حضور رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی در نشست شهرداران استان سمنان

حضور رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی در نشست شهرداران استان سمنان

رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در نشست شهرداران استان سمنان گفت: تمرکز جمعیت شهری در کلانشهرها و مراکز استان ها به گونه ایست که ۳۶ درصد جمعیت شهری کشور در ۹ کلانشهر که حدود یک درصد تعداد شهرهای کشور را شامل می شوند متمرکز شده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مجید عبدالهی که عصر پنجم خرداد در سمنان سخن می گفت، در ادامه اظهار کرد: اگر جمعیت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر را در نظر بگیریم نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت شهری کشور در ۵۴ شهر کشور سکونت دارند و این در حالی است که تعداد شهرهای کشور بالغ بر ۱۲۸۳ شهر است.

وی در ادامه اظهار کرد: درحال حاضر الگوی مهاجرت تغییر پیدا کرده و بصورت پلکانی شده است یعنی مهاجرت ابتدا به شهرهای کوچک و متوسط و از این شهرها به شهرهای بزرگتر و در نهایت کلانشهرها مقصد مهاجرین می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به روند مهاجرت ها وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور توجه جدی به تقویت شهرهای میانی و کوچک با هدف ارتقای کیفیت زندگی در این شهرها و همچنین روستاها را به عنوان سیاست محوری در دستور کار قرار داده است.

عبدالهی در بخش دیگری از سخنانش به آسیب پذیری شهرهای کشور از بلایای طبیعی به ویژه سیل اشاره و بر لزوم توجه شهرداری ها به رعایت حریم و بستر رودخانه ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز تاکید نمود.

رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی همچنین بر ارتباط مستمر شهرداری با شهروندان با هدف شناخت نیازها و رفع آنان و لحاظ نمودن آنها در اولویتهای کاری شهرداری تاکید نمود.

وی با تاکید بر اینکه توانمند سازی شهروندان و واگذاری مسئولیتهای اداره محله های شهری به آنها کمک موثری به مدیریت شهری در ایفای ماموریت های محوله می نماید، گفت: برگزاری طرح جامع آموزش های شهروندی باید در محور فعالیت های شهرداری ها قرار گیرد و به منظور افزایش اثربخشی آموزه ها و ارتقاء فرهنگ شهروندی؛ باید برنامه ریزی های لازم صورت پذیرد.

عبدالهی در ادامه افزود: امروز شهروندان علاوه بر فعالیتهای فنی و عمرانی و سخت افزاری از مدیریت شهری انتظار ارایه خدمات در حوزه های فرهنگی،اجتماعی، دینی، ورزشی، تفریحی و ... را هم دارند که شهرداریها باید طوری در این موضوعات برنامه ریزی نمایند که در تمامی محلات شهر این خدمات به مردم ارایه شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بازآفرینی شهری اشاره نمود و گفت: وزارت کشور در راستای اجرای بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور و تقسیم کار صورت گرفته برای شهرداری ها و دستگاه های اجرایی، اهتمام جدی را در سطح استان ها از طریق استانداری ها و فرمانداری ها برای بازآفرینی به عمل می آورد.

وی همچنین گفت: اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای باز آفرینی شهری در شهرهای دارای بافت های تاریخی و بافتهای فرسوده فرصت مناسبی برای شهرداریهای واجد شرایط این موضوع است و ضرورت دارد شهرداران با تهیه و ارائه طرح های دقیق و کاربردی بتوانند اعتبار لازم را جذب کنند.

عبدالهی همچنین اظهار کرد: با توجه به انتظارات شهروندان از شهرداری برای اداره مناسب شهر، شهرداری ها باید با برنامه عمل نمایند و برای حرکت به سوی برنامه محوری لازم است تهیه برنامه پنج ساله شهر و شهرداری، در راستای تحقق ماده ۱۵ قانون نوسازی عمران و اصلاحات شهری مصوب ۱۳۴۷، ملاک عمل در انجام امور باشد.

وی در خاتمه از برنامه ریزی برای ارایه آموزش های کاربردی به کارکنان شهرداری ها و اعضای شوراهای اسلامی شهرها خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۸ با تعیین حداقل یک درصد از منابع اعتباری شهرداریها به موضوع آموزش شاهد ارتقاء و توانمندی نیروهای شهرداریها در انجام وظایف محوله خواهیم بود .

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات