلام شده، اما اگر قرار باشد پارکینگ جزئی از امکانات این واحد محسوب شود،  خریدار علاوه بر قیمت تعیین شده باید ۵ تا ۸ میلیون تومان بابت خرید پارکینگ به مالک پرداخت کند.

این فایل فروش نمونه‌ای از نحوه قیمت‌گذاری بر واحدی است که می‌تواند از پارکینگ برخوردار باشد در نتیجه کلیه واحدهایی که از پارکینگ بهره‌مند هستند به قیمت بالاتری برای فروش پیشنهاد می‌شوند.

پارکینگ دلیلی بر خوش فروشی ملک

بنگاهداری در منطقه تهران نو در این باره به دنیای اقتصاد گفت: پارکینگ در اصطلاح باعث خوش فروش شدن ملک می‌شود، به همین خاطر از ارزش ریالی مستقل از ارزش ریالی فروش واحد بهره‌مند است.

وکیلی در ادامه اظهار کرد: برای آن دسته از ساختمان‌های مسکونی نوسازی که تعداد واحد مسکونی در آن با تعداد پارکینگ تناسب ندارد، خریدار باید نرخی بابت خرید پارکینگ پرداخت کنند، اما اگر تمامی‌واحدها از پارکینگ برخوردار باشند، خریداران نرخی جدا برای پارکینگ پرداخت نمی‌کنند؛ چرا که قیمت پارکینگ به قیمت هر متر مربع واحد افزوده می‌شود.

برای مثال اگر قیمت هر متر مربع یک واحد مسکونی نوساز در تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد با وجود پارکینگ این قیمت دچار نوسان می‌شود به عنوان مثال به متری یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

همچنین یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه نازی‌آباد تصریح کرد: در بازار مسکن، پارکینگ به تنهایی نوعی ملک محسوب می‌شود، به همین دلیل مالکان آن را قیمت‌گذاری می‌کنند چرا که این روزها اکثر متقاضیان در بازار به دنبال واحدهای پارکینگ‌دار هستند.

در حال حاضر قیمت فروش پارکینگ در نازی‌آباد از ۶ میلیون تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیشنهاد می‌شود.

پارکینگ دلیلی بر افزایش قیمت ملک

از طرف دیگر در خیابان جیحون مشاور املاکی درباره تاثیر پارکینگ بر قیمت ملک عنوان کرد: کاملا مشخص است که آن دسته از واحدهایی که از پارکینگ بهره‌مند هستند از قیمت بالایی نیز برخوردارند.

رحیمی‌تاکید کرد: موقعیت قرارگیری ملک در کوچه یا خیابان فرعی یکی از مواردی است که بر نحوه قیمت‌گذاری پارکینگ، تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر نرخ فروش پارکینگ در محله جیحون بین ۵ تا ۷ میلیون تومان اعلام می‌شود و حتی ممکن است قیمت بالاتری هم به بازار پیشنهاد شود.

کوچه‌های عریض و باریک تعیین‌کننده قیمت پارکینگ

نحوه قیمت‌گذاری پارکینگ به مالک، منطقه و عمر بنا مربوط می‌شود.

کیوان، بنگاهداری در منطقه تهرانپارس در رابطه با این موضوع اعلام کرد: معمولا فروشنده‌ها قیمت پارکینگ واحدهای نوساز را نسبت به واحدهای چند سال ساخت ارزان‌تر محاسبه می‌کنند، زیرا نرخ فروش واحدهای نوساز بالاتر از واحدهای چند سال ساخت است و بالا بودن قیمت فروش پارکینگ مانع از خرید متقاضیان می‌شود به همین علت معمولا فروشنده‌ها پارکینگ واحدهای چند سال ساخت را با قیمت بالاتری برای فروش پیشنهاد می‌کنند.

این مشاور املاک در ادامه افزود: کوچه‌های عریض یا باریک دلیل دیگری برای محاسبه قیمت پارکینگ محسوب می‌شود یعنی پارکینگ واحدهایی که در کوچه یا فرعی‌های عریض واقع شده‌اند از نرخ پایین‌تری برخوردار هستند؛ چرا که عده‌ای از خریداران پهنای کوچه را مناسب پارک خودرو می‌دانند به همین خاطر خود را نیازمند خرید پارکینگ نمی‌دانند و به همین علت فروشنده‌هایی که واحدشان در کوچه‌های عریض واقع شده‌اند، پارکینگ را با قیمت مناسب‌تری به بازار فروش عرضه می‌کنند، اما از سوی دیگر اگر کوچه یا فرعی‌ها باریک باشد و فضای کافی برای خودرو را تامین نکند متقاضیان به خرید واحدهایی که پارکینگ دار هستند، تمایل پیدا می‌کنند به همین خاطر مالکان قیمت پارکینگ را افزایش می‌دهند.

اکنون قیمت فروش پارکینگ در منطقه تهرانپارس بین ۵ میلیون تا ۸ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: چه قیمت پارکینگ جدا محاسبه شود چه به قیمت هر متر واحد افزوده شود، هیچ تفاوتی نمی‌کند، زیرا در هر حال مالک قیمتی را که برای پارکینگ تعیین کند، دریافت می‌کند

    نظرات